Avatar billede want2learn Nybegynder
05. december 2006 - 20:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

How to create a mysql/sql database in .net/vb

Hej

Hvordan kan man gennem en asp.net vb side oprette en sql/mysql database. !?

f.eks. hvis jeg vil have at min struktur skal være flg.

Database Navn = "dsn"
Tabel Navn = "Main_Text"
Text_ID = "Autonummerering" & "Primary Key"
Text = "Note"

ved godt jeg kigger på access med mit sprog nu men hvordan kan det overføres til mysql/sql, og hvordan kan jeg lave et script i asp.net/vb der kan oprette denne database/tabel.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. december 2006 - 20:57 #1
du connecter til databasen via en MySqlConnection og via en MySqlCommand fyrer du
diverse CREATE DATABASE og CREATE TABLE kommandoer af
Avatar billede want2learn Nybegynder
05. december 2006 - 21:43 #2
som alm. asp 3.0 !?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. december 2006 - 21:58 #3
der er meget stor forskel paa at hente og vise data i ASP og ASP.NET

men at oprette database og tabeller boer ligne meget (der er visse
syntax forskelle, men konceptet maa ligne)
Avatar billede want2learn Nybegynder
05. december 2006 - 22:50 #4
kan ikke lige finde nogle gode tutorials med det vil du evt hjælpe !?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. december 2006 - 22:58 #5
Jeg kan da nemt lave et.
Avatar billede want2learn Nybegynder
05. december 2006 - 23:21 #6
må du meget gerne..
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2006 - 01:45 #7
<%@ import namespace="MySql.Data.MySqlClient" %>
<script language="VB" runat="server">
    Private Sub Page_Load(src As Object, e As EventArgs)
        Dim con As MySqlConnection = New MySqlConnection("Data Source=localhost;Database=mysql;User Id=root;Password=")
        con.Open
        Dim credb As MySqlCommand = New MySqlCommand ("CREATE DATABASE testdatabase", con)
        credb.ExecuteNonQuery
        Dim usedb As MySqlCommand = New MySqlCommand ("USE testdatabase", con)
        usedb.ExecuteNonQuery
        Dim cretbl As MySqlCommand = New MySqlCommand ("CREATE TABLE testtabel(felt1 INTEGER PRIMARY KEY, felt2 VARCHAR(100))", con)
        cretbl.ExecuteNonQuery
        con.Close
    End Sub
</script>
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2006 - 01:46 #8
eksemplet er måske lidt primitivt, men det er altså ret simpelt
Avatar billede want2learn Nybegynder
06. december 2006 - 21:28 #9
jeg kigger lige på det men synes faktisk det er et rigtigt godt eks. kan jeg lave en submit knap så jeg i en label kan skrive database navn og i en anden label skrive tabel navn samt en label til et felt hvor jeg kan skrive felt navn samt vælge mellem integer og varchar og så klikke submit så den opretter databasen !??

kan du evt lave sådan et eks !? så tror jeg at jeg nemt selv kan bygge videre ang. at oprette andre felter...
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2006 - 03:18 #10
du laver en side med 2 textboxe og 1 button

i button click udfører du SQL som ovenfor

du kan hente værdierne af textboxe via Text property
Avatar billede want2learn Nybegynder
07. december 2006 - 21:51 #11
Har prøvet lidt men tror jeg er røget i...

kan du se hvordan jeg efter DropDownList1.SelectedItem.Value kan sætte en If sætning ind som ser og DropDownList2 er Primaer Key eller (ingen ting) så hvis det er Primaer Key så sætter den det ind og ellers går den bare videre..

Min kode er:
<%@ Page Language="VB" %>
<%@ import namespace="MySql.Data.MySqlClient" %>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<script runat="server">

