Avatar billede springfield Nybegynder
10. december 2006 - 14:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg starte med at lære?

Hej.

Jeg vil gerne lærer at programmerer hjemmesider selv.

Mit mål er at kunne lave en rigtig avanceret side med det hele :)

Hvad skal jeg begynde med at lære? Altså skal jeg starte med HTML og så senere lærer de andre former for programmering. Eller kan jeg godt starte med f.eks. php allerede nu?
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2006 - 15:08 #1
html og css vil bestemt ikke være noget dårligt sted at starte - uanset om du vil lære php, asp eller .net har du behov for at kunne opbygge html/css-delene af et site først. Når først du kan dette til en vis rimelighed mener jeg det kan give mening at begynde på en serverside-teknologi.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. december 2006 - 15:11 #2
En god rækkefølge (mener jeg): HTML, CSS, JavaScript, ASP/PHP/anden serverside programmeringssprog

Man kan dog godt springe JavaScript over, men det er en dårlig ide, hvis man ønsker dynamik i designet..
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. december 2006 - 15:20 #3
HTML og CSS må helt sikkert være det grundlæggende du skal lære.

Hvis du aldrig har lavet hjemmesider før, synes jeg at du skulle lære det med WYSIWYG til at starte med. Dvs. relativt lette programmer hvor man umiddelbart kan se hvad man laver rent visuelt og ikke som (for en begynder) uforståelig kode. Efterhånden vil du så kunne (og få brug for at kunne) kigge i koden og ændre deri.

Nogle gratis WYSIWYG programmer er:
  • NVU: http://www.nvu.com/index.php
  • FrontPage Express (light-udgave af Frontpage): http://www.sph.emory.edu/PAMM/IH552/fpx.html

PHP er måske lidt af en mundfuld at gå i gang med, når du ikke har lært de grundlæggende HTML principper endnu.

En relativt avanceret hjemmeside kan faktisk laves ved at kombinere HTML-sider med et content management system (f.eks. det gratis "Joomla"), og altså uden at have det store kendskab til PHP, ASP m.v. (selv om det naturligvis altid er en fordel også at kunne PHP og/eller ASP).

// Old-Faithful™
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2006 - 17:37 #4
jeg lige tilføje at når man kommer til server side scripting (PHP/ASP/whatever), så
skal man nok også kigge lidt på databaser og SQL ...
Avatar billede springfield Nybegynder
10. december 2006 - 18:45 #5
Old-faithful. Altså du mener jeg skal starte med at bruge WYSIWYG programmer og så senere lærer selve koden?
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. december 2006 - 19:18 #6
Ja, start med WYSIWYG og så kigge i koden når man laver noget, så kommer forståelsen for koden efterhånden. Men det er selvfølgelig kun én måde at gøre det ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2006 - 19:25 #7
hvis man vælger den måde vil jeg dog klart anbefale at man er meget kritisk også - ingen tvivl om at man kan få banket noget kode afsted hurtigt med sådan et program, men kvaliteten af koden er langt fra altid så god som nogle tror.
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. december 2006 - 19:44 #8
Keyseroze> Enig, specielt hvad angår Frontpage. NVU laver dog rigtigt "flot" kode. Jeg kan i øvrigt anbefale at man i stedet for NVU bruger Kompozer (http://kompozer.net/), som er samme program men lidt mere pålideligt.
Avatar billede roenving Novice
26. december 2006 - 20:25 #9
Hvis man vil lære noget, er det ikke godt at kigge efter wysiwyg-tingene, da der endnu ikke er skabt en maskine, der kan forklare, hvad den laver og hvorfor !o]

-- desværre ved de fleste wysiwyg-editorer (alle dem, jeg er stødt ind i !-) det heller ikke, og laver derfor ugyldig, invalid og/eller stenalder-kode ...

Tag fat i en tutorial, hvor de enkelte elementer af html gennemgås, fortsæt med css, forstå en html-sides opbygning, prøv evt. noget javascript, tag fat i php !o]