Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 15:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få MC til at køre hvor jeg vil have det??

Hej Eksperter!!

Jeg sidder og bøvler med et problem i Flash, har prøvet længe selv men kan ikke få det til at gøre som jeg vil!

Mit problem er på en hjemmeside jeg er igang med til en skoleopgave. Jeg har et actionscript lag, og fem undersider. Jeg er så ved at prøve at animere de grafiske elementer jeg har lavet for at gøre siden mere dynamisk. Jeg regner med at når jeg har det første element til at virke, så kan jeg lave alle de andre også.

Jeg har på første underside et stort grafisk billede, som består af syv lag.
-Det er så et af de lag jeg er ved at prøve at få til at animere. Vil lave de andre når dette virker.
-Jeg har omdannet billedet til et MC, lavet 40 frames på MC´et, og sat en stop(); AS på første og sidste frame på MC´et i librayiet.
-Jeg har på selve laget givet MC´et et instancename: wildboost
-Jeg har på frame 5, på selve laget sat et AS: wildboost.gotoAndPlay(1);

Men når jeg så kører flashfilen, og vha en knap går til frame 5 så står MC´et stille, og der ville jeg jo gerne have det til at "tegne" sig selv som mit MC jo gør det i libraryet!

Nogen der ved hvad jeg gør forkert?
Avatar billede mat Nybegynder
07. januar 2007 - 15:34 #1
Har dit movieclip det instancenavn i alle de keyframes det findes i?

mvh mat
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 16:29 #2
Det findes kun på frame5 som jo er en keyframe! -Så ja... :)
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 16:32 #3
MC´et hedder i libraryiet WildBoost.ai, samme som den illustratorfil jeg har importeret. Men på staget har jeg givet den instance navnet wildboost, det skulle vel ikke have noget at sige at de ikke er ens?
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 16:33 #4
Så længe at det AS på selve laget hedder wildboost.gotoAndPlay(1);...
Avatar billede mat Nybegynder
07. januar 2007 - 16:35 #5
Ah det er vel fordi du sender "wildboost" til frame 1 hvor der står stop, prøv evt bare at skrive;

wildboost.play();

eller gotoAndPlay(2);

mvh mat
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 16:50 #6
Ok, prøver jeg lige! :)
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 16:53 #7
Hmm... Nu er selv MC´er bare forsvundet fra staget, da frame2 på MC´et jo er blank, og det først vokser bagefter... Så selve AS virker åbenbart, kan der være noget galt med selve animationen i bibilioteket? Hvis jeg markerer MC´et i biblioteket, og trykker på play ikonet i preview vinduet, så vokser det som jeg gerne vil have det til... :s
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 16:56 #8
Det er somom at wildboost.gotoAndPlay(xxx) bare åbner MC´et som et still-billede på den valgte frame...
Avatar billede mat Nybegynder
07. januar 2007 - 17:01 #9
Jeg må indrømme at jeg har set problemer med at gotoAndPlay() ikke helt virker som forventet. Men jeg har ikke rigtigt fundet ud af hvad der forårsager det (andet end eksempelvis hvor instancenavnet ændres undervejs).

Prøv at skrive;

wildboost.gotoAndPlay(2);

Og i frame 2 af dit movieclip skriver du;

play();

Men umiddelbart ville jeg tro at du gør det rigtige.

mvh mat
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 17:08 #10
Nice!! play(); på frame 2 gjorde udslaget!! :D Nu kører det!!!
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 17:10 #11
Takker!! :) Nu kan jeg komme videre med resten af siden!!

Så skal du bare have dine point, er det noget med at du skal lave et "svar" post som jeg skal godkende?
Avatar billede mat Nybegynder
07. januar 2007 - 17:12 #12
jeps
Avatar billede hotrod Nybegynder
07. januar 2007 - 17:14 #13
:)