Avatar billede jjdk Nybegynder
24. december 2006 - 14:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med danske tegn

Hej og glædelig jul.
Serveren kører med MySQL ver. 3.23.58. Via forespørgselsvindue i phpmyadmin opretter jeg nogle tabeller og poster fra en backup-fil. Når jeg indlæser backup-filen med Notesblok, vises æøå korrekt, men når jeg henter posterne ind i programmet (bruger PHP), vises æøå med nogle mystiske tegn. Programmet kan bl.a. sende emails, men det giver fejl, hvis nogle af posterne indeholder æøå. Jeg kan så rettet de underlige tegn fra programmet og gemme i MySQL derfra. Så står de rigtigt i programmet, men når jeg kigger på posterne fra phpmyadmin, vises de med underlige tegn.
Programmet har jeg kørende på 3 andre servere, med nyere MySQL versioner uden problemer.
Nogen der har forslag til løsning. Jeg gætter på, at det er opsætningen af MySQL på serveren.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
24. december 2006 - 15:17 #1
Dette skyldes snadsyneligvis at dine data bliver importeret i tegnsættet UTF-8 i stedet for Latin 1, eller omvendt.

Du kan evt. installer Mysql Admin, fra mysql.com til at impotere med, da du her har muligheden for at vælge tegnsæt ved import af en backup.
Avatar billede jjdk Nybegynder
24. december 2006 - 15:23 #2
Jeg kan også vælge tegnsæt i phpadmin. Her er der valgt Danish UTF-8, men jeg kan ikke vælge Latin 1
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
24. december 2006 - 15:34 #3
Ok.... Du skulle ellers gerne kunne vælge latin1_swedish_ci...

Ellers prøv at hente en texteditor, feks emeditor, der kan konvertere dine data til UTF-8.

Jeg har desværre ikke andre idé'er
Avatar billede jjdk Nybegynder
25. december 2006 - 12:05 #4
Mikkel - din konklusion var fuldstændig korrekt. Tensættene var forskellige. Problemet er nu løst. Tak for hjælpen. Sender du et svar.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
25. december 2006 - 15:04 #5
Svar :-)