Avatar billede katze_essen Nybegynder
07. januar 2007 - 18:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

udtræk enkelt værdi fra db

Hej eksperter…

Jeg leger med ASP.NET, og til det jeg er i gang med at lave, er der en ting som virkelig ville hjælpe mig… For tiden leger jeg bare med en Access database… Det jeg skal er at trække en enkelt værdi du af databasen… for tiden bruger jeg dette script:

        //Forbindelse til Databaseb
        string strCon = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="+HttpContext.Current.Server.MapPath("App_Data/Database.mdb");
        OleDbConnection objConn = new OleDbConnection(strCon);
        objConn.Open();
        string strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE id = 1";
        OleDbCommand objCmd = new OleDbCommand(strSQL, objConn);
        OleDbDataReader objDR;
        objDR = objCmd.ExecuteReader();

        if (objDR.Read())
        {

            Label1.Text = objDR.GetString(0).ToString();

        }

        objConn.Close();

I min “strSQL” vil (id) være en variabel, intet problem der… det er nede i

        Label1.Text = objDR.GetString(1).ToString();

Ettallet er nummeret på den kolonne den skal hente fra, det virker men er ikke fedt... Er der nogen der ved noget så jeg kan skrive fx:
    Label1.Text = objDR.GetString(“navn”).ToString();

Hvis i forstår, det vil jo helt sikkert ikke se sådan ud…

Altså jeg bestemmer en række i min ”strSQL” og vil så gerne kunne finde en værdi i den række. Ved hjælp af navnet på kolonnen... Håber I kan hjælpe, da det ellers ikke er til at rette i databasen senere. og skal kune bruge en enkelt værdi.
Avatar billede kalp Novice
07. januar 2007 - 18:51 #1
Label1.Text = objDR["navn"]
Avatar billede kalp Novice
07. januar 2007 - 18:51 #2
og så kalder du selvfølgelig toString på den.
Avatar billede kalp Novice
07. januar 2007 - 18:53 #3
Label1.Text = objDR.["navn"].ToString();
Avatar billede kalp Novice
07. januar 2007 - 18:54 #4
flot

Label1.Text = objDR["navn"].ToString();
Avatar billede katze_essen Nybegynder
07. januar 2007 - 18:55 #5
hehe.. doh!..
1000 tak virker perfekt
Avatar billede kalp Novice
07. januar 2007 - 18:56 #6
Selv tak:-)

husk at afslutte spørgsmålet efter os:)