Avatar billede dreyfusdk Nybegynder
29. november 2006 - 09:24 Der er 4 kommentarer

Funktion til at tjekke om variabel indeholder email adresse

Hej,

Jeg står i den situation at jeg skal have analyseret en række variabler, og hvis de indeholder en email adresse (ingen bestemt, men bare noget der ligner fx. xxx@yyy.zz) så skal den reagere ved at printe den pågældende email adresse den finder.

Helt konkret anvender jeg det i forbindelse med udsending af mit nyhedsbrev. Her har jeg en forholdsvismæssig stor modtagerliste, og jeg vil gerne sortere modtagere fra, hvis emails bouncer tilbage og landet i min c:\inetpub\rootmail\badmail -mappe fra.

Derfor looper jeg alt indhold igennem, i denne mappe, med et asp script, som I lige kan få:

<code>
<%
path = "C:\inetpub\mailroot\badmail\"
Set objFS = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFolder = objFS.GetFolder(path)
Set objFiles = objFolder.Files %>
Filer i mappen <b><%=path%></b><hr>
<%
For Each file In objFiles
    response.write file.name & "<br>"

    if right(file.name,3) ="BAD" then
        Set objTextStream = objFS.OpenTextFile(path & file.name, 1)
            strIndhold = objTextStream.ReadAll
            ' analyser strIndhold for spor af email adresse (mangler)
        objTextStream.Close
        Set objTextStream = Nothing
    end if
    objFS.DeleteFile(path & file.name)
Next
%>
</code>

Det smarte er naturligvis, at disse badmails samtidig også bliver slettet fra badmail-mappen så jeg ikke skal gøre det manuelt.

Nå... det var lidt offtrack. Jeg har altså brug for en smart funktion, der kan finde noget der ligner emailadresser i en variabel, og returnere det til mig så jeg kan gå ind og fjerne den pågældende modtager fra nyhedsbrevlisten.

Jeg ser frem til at høre fra jer :-)
Avatar billede crysis Nybegynder
29. november 2006 - 09:31 #1
Måske dette kan hjælpe. Skal nok rettes noget til :-) Og ja, køn kode er det ikke. Det kan nok gøres meget bedre med Regex.

Function ScreenString(Text, Email)
    Email = LCase(Email)
    Text = Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(LCase(Text), " ", ""), "-", ""), "!", ""), "#", ""), "¤", ""), "%", ""), "&", ""), "/", ""), "(", ""), ")", ""), "=", ""), "´", ""), "|", "¨"), "^", ""), "'", ""), "_", ""), ",", ""), "<", ""), ">", ""), "\", ""), ".", ""), ":", ""), ";", ""), "£", ""), "$", ""), "{", ""), "[", ""), "]", ""), "}", ""), "+", ""), "`", "")
    'Response.Write(Email & "<br>" & Text)

    Dim Username
    Dim Domain
    Dim Country
    Dim MidPosition
    Dim DotPosition
    MidPosition = InStr(Email, "@")
    DotPosition = InStrRev(Email, ".")
    Username = Left(Email, MidPosition-1)
    Domain = Mid(Email, MidPosition+1, DotPosition - (MidPosition+1))
    Country = Mid(Email, DotPosition+1, Len(Email) - (DotPosition))

    LikeMSN1 = InStr(Text, Username)
    LikeMSN2 = InStr(Text, Domain)
    LikeMSN3 = InStr(Text, "hotcom")
    LikeMSN4 = InStr(Text, "." & Country)
    LikeMSN5 = InStr(Text, "@")
    LikeMSN6 = InStr(Text, "hotmail")
    LikeMSN7 = InStr(Text, "hotmai")
    LikeMSN8 = InStr(Text, ".dk")

    'Response.Write(Username & "-" & Domain & "-" & Country & "-" & "Username: " & LikeMSN1 & " Domain:" & LikeMSN2 & " Country:" & LikeMSN4 & " HotCom" & LikeMSN5)

    If (LikeMSN1 = 0 or LikeMSN2 = 0) and LikeMSN3 = 0 and LikeMSN6 = 0 and LikeMSN5 = 0 and LikeMSN7 = 0 and LikeMSN8 = 0 THEN
        ScreenString = 0
    ELSE
        ScreenString = 1
    END IF
End Function
Avatar billede dreyfusdk Nybegynder
29. november 2006 - 09:42 #2
Mja, nu ser det ikke ud som om, den returnere de eventuelle email adresser der måtte være nævnt i teksten.

Er der andre der har et bud?
Avatar billede cpufan Juniormester
30. november 2006 - 23:54 #3
posofsnabela = Instr(strIndhold)
if posofsnabela > 0 then
firstpart = left(strindhold,posofsnabela)
mellemrum1 =0
for i=1 to posofsnabela
if mid(firstpart,i,1) = " " then mellemrum1 = i
next
end if
mellemrum2 = Instr(right(strindhold,len(strindhold)-posofsnabela-1)," ")
emailadresse = mid(strindhold,mellemrum2-mellemrum1,mellemrum1+1)
Avatar billede cpufan Juniormester
30. november 2006 - 23:55 #4
hov

posofsnabela = Instr(strIndhold,"@")
if posofsnabela > 0 then
firstpart = left(strindhold,posofsnabela)
mellemrum1 =0
for i=1 to posofsnabela
if mid(firstpart,i,1) = " " then mellemrum1 = i
next
end if
mellemrum2 = Instr(right(strindhold,len(strindhold)-posofsnabela-1)," ")
emailadresse = mid(strindhold,mellemrum2-mellemrum1,mellemrum1+1)