Avatar billede f5 Nybegynder
21. december 2006 - 11:32 Der er 7 kommentarer

Små problemer med at sende en php mail

Jeg er ved at rette i et PHP dokument som sender en mail. Phpscriptet for nogle parametere fra en Flash. Alt dette fungere fint. Selve teksten i emailen er html foramteret i UTF-8 format.

Jeg har dog to problemer:

Jeg kan ikke bruge ÆØÅ i min subject. De bliver simplethen bare ikke vist.

Jeg ville gerne selv kunne bestemme hvad der skal skrives i afsender feltet så der ikke står alt muligt underligt.

Håber der er nogel som kan hjælpe.

Tak
Michael
Avatar billede showsource Seniormester
21. december 2006 - 12:27 #1
Hvor får du subject fra?

Du kan evt. bruge utf8_decode() i stedet for.

Afsender putter du jo bare ind, ( "From:webmaster<mail@mail.dk>" )
Avatar billede f5 Nybegynder
21. december 2006 - 12:54 #2
Her er mit script:

<?php
$yourname = $_POST["yourname"]; /* nick name */
$yourmail = $_POST["yourmail"];
$friendname = $_POST["friendname"];
$friendmail = $_POST["friendmail"];
$text = $_POST["themessage"];
$to = $_POST["friendmail"];
$subject = "ÆØÅ";
$body = "<TABLE HEIGHT=150 WIDTH=450 ><TR> <TD WIDTH=150></TD> <TD><p>Her er tekst</p></TD> </TR></TABLE>";
$headers  = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=UTF-8' . "\r\n";

if (mail($to, $subject, $body, $headers)) {
  echo("<p>Message successfully sent!</p>");
} else {
  echo("<p>Message delivery failed...</p>");
}
?>

Jeg kender ikke så meget til PHP men hvordan ville jeg gøre det i dette script?
Avatar billede denner1989 Nybegynder
21. december 2006 - 13:00 #3
if (mail($to, $subject, $body, $headers, "From:webmaster<mail@mail.dk>")) {

Som showsource skrev.
Avatar billede showsource Seniormester
21. december 2006 - 13:02 #4
Denne
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=UTF-8' . "\r\n";

ville jeg lave til
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";

og
$text = $_POST["themessage"];

ville jeg lave til

$text = utf8_decode($_POST["themessage"]);

Og så ville jeg putte <html><head> m.m. ind i $body

http://dk2.php.net/manual/da/function.mail.php

Og så ville jeg sikre mig at der kun er en modtager adresse for $friendemail, for at den skal blive misbrugt til spammails
Avatar billede f5 Nybegynder
21. december 2006 - 13:16 #5
Når jeg særrer den til charset=iso-8859-1 kommer der ikke ÆØÅ i min tekst. Det har jeg ændret til UTF-8 og så kommer de.

Men det kan jeg så stadig ikke se i subjectet
Og skal jeg så skrive:
$from = "webmaster<mail@mail.dk>"
Hvis jeg vil have det som afsender?
/Michael
Avatar billede showsource Seniormester
21. december 2006 - 14:33 #6
Har du brugt utf8_decode() sammen med "iso-8859-1" ???

M.h.t. til From ville jeg nok

$headers .= 'Content-type: text/html; charset=UTF-8' . "\r\n";
$headers .= 'From:webmaster <$mail@mail.dl>' . "\r\n";
Avatar billede showsource Seniormester
21. december 2006 - 14:35 #7
Og jeg ved ikke om det vil virke, men du kan jo prøve at bruge
$subject = utf8_encode($subject);