Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
14. december 2006 - 17:48 Der er 2 kommentarer

Grafer, kurver, koordinatsystem

Som ganske ny bruger af LaTex, undrer jeg på om det er muligt at "skrive" en kurve i LaTex, eller skal den indsættes som et billede?
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2006 - 17:53 #1
Det kommer an på hvad du skal bruge kurven til. Jeg ville normalt gøre det i et eksternt program. Men du kan sagtens også gøre det fra LaTeX selv. Det kan bare være en smule besværligt at lære. Tjek følgende

* PSTRICKS (kan kun anvendes med latex + dvips), tjek www.pstricks.de
* TIKZ/PGF (ligner meget PSTRICKS men kan anvendes direkte med latex + dvips samt pdflatex), tjek manualen på CTAN
* xy (Xy-PIC, anvendes mest til diagrammer)

/daleif
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
17. december 2006 - 07:16 #2
Hvor er det smukt!
Det virker perfekt.
Som editor anvender jeg TexNicCenter med MikTex i baggrunden. Jeg downloadede pgf og tikz (samlet) fra http://sourceforge.net/projects/pgf/.
Efter udpakning læs: pgf-1.10\doc\generic\pgf\version-for-pdftex\en. Så kører det!
mvh Peter