Avatar billede hougaard Nybegynder
22. november 1999 - 23:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

8 GB ud af 13 GB

Jeg har lige købt en ny IBM harddisk, en ATA/66 på 13,5GB. Men når jeg sætten den til min PC, finder Bios'en kun 8GB!!

Jeg har prøver at flytte jumperne til alle positioner, og jeg har kun IBM harddisken i PCen!

Min Pc har kun UDMA/33, men det skulle da virke alligevel, ikke?

Hvordan får jeg den til at tage alle 13,5 GB?
Avatar billede one Nybegynder
22. november 1999 - 23:20 #1
del harddisken op i 2 drev  og formater dem  s¨å skulle den kunne finde  alle 13.5  bare fordelt over 2 drev

og jo hvis din hd er 66 og mb 33 bliver hd'en bare ikke brugt optimalt

Andreas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. november 1999 - 23:43 #2
andreas du har ikke ret i noget ag det der!
"del harddisken op i 2 drev" det hjæler ikke noget!
"og jo hvis din hd er 66 og mb 33 bliver hd'en bare ikke brugt optimalt" jo! den kører bare kun med DMA33

det du skal gøre er at finde en BIOS opdatering til dit bundkort, og så detecte den igen og se hvad den finder...
hvis det stadig ikke virker så prøv at finde en disk manager til din HD inde på producentens webside.... så skulle det virke!
Avatar billede one Nybegynder
22. november 1999 - 23:53 #3
ja dma 33 esben i forhold til 66 ikke
Avatar billede one Nybegynder
22. november 1999 - 23:54 #4
esben ok du har ret jeg gider ikke havde  lange diskusioner her  gør det på icq istedet for

Andreas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. november 1999 - 23:56 #5
ok men DMA har kun noget med overførselshastigheden at gøre, så ved du det
Avatar billede cldu Nybegynder
23. november 1999 - 00:14 #6
hougaard: I din BIOS... står "adressing" for ide-drev til LBA?

Hvis den ikke gør, så prøv at sætte den der.

Jeg har haft det samme problem med en 23 GB ibm-disk, men på den hjalp en HEFTIG omgang fdisk'ning på det :-)
Avatar billede davs Nybegynder
23. november 1999 - 00:27 #7
Hvis dit bundkort er af ældre dato, kan du prøve at bruge en harddisk manager, til IBM diske...

Hvis det har interesse, så har jeg faktisk lige fået den sidst nye, idet jeg selv havde samme problem med en af mine gamle maskiner. Da jeg skulle sætte en 10Gb. disk i, den kunne kun finde 8 Gb. - men det virker nu.

skriv tilbage eller send en mail på:
jimmi@activeconsulting.dk

så kan jeg sende en mail tilbage til dig med den disk manager.
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 08:09 #8
Eller du kan downloade den sidste nye direkte fra nettet, på følgende adresse:

http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/dm/hddtdm.nsf/Registration+Page?OpenForm
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 08:10 #9
Du kan også søge på nettet efter en opdatering til din Bios på bundkortet, da det er den der sætter begrænsningen.
Avatar billede schubert Nybegynder
23. november 1999 - 09:45 #10
Der er kun et svar på dette spørgsmål, DU SKAL OPGRADERE DIN BIOS . punktum

Alt det pis med UDMA66 /UDMA33, holder ingen steder. Enten kan den se alle 13 GB og derefter begynder BIOS at checke for evt. dma forhold.
Alle UDMA66 diske er bagudkompatible og kan for den sags skyld køre i en 486 !!!!!!

Schubert
Avatar billede hougaard Nybegynder
23. november 1999 - 10:04 #11
OK, jeg tror på at enten den med bios'en eller en disk manager virker, men jeg venter lige med de 300 point, til jeg ved det virker, det er jo tros alt 300 points.

Jeg prøver den med Bios'en først da jeg går ud fra at det er den bedste løsning!
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 10:22 #12
Helt klart det med bios'en er den bedste løsning, da du jo kan komme ud for senere at skulle have en stor disk til :-)
Avatar billede hougaard Nybegynder
23. november 1999 - 11:37 #13
Det er vel også den bedste løsning af hensyn til performence, ikke?
Avatar billede aleks Nybegynder
23. november 1999 - 11:58 #14
Jo det er det, det vil jo altid være en hastighedsnedsættelse at skulle køre gennem en manager/device-driver, da det er et stykke software og bios'en er jo hardware.
Avatar billede davs Nybegynder
23. november 1999 - 12:03 #15
Det er rigtigt Aleks, men der nogle bundkort, hvor en bios opdatering ikke er nok, og der bliver man nødt til at bruge en disk manager.
Avatar billede hougaard Nybegynder
23. november 1999 - 14:36 #16
Mange tak, for hjælpen alle sammen, nu køre det bare!!!!

Der var mange der havde fortjent de 300 point, cyberesben kom først!

uha, jeg har travt nu, at det der skal installeres!