Avatar billede morano Nybegynder
07. december 2006 - 22:37 Der er 7 kommentarer

Placering i Qt

Hej,
jeg har prøvet at lave noget småt noget med Qt frameworket. Men jeg har lidt problemer med at få tingene placeret... Ja i det hele taget vist.
Når jeg kører det jeg har fået lavet vises "textfield" ikke engang, hvorfor ved jeg ikke. Og før da jeg smed textfield i en QWidget(som var sat til centralWidget for applikation, i stedet for textfield, som er nu) var noget af textfield under menubaren og alt sådan noget.
Det jeg har i min applikation er en menu- og toolbar og et QTextEdit. Det jeg vil lave er bare et lille skriv -> gem fil/åbn fil program, bare for at få lidt erfaring.
Menubaren skal være i toppen(som den altid er) ... derefter skal toolbaren være der og så QTextEdit element(rækkefølgende er vertikal)
Hvordan gør jeg det?

MainWindow::MainWindow(QWidget *parent) : QMainWindow(parent) {
    textField = new QTextEdit;
        textField->resize(400, 400);

    setCentralWidget(textField);
    setCaption("Scon");
    resize(400, 425);

    createActions();
    createMenu();
    createToolBar();
}
Avatar billede morano Nybegynder
07. december 2006 - 22:38 #1
textField er btw 'oprettet' i min mainwindow.h fil.
Avatar billede mollevp Nybegynder
08. december 2006 - 13:10 #2
Så vidt jeg husker skal du kalde show() på de forskellige widgets..
Avatar billede morano Nybegynder
08. december 2006 - 13:13 #3
det skulle ikke være nødvendigt. Jeg har en main.cpp:
MainWindow *w = new MainWindow;
w->show();
Så det burde ikke være nødvendigt.
Avatar billede morano Nybegynder
08. december 2006 - 13:15 #4
men problemet var nu også mere hvordan jeg placere det ordenligt. Sørger for at fx. "textfield" ikke går ind under menubar'n og sådan.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
08. december 2006 - 15:04 #5
Hvorfor arrangerer du ikke bare widgets i designer?
Du kan placere dem således:

->setGeometry(x,y,width,height)

god ide er iøvrigt at give parent pointeren med:

textField = new QTextEdit(this);

brug ikke setCentralWidget(textField); til småwidgets medmindre du har en stor hovedwidget.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
08. december 2006 - 15:06 #6
http://doc.trolltech.com/3.3/ eller hvilken version du nu bruger
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
03. april 2007 - 12:10 #7
Fundet ud af det?