Avatar billede matiasdk Nybegynder
06. januar 2007 - 16:32 Der er 1 kommentar

For få watt på PSU'en?

Hej,

Jeg har i øjeblikket problemer med, at min computer, som jeg har sat op som server, går ned pludseligt med en uidentificeret stop-fejl (ingen hjælp at hente på google), samt skrivefejl på harddisken, f.eks. systemfiler som pludseligt mangler.

Normalt ville jeg selv sige "skift harddisken ud", så det har jeg gjort. 2 gange. Nu oplever jeg samme problem på den 3. harddisk.

Strømforsyningen er angiveligt 400w. Den er guld, støjsvag og købt brugt. Der er ingen mærkater på, men der er indgraveret "400w" på den.

Jeg har 5 harddiske, 7 blæsere og en gammel thermaltake cpu køler monteret. Kølerne går jeg ud fra bruger ca. 5w hver, det giver jo kun 35w, og så er der harddiskene, de bruger det samme, så det giver 25w eller 60w i det hele. Med cpu på ca. 80w og diverse på 50w giver det stadig kun 190w. Jeg har sat en strømmåler på stikket til pc'en, og den viser ca. 150w, hvilket er det samme som beregningen uden "diverse". Strømforbruget falder til 130w når de 4 harddiske er slukket pga. power saving.

Problemet opstår især ved højt load, dvs. 80% avg cpu load + høj belastning af netværkskortet (et par tusinde connections). Strømmåleren giver dog ikke noget betydeligt udslag.

Kan det skyldes strømforsyningen?
Eller er det motherboardet måske?
CPU er skiftet ud til Athlon 2500+, fra Duron 1200mhz. Jeg havde samme problem før udskiftningen.
Avatar billede daxthevaks Nybegynder
07. januar 2007 - 07:05 #1
En af mine venner hade ca samme problem, Og der var det psu'en den var gal med selvom hans os var en 400w og han kun hade 3 harddiske 1 cdrom drev og kan ik lige huske hvad han cpu er på, men det er heller ik noget vildt.

Men anyway så købte han ny psu (500w) og det løste problemet, Men derfor ik sagt at det kan være alt muligt andet :)