</script>

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
    <title>Untitled Page</title>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
    <div>
        &nbsp;Database Navn:<asp:TextBox ID="TextBox1" runat="server"></asp:TextBox><br />
        &nbsp;Tabel Navn:<asp:TextBox ID="TextBox2" runat="server"></asp:TextBox><br />
        &nbsp;Felt Navn1:
        <asp:TextBox ID="TextBox3" runat="server"></asp:TextBox>
        FeltType1:
        <asp:DropDownList ID="DropDownList1" runat="server">
            <asp:ListItem Value="INTEGER">Autonummernering</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="CHAR(50)">Tekst</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="VARCHAR">Note</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="CHAR(100)">Lang Tekst</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="DATE(yyyymmdd)">Dato</asp:ListItem>
        </asp:DropDownList>
        Primæer Key
        <asp:DropDownList ID="DropDownList2" runat="server">
            <asp:ListItem Value="PRIMARY KEY">Ja</asp:ListItem>
            <asp:ListItem>Nej</asp:ListItem>
        </asp:DropDownList><br />
        &nbsp;Felt Navn2:
        <asp:TextBox ID="TextBox4" runat="server"></asp:TextBox>
        FeltType2:
        <asp:DropDownList ID="DropDownList3" runat="server">
            <asp:ListItem Value="INTEGER">Autonummernering</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="CHAR(50)">Tekst</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="VARCHAR">Note</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="CHAR(100)">Lang Tekst</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="DATE(yyyymmdd)">Dato</asp:ListItem>
        </asp:DropDownList>
        Primæer Key
        <asp:DropDownList ID="DropDownList4" runat="server">
            <asp:ListItem Value="PRIMARY KEY">Ja</asp:ListItem>
            <asp:ListItem>Nej</asp:ListItem>
        </asp:DropDownList><br />
        &nbsp;Felt Navn3:
        <asp:TextBox ID="TextBox5" runat="server"></asp:TextBox>
        FeltType3:
        <asp:DropDownList ID="DropDownList5" runat="server">
            <asp:ListItem Value="INTEGER">Autonummernering</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="CHAR(50)">Tekst</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="VARCHAR">Note</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="CHAR(100)">Lang Tekst</asp:ListItem>
            <asp:ListItem Value="DATE(yyyymmdd)">Dato</asp:ListItem>
        </asp:DropDownList>
        Primæer Key
        <asp:DropDownList ID="DropDownList6" runat="server">
            <asp:ListItem Value="PRIMARY KEY">Ja</asp:ListItem>
            <asp:ListItem>Nej</asp:ListItem>
        </asp:DropDownList><br />
        <asp:Button ID="Button1" runat="server" Text="Button" /></div>
    </form>
</body>
</html>
<%
<script language="VB" runat="server">
    Private Sub Button1_Click(src As Object, e As EventArgs)
    Dim con As MySqlConnection = New MySqlConnection("Data Source=localhost;Database=mysql;User Id=root;Password=")
    con.Open()
    Dim credb As MySqlCommand = New MySqlCommand("CREATE DATABASE " & TextBox1.Text & "", con)
    credb.ExecuteNonQuery()
    Dim usedb As MySqlCommand = New MySqlCommand("USE " & TextBox1.Text & "", con)
    usedb.ExecuteNonQuery()
    Dim cretbl As MySqlCommand = New MySqlCommand("CREATE TABLE " & TextBox2.Text & "(" & TextBox3.Text & " " & DropDownList1.SelectedItem.Value & " PRIMARY KEY, felt2 VARCHAR(100))", con)
    cretbl.ExecuteNonQuery()
    con.Close()
End Sub
</script>
%>
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2006 - 04:10 #12
Dim cretbl As MySqlCommand
    If ... Then
        cretbl = New MySqlCommand("CREATE TABLE " & TextBox2.Text & "(" & TextBox3.Text & " " & DropDownList1.SelectedItem.Value & " PRIMARY KEY, felt2 VARCHAR(100))", con)
    Else
        cretbl = New MySqlCommand("CREATE TABLE " & TextBox2.Text & "(" & TextBox3.Text & " " & DropDownList1.SelectedItem.Value & ", felt2 VARCHAR(100))", con)
    End If
    cretbl.ExecuteNonQuery()

er måske ikke elegant men det bør virke
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2006 - 04:10 #13
du kunne lave det lidt mere elegant ved at opbygge en string med SQL inden du
laver Command objekt
Avatar billede want2learn Nybegynder
08. december 2006 - 20:33 #14
ville give min højre arm hvis du ville kigge på det er ikke helt med bare et eks. som virker til 2 felter i tabellen så jeg kan se hvad du mener er en del Newbie på dette område ang. .Net
Avatar billede want2learn Nybegynder
10. december 2006 - 14:34 #15
når vil du ikke lægge et svar for din hjælp !?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2006 - 04:20 #16
jeg forstår faktisk ikke dit spørgsmål

det ser ud som om du vil lave PHPMyAdmin i ASP.NET

det er ikke helt trivielt, så hvis du er begynder i ASP.NET skal du nok starte
med noget lidt nemmere

jeg synes dog faktisk at du er kommet ret godt fra start

og du kan vel opbygge en SQL streng via nogle if sætninger for alle
dine textboxe og dropdownlister
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2006 - 04:20 #17
og et svar