Avatar billede nae Nybegynder
15. januar 2007 - 19:33 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ListBoxes og boundfields

Hej,
Ved i om det er muligt at oprette en listbox i et boundfield? Jeg har et businessobject som jeg har databindet til, og når jeg editere det (i gridview) vil jeg gerne have mulighed for at lave en dropdownlist box med muligheder? Hvordan kan det nemmest gøres?
På forhånd tusind tak
Avatar billede flashit Nybegynder
15. januar 2007 - 21:12 #1
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. januar 2007 - 07:43 #2
som flashit siger skal du kigge på templatefield. Her er et eksempel med en dropdownliste, hvor der både er en itemtemplate som bruges til almindelig visning og en edittemplate til redigering.:
<asp:TemplateField HeaderText="Display option">
                        <ItemTemplate>
                            <asp:DropDownList ID="drpDisplayOptionType" SelectedValue='<%# Bind("TMSDisplayOption") %>'
                                runat="Server" DataSourceID="sqlDisplayOptionType" Enabled="false" AppendDataBoundItems="true"
                                DataTextField="OptionItemName" DataValueField="OptionLocalValue">
                            </asp:DropDownList>
                        </ItemTemplate>
                        <EditItemTemplate>
                            <asp:DropDownList ID="drpDisplayOptionType" SelectedValue='<%# Bind("TMSDisplayOption") %>'
                                runat="Server" DataSourceID="sqlDisplayOptionType" Enabled="true" AppendDataBoundItems="true"
                                DataTextField="OptionItemName" DataValueField="OptionLocalValue">
                            </asp:DropDownList>
                        </EditItemTemplate>
                    </asp:TemplateField>

Jeg henter data til dropdownlisten med en sql datasource:
<asp:SqlDataSource ID="sqlDisplayOptionType" runat="server" ConnectionString="<%$ConnectionStrings:DefaultSqlConnection %>"
    SelectCommand="ph_GetOptionType" SelectCommandType="StoredProcedure">
</asp:SqlDataSource>
Avatar billede nae Nybegynder
16. januar 2007 - 09:55 #3
Tak for de to svar, jeg vil prøve at kigge på det. Det eneste problem er dog at jeg binder til et businessobject og ikke en database?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. januar 2007 - 09:58 #4
du kan bruge en objectdatasource i stedet for en sql datasource .
Avatar billede nae Nybegynder
16. januar 2007 - 10:02 #6
Tak for det hurtige svar, vil bare høre hvad TMSDisplayOption er? Er det feltet i databasen hvor det skal indsættes?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. januar 2007 - 10:07 #7
SelectedValue='<%# Bind("TMSDisplayOption") %>'
Bruges til at sætte den valgte værdi i dropdownlisten.
TMSDisplayOption er i det her tilfælde en property fra den klasse som jeg bruger til at databinde mit gridview med.
Men det kan også være en kollonne i en select statement.
f.eks.
SELECT TMSDisplayOption from tabel.
Avatar billede nae Nybegynder
16. januar 2007 - 10:27 #8
Tusind tak for hjælpen det hjalp :) hvis du lægger et svar får du point :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. januar 2007 - 10:31 #9
svar :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. januar 2007 - 10:40 #10
tak for points jeg deler med flashit da jeg bare udbyggede hans svar en del:
smid et svar her flashit.
http://www.eksperten.dk/spm/756335
Sig til hvis du vil have mere end 50 points.
Avatar billede nae Nybegynder
16. januar 2007 - 11:04 #11
Lige et hurtigt spørgsmål, hvis jeg bruger itemtemplates og edittemplates hvad vil
<asp:BoundField DataField="Maengde" HeaderText="Mængde" /> så svare til? Skal det være et label eller en textbox?
Avatar billede nae Nybegynder
16. januar 2007 - 11:07 #12
I skal self nok få nogle point for det, men ville bare fortsætte i denne tråd.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. januar 2007 - 11:33 #13
en label i itemtemplate og en textbox i edittemplate, hvis værdien skal kunne ændres.

ok. Problemet er bare at der uddelt 200 points for dette spørgsmål og i princippet må man ikke give flere end 200 points for et spørgsmål.

Men jeg behøver ikke flere points for at svare på opfølgende spørgsmål :)
Avatar billede nae Nybegynder
16. januar 2007 - 11:44 #14
Jeg fandt selv ud af det.
I må have en god dag, og igen tak for hjælpen :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
16. januar 2007 - 11:50 #15
np :)