06. december 2006 - 20:28 Der er 3 kommentarer

Bundkort, udskiftning heraf, krav til nyt.

Jeg kører i øjeblikket med et AsRock 939Dual-SATA2 bundkort med en AMD Athlon 64 X2 3800+ processor, samt 2 x 1 GB Kingston Value RAM. Når det kører, så kører det rigtig godt. Men .... desværre har min maskine en særdeles kedelig tendens til at fryse eller genstarte flere gang i løbet af dagen. Og det kommer selvfølgelig ALTID som et lyn fra en klar himmel, så man intet kan redde.
PCen bruges til almindeligt kontorbrug oginternet, samt til redigering af billeder. Sidstnævnte gør at jeg gerne vil op på 4 GB RAM snarest.
Jeg har renset maskinen for virus og anden malware, uden effekt. Fjernet hardware, som evt. kunne udvise inkompatibilitet, uden effekt. Derudover har problemet stået på siden den første installation af den i februar i år. Jeg er derfor kommet frem til at det må være en bundkortsfejl, hvilket andre også anser for sandsynligt. Men jeg lytter gerne til andre forslag.
Såfremt det er en bundkortsfejl, vil jeg gerne bede om råd til, hvilket bundkort jeg bør skifte til. Jeg har selv tænkt på nogle af ASUS's kort, f.ex. A8N-SLI Premium eller A8R32-MVP Deluxe. Men jeg vil gerne have nogle gode forslag til hvad jeg skal gå ud og ofre mellem 600 og 1400 kroner på.

mvh
Cecilie
Avatar billede prebas Nybegynder
06. december 2006 - 23:00 #1
Nu er det jo en maskine der gerne vil frem i vedenen og efter som der står AMD på ryggen af cpu'en... har du tjekket om den kan komme af med varmen????

er det bundkortet har jeg meget god erfaring med Asus A8N32-SLI Deluxe... et rigtig lækkert bræt... og efter som der ikke er den store forskel på den og så A8N-SLI Premium så tør jeg godt anbefale det
Avatar billede ebe Praktikant
06. december 2006 - 23:18 #2
prøv også at hente et program til at checke ram blokke, der findes flere gratis programmer ude på nettet. Hent også et hard-disk diagnose program fra din hard-disk producent.. kør benchmarking, stress programmer, som f.eks. prime95.. det lyder ikke rigtig som en motherboard fejl. Eftersom du alligevel vil købe to nye ram-klodser, køb dem, tag de gamle ud, sæt de nye ind og se hvad der sker...
06. december 2006 - 23:29 #3
Til prebas: Jeg kører jævnligt programmet SpeedFan og det siger som regel at den ene kerne ligger på 42-44 grader Celcius, mens den anden ligger ned på eller under de 40 grader. Men da det var varm i sommer, da røg temperaturen nogle gange højere op. Da hjalp det, når jeg pillede sideskjoldene af PCen.
Ja, det brædt du nævner har jeg også kigget på. Det virker også lækkert.

Til ebe: Jeg har prøvet nogle af de ting, du nævner, men det fortalte heller ikke noget. Jeg vil dog lige finde prine95, som du anbefaler, og så se, hvad det siger.

Tak til jer begge. Jeg deler points ud, når jeg har besluttet hvilket brædt jeg vil købe.