Avatar billede jjdk Nybegynder
25. december 2006 - 18:42 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Email - ingen formatering

Hej og glædelig jul.
Jeg forstår ikke, at følgende kode giver problemer med formateringen.

<?
$topic = "Emnet";
$message = "<html><b>Dette er en test</b></html>";
$email = "joern@esenet.dk";
$headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";
$headers .= "From: jjdk@fdf.dk";
mail($email, $topic, $message, $headers);
?>

Koden har jeg afviklet på 4 servere, hvor der ingen problemer er fra de 3 af serverne. Men når jeg afvikler fra den 4. - så kan jeg ikke se afsender og teksten bliver heller ikke formateret. Jeg bruger Outlook Express. Men en anden, der har en hotmail-adresse, ser den godt nok? Nogle forslag til løsninger.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
25. december 2006 - 19:30 #1
Hvilke server OS afvikles koden på?
Avatar billede jjdk Nybegynder
25. december 2006 - 19:41 #2
Hvordan kan jeg tjekke det.
Server 1= www.web10.dk (Unix)
Server 2= www.one.com (ved ikke)
Server 3= www.fdf.dk (ved ikke)
Server 4= www.jnet.dk (ved ikke) Det er denne server, der giver problemerne.

Jeg har imellemtiden tjekket anden Outlook Express, hvor problemet er det samme. (Ingen afsender og ingen formatering). Har også prøvet nogle webmail-løsninger, bl.a. TDC. Her vises det korrekt nok. Har også prøvet på Outlook Exchange - heller ingen problemer. Vil det være en hjælp, hvis jeg kopierede meddelelseskilden ned fra Oulook Express.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
25. december 2006 - 20:01 #3
Problemet er, at PHP ikke selv sender mailen men bruger i tilfælde af Linux platfor, Sendmail og det derfor er opsætningen af denne der er gældende.

Der findes script som selv sender mailen fra start til slut, jeg har selv skrevet et du kan benytte dig frit af. Her kan du selv styre hvilke headers der sendes.

Du kan hentet scriptet her:
http://t48.dk/phpmail.tar
Avatar billede jjdk Nybegynder
25. december 2006 - 20:07 #4
Ok - men jeg kan ikke åbne filen. Er lidt spændt på det, da vores program er rimeligt omfattende og har nogle mere avancerede mail-funktioner. Programstumpen ovenfor er blot for gøre det mere overskueligt.
Jeg mener nu, at www.jnet.dk gør brug af Unix-servere - det skriver de i hvert fald et eller andet sted på deres hjemmeside.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
25. december 2006 - 20:15 #5
OK... Prøv her: http://t48.dk/phpmail.txt og omdøb filen til php. For at sende en mail bruges funktionen phpmail(), syntaxen kan du se i filen.
Avatar billede jjdk Nybegynder
31. december 2006 - 11:12 #6
Hej Mikkel.
Din antagelse om en Linux-server var helt korrekt.
Tak for dine forslag og dine koder - lige nu har vi valgt et serverskifte, og så er problemerne løst.
Måske vi kan bruge dine koder en anden god gang :)
Sender du et svar.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
01. januar 2007 - 17:46 #7
Svar :-)