Avatar billede cheshire Nybegynder
12. december 2006 - 06:40 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

fordele/ulemper ved trådløs netværk??

hejsa.

Jeg overvejer at købe en trådløs router til at dække de 4 vær. hvor der er pcer i og når det nu trådløst så ved jeg jo osse godt at resten af huset bliver dækket ind men primært er det de 3 rum jeg går efter, men inden jeg går i gang vil jeg så høre eksperternes anbefalinger. *ss*

jeg har nemlig hørt noget om at trådløse signaler/forbindelser bliver hæmmet af at skal gennem murerne. er det rigtigt?

ligeledes vil jeg høre om det er meget svært og sætte sikkerheden op så jeg sikrer mig mod uventet besøg?

og så vil jeg gerne høre hvad for noget grej jeg skal købe?

og ja til slut er jeg meget modtagelig over guldkorn omkring øvrige oplysninger med hensyn til fordele og ulemper ved trådløs netværk.
Avatar billede rask2 Nybegynder
12. december 2006 - 08:03 #1
Helt sikkert dæmpes signalet gennem jo flere mure det skal transporteres, hvilket giver et dårligere signalniveau. Man kan dog købe en ny antenne med forstærkning (her skal bare være opmærksom på ikke at overskrive en maksimum udsendt effekt fra antennen hvilket er 10mW). Dette er i henhold til ETSI 300 328 som angiver specifikationer for trådsløs kommunikation i Europa.

Ang. sikkerhed har jeg ingen erfaringer da jeg ikke selv har prøvet det endnu. Men held og lykke med det.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. december 2006 - 08:30 #2
Hej Chesire

Nu er det jo så sådan med sikkerhed at, en mur med en dør der er låst er mindre sikker end en mur uden dør.

Det er lidt det samme med trådløse. Det er nemmere at komme ind på et trådløst netværk der er der, end et der ikke er der.
Dog kan man gøre meget for at folk ikke kan komme ind. Alt efter hvor sikker man vil være.

Lad være med at sende SSID.
I bund og grund. sørg for at det trådløse net ikke reklamerer for sig selv. Dette kræver dog at du selv skal taste det hele for at forbinde, og det samme skal nye brugere. Men det er da til at overleve.

Brug kryptering
Så er alle data krypterede mellem computeren og netværket. Krypteringsnøglerne er store og meget meget svære at knække.

Brug MacFilter.
Filtrer på MAC adresser på netkortne. Så er det kun de netkort du kender der kan få adgang. Selv hvis de skulle bryde koden, og gætte netværkets navn.

Det er ikke så svært som det lyder.. Især ikke hvis man gider kigge lidt i manualen.

Ved et almindeligt hus, burde der ikke være nogen problemer med modtageforhold på trådløs. Især ikke hvis du sørger for at sætte routeren centralt i hustet.

Mht udstyr, er jeg selv ret begejstret for LinkSys, selvom det måske ikke er det alle vil anbefale, så er de nemme og simple at gå til, og holder godt.
Og har da installeret nogle stykker med tiden.
Avatar billede japping Nybegynder
12. december 2006 - 08:31 #3
Signal: Ja, signalet dæmpes når det skal gennem andet materiele end luft. Anvend evt. forstærker som rask2 skriver. Jeg har sat system op der ragte 2 etager, men det afhænger meget af materialerne signalet skal igennem.

Opsætning: Det kræver noget tid, men du kan helt sikkert få hjælp her på eksperten.dk. Man skal bla. indstille Firewall og MAC adresser. Men med lidt tålmodighed og hjælp klarer du det nok. Husk at udskrive skærmdump, så du kan huske indstillingerne - det vil du blive glad for en dag. Start altid med opdatering af Firmware på routeren.

Udstyr: Jeg skøber altid SMC da jeg syntes man får lidt bedre udstyr for pengene. Men det er bare en "nørd" ting. Jeg vil anbefale dig at købe en pakke med både router og indstikskort/USB, det er som regel lidt billigere. Computercity.dk har ofte gode tilbud, men det gælder sikkert også andre butikker.

Trådløst: For den almindelige private bruger ser jeg ingen forskel hvis man sætter routeren rigtigt op. Hvis nogen vil ind på netværket, kan man ofte koble sig på telefonledningen uden for huset eller i teleselskabets bokse der står rundt omkring på vejene. Men hvem har interesse i private brugeres internetforbindelse ?
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. december 2006 - 08:34 #4
Du ku evt bruge 5 point og læse denne introduktion..
http://www.eksperten.dk/artikler/1049

Den er ret god.
Avatar billede cheshire Nybegynder
12. december 2006 - 15:24 #5
rask2 kan du ikke lige lægge et svar så jeg kan dele pointene mellem jer
Avatar billede rask2 Nybegynder
12. december 2006 - 15:28 #6
svar
Avatar billede cheshire Nybegynder
12. december 2006 - 15:37 #7
jeg siger mange tak for hjælpen, det var rigtige gode svar i kom med og jeg har nu lidt og arbejde med. I ønskes alle en rigtig god jul
Avatar billede japping Nybegynder
12. december 2006 - 15:49 #8
Tak. Også god Jul til dig :-)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. december 2006 - 16:33 #9
tak og lige over :)
Avatar billede rask2 Nybegynder
14. december 2006 - 08:00 #10
tak og i lige måde