Avatar billede tom_chr Nybegynder
22. maj 2001 - 10:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Multitrackrecording på pc

Som, forhåbentlig, kommende hjemmestudieejer, vil jeg lige høre óm der skulle være et par gode råd m.h.t. køb af lydkort. Jeg kunne godt tænke mig et med 8in/8out Så den er muligt at optage et helt trommesæt på en gang.
Jeg har kigget mig lidt omkring på nettet, og fundet frem til at de billigste i dén genre koster omkring 4000,-. Er det fornuftigt at købe noget til den pris, og hvilke kort skal jeg kigge efter?
Avatar billede msmows Nybegynder
22. maj 2001 - 12:10 #1
Prøv at kigge på Hoontechs pro-serie, de er af meget høj kvalitet og til rimelige priser.
http://www.xs-sound.dk/
Ellers ting som Terratec og Guillemot. Creatives produkter er helt uinteressante i denne forbindelse.
Et godt program som Cool Edit Pro vil fuldende dit projekt.
Avatar billede Beach Mester
22. maj 2001 - 23:37 #2
Hvis du søger et digitalt kort (ikke nogle analoge in/out) så kan jeg kun anbefale Rolands RPC-1 kort der kan klare 8 samtidige in / out men altså kun digitalt. Så du behøver en A/D converter hvis dine drums ikke på vejen til lydkortet kan køre digital.

En kort beskrivelse:

RPC-1
RPC-1 er et digitalt lydkort som gør det muligt at integrere R-BUS udstyrede musikinstrumenter med Computerbaseret audio-recording! Rolands R-BUS protokol giver mulighed for 8 samtidige ind- og udgange i 24-bit/96kHz og samtidig er der fuld MIDI-kontrol i protokollen også!

Du kan indhente mere info på Roands site http://www.roland.dk

Som msmows ganske rigtigt skriver så skal du ikke falde over f.eks. Creatives flotte reklamer hvis det skal bruges professionelt. De holder ikke en meter i den dur.

Hvis du ikke har mulighed for på nuværende tidspunkt at køre digitalt input på et lydkort i computeren kan jeg kun sige en ting som du SKAL skrive dig bag øret. Interne lydkort i en computer kan IKKE bruges som A/D converter. Der er ALT ALT ALT for meget støj inde i et computerkabinet til at du får en lyd der er til at holde ud at høre på. Det eneste der kan bruges her er midi som jo også er digital information og ikke analoge signaler!!!

Jeg har selv flere gange prøvet forskellige lydkort når jeg skal bruge vinylskivernes lyd på en digital optagelse. Det eneste der funker her er en ekstern analog til digital (A/D) converter. Hvis man bruger den der findes på interne lydkort så får man en hulens masse fnidder fnadder lyd med under din recording som absolut ikke er venlig at lytte til. Prøv bare at optage en 0-lyd (uden at tilslutte noget overhovedet) på din nuværende aux indgang. Brænd det ned på en skive og smid det ind i en ekstern spiller, skrug godt op for din Amp. og lyt til alle de kedelige beskeder dit lydkort får fra processor, ram og alt andet dejligt højfrekvens hapengut inde i computeren. Man mister totalt lysten til overhovedet at bruge en computer til lyd igen:-(

Håber du vil tage ovenstående med i dine overvejelser inden du går ud og smider 499,- i hovedet på et lydkort du kan bruge til at spille computerspil på og ikke andet!!!!!!

//Beach
Avatar billede msmows Nybegynder
23. maj 2001 - 12:07 #3
Vil bare lige sige at jeg bakker beach 100% op i det han skriver.
Hvis man ikke har råd til eksternt udstyr, kan man komme udenom en del støj ved at bygge en god afskærmning op inde i pc\'en. Det kan gøre en ganske dramatisk forskel på lydens kvalitet.
Avatar billede onmouse Nybegynder
30. maj 2001 - 10:59 #4
Kontakt Kinovox, de ved hvad de taler om når det gælder lydkort www.kinovox.dk
Jeg vil også anbefale Cool Edit Pro, 64 spor, masser af kontrol mulighedder, punch in, medhør ved rec osv.
Avatar billede onmouse Nybegynder
30. maj 2001 - 11:01 #5
PS her er link til Cool Edit Pro http://www.syntrillium.com/
Avatar billede onmouse Nybegynder
30. maj 2001 - 11:08 #6
Beach har ret, processor støj bliver meget svært at komme uden om, med mindre du anvender externe A/D, D/A converterer. Selv Pro maskiner til den slags har problemer, Bla. Panasonic den kan så og så redigere video, men selv om den koster over 400.000 har den problemer med processor støj.
Avatar billede onmouse Nybegynder
30. maj 2001 - 11:11 #7
PS men der skal også være en forskel på at lave et computer studie til 50.000 og et pro til flere millioner
Avatar billede tom_chr Nybegynder
31. maj 2001 - 16:37 #8
Tak for jeres svar. Undskyld ventetiden, men jeg har gang i den store eksamenslæsning.
Jeg tror jeg vil følge msmows\'s råd og kigge nærmere på Hoontech\'s løsninger.
Men dén afskærmning inde i pc\'en. Hvordan laver jeg den??? Og er den så effektiv, at jeg vil kunne få noget ordentligt ud af at lave sådan en?
Avatar billede onmouse Nybegynder
01. juni 2001 - 10:58 #9
Monter lydkortet så langt væk fra strømforsyningen, processororer.
Monter evt kobber printplade på begge sider af lydkortet, og jord dem ( Lod dem sammen og koble dem til jord ) Sørg for at der er en god jord forbindelse fra din computer, men kun een jord forbindelse. Denne metode skulle hjælpe en del, og være til at løse praktisk og økonomisk