Avatar billede dugi Nybegynder
22. december 2006 - 21:01 Der er 12 kommentarer

Hjælp til regular expression

Hej alle,

Jeg skal have lavet noget validerings noget på min oprettelses form. Ens brugernavn må kun indeholde A-Å og 0-9, dette har jeg prøvet at tjekke med regex, men kan ikke rigtig få det til at virke :/

Nogle som kan hjælpe?

Min kode er:

if (!(document.getElementById('user').value.length >= 3 && document.getElementById('user').value.length <= 23)){
        errormsg += 'Brugernavn må kun være mellem 3 og 23 bogstaver\n';
        error = 1;
    } else if (!(document.getElementById('user').value.match('|^[a-åA-Å0-9]+$|'))) {
        errormsg += 'Brugernavn indeholder ugyldige tegn!\n';
        error = 1;
    }

På forhånd tak :)
- Morten
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2006 - 21:18 #1
Kan du blive inspireret af:

  var good="ashdkajæøå098kæp";
  if (good.match(/^[a-zæøåÆØÅ0-9]+$/i))  {  alert(good);  }

  var bad="asæl-asd  +=987u..,,__";
  if (bad.match(/^[a-zæøåÆØÅ0-9]+$/i))  {  alert(bad);  }
Avatar billede dugi Nybegynder
22. december 2006 - 21:27 #2
nej egentlig ikke :/
Er helt rundt på gulvet af det du skriver :(

JavaScript er LANGT fra min stærke side.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2006 - 21:28 #3
Du skal bare bruge:  match(/^[a-zæøåÆØÅ0-9]+$/i)
i stedet for det du selv fandt på
Avatar billede dugi Nybegynder
22. december 2006 - 21:32 #4
Det virker ikke :/
Den godkender både med og uden ulovlige tegn.

Min kode er nu:

if (!(document.getElementById('user').value.length >= 3 && document.getElementById('user').value.length <= 23)){
        errormsg += 'Brugernavn må kun være mellem 3 og 23 bogstaver\n';
        error = 1;
    } else if (!(document.getElementById('user').value.match('/^[a-zæøåÆØÅ0-9]+$/i')))) {
        errormsg += 'Brugernavn indeholder ugyldige tegn!\n';
        error = 1;
    }
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2006 - 21:36 #5
Prøv at skrive det jeg foreslår.
Avatar billede dugi Nybegynder
22. december 2006 - 21:40 #6
Det virker heller ikke :(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2006 - 21:42 #7
Jo, det virker. Må jeg se hvad du skriver?
Avatar billede dugi Nybegynder
22. december 2006 - 21:44 #8
function form_validate_create() {
    var bad="asæl-asd  +=987u..,,__";
      if (bad.match('/^[a-zæøåÆØÅ0-9]+$/i'))  {  alert(bad);  }

----------------------------------
den går bare direkte forbi koden uden at lave en alert :/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2006 - 21:48 #9
Men du skal jo skrive det jeg be'r dig om - ikke hvad du selv finder på. Jeg kan ikke se nogetsted, at jeg har bedt dig sætte '....' omkring.
Avatar billede dugi Nybegynder
22. december 2006 - 21:48 #10
den siger syntax fejl hvis jeg ikke gør det :s
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2006 - 21:49 #11
Nej, den gør ikke. Hvad skriver du som giver syntaksfejl?
Avatar billede roenving Novice
24. december 2006 - 13:11 #12
F.eks.

if (!document.getElementById('user').value.match(/^[a-zæøåÆØÅ0-9]{3,23}$/i)) {
        errormsg += 'Brugernavn indeholder ugyldige tegn eller er kortere end 3 eller længere end 23 tegn!\n';
        error = 1;
    }

-- en regexp skal ikke placeres inde i gåseøjne eller apostroffer i javascript ...

-- og så var der en parantes-slut i overskud !-)