Avatar billede likeaprayer Nybegynder
02. januar 2007 - 14:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

caching af CMS .

Hej jeg er begyndt at læse lidt om caching af et website..
som jeg måske vil bruge til at optimere et CMS system lidt.

men nu tænker jeg så. kan det virkelig spare server resurser at lave caching på et CMS , hvor jeg hele tiden skal checke kode / bruger id  checke om der er kommet nye indlæg i databasen osv osv osv

kan det stadig betale sig at splitte min caching op i mange stykker for at samle det? eller bruger den mere energi på at lave cache filerne og læse dem ? i forhold til bare at compile det hvert gang
Avatar billede jensgram Nybegynder
02. januar 2007 - 15:03 #1
Jeg har haft store performancefordele ved at splitte indhold i små bidder, hvor det serialiseres til filer. Det lader til, at PHP er meget effektivt til at smide filindhold videre.

Desuden skriver jeg cache-aktuelle elementer til filer når der eksempelvis oprettes et nyt indlæg. Cachen overskrives så ved nye indlæg, og kan på den måde altid vises fra cache (ny eller gammel).
Avatar billede jensgram Nybegynder
02. januar 2007 - 15:05 #2
Performance-mæssigt gav caching ca. en faktor 100 (!) optimering, da database-adgang på almindelig sidevisning nu kunne spares helt væk. Har tilgengæld ca. 500 cachede elementer på lager :)
Avatar billede likeaprayer Nybegynder
02. januar 2007 - 15:11 #3
okai jamen det lyder jo som noget der skal testes før man rigtigt kan se om det er noget man har lyst til :)

men for at undgå 500 cached elementer så kunne man måske bare smide det i en DB ? eller ryger ideen om selve caching så lidt hvis man skal hive data ud derfra ?
Avatar billede jensgram Nybegynder
02. januar 2007 - 16:27 #4
Nej, det bør det vel ikke gøre - jeg havde bare en enormt langsom DB-server, så jeg ville bruge den mindst muligt. Med de rigtige indekser skulle det være OK - store systemer som Typo3 cacher til DB.

Men-men-men - 500+ filer er vel heller ikke noget problem. Mine ligger i et .cache-dir, hvor jeg aldrig skal se dem og fylder mellem 0.5 og 5 KB...
Avatar billede likeaprayer Nybegynder
02. januar 2007 - 18:05 #5
ja det kan du self have ret i :) tror jeg vil prøve med en db som lager , så kan jeg jo altid lave det om :) men tak for dine råd smid du bare et svar!
Avatar billede jensgram Nybegynder
02. januar 2007 - 18:11 #6
Jep - men tag selv hovedparten af pts. Så meget var der jo heller ikke tale om.

Hvis du vil prøve med filer alligevel, kan du tage et kig på JgCachedElement fra http://www.jensgram.dk/web/objects/ ...

Den er ret simpel, da du blot skal benytte save() og load()
Avatar billede likeaprayer Nybegynder
02. januar 2007 - 18:15 #7
takker :)