Avatar billede pluth Nybegynder
21. maj 2001 - 20:23 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

PhP mailsender

Hej Eksperter

Jeg har brug for et lille script, som kan sende en mail. Den skal hente nogle forskellige informationer i en mysql database. Jeg kan godt lave mailsenderen, men kan ikke finde ud af, hvordan jeg f.eks. får den til at hente e-mail adressen i en tabel.

Håber i kan hjælpe!

Pluth
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
21. maj 2001 - 20:45 #1
noget alà et nyhedsbrev ?
Avatar billede pluth Nybegynder
21. maj 2001 - 20:47 #2
Ja, nemlig!!!

Avatar billede slim Nybegynder
21. maj 2001 - 20:50 #3
det sgu svært du... :P
Avatar billede bigo Nybegynder
21. maj 2001 - 20:56 #4
hvad med f.eks.

<?php

$db = mysql_connect(
        \"servernavn\",
        \"adminuser\",
        \"password\") or die (mysql_error());

mysql_select_db(\"databasenavn\",$db) or die (mysql_error());

$sql = \"select * from tabelnavn\";
$res = mysql_query($sql);

while ($row = mysql_fetch_array($res))
{
echo $row[mailadresse];
} // End while
?>
Avatar billede pluth Nybegynder
21. maj 2001 - 21:10 #5
Hvad så hvis jeg også vil hente et navn i tabellen????

Pluth
Avatar billede BacceDK Juniormester
21. maj 2001 - 21:31 #6
<?php

$db = mysql_connect(
        \"servernavn\",
        \"adminuser\",
        \"password\") or die (mysql_error());

mysql_select_db(\"databasenavn\",$db) or die (mysql_error());

$sql = \"select * from tabelnavn\";
$res = mysql_query($sql);

while ($row = mysql_fetch_array($res))
{
echo $row[mailadresse]\\n;
echo $row[navn];
} // End while
?>
Avatar billede pluth Nybegynder
21. maj 2001 - 21:49 #7
Det der får den da ikke til at skrive emailadresse og navn i en email, så vidt jeg kan se??? Oghvis det gør, kan jeg ikke få det til at virke!!!

Pluth
Avatar billede BacceDK Juniormester
21. maj 2001 - 21:53 #8
hmm nej du skal squ da selv probbe de variabler ind i den mailsender som du sagde du selv kunne lave

Indate
Avatar billede barefoot Nybegynder
21. maj 2001 - 22:50 #9
Efter du har hentet informationerne laver de en mail();
<?php
mail (\"modtager\", \"overskrift\", \"besked\");
?>

Hvis du henter fra en database vil det nok se sådan ud:

mail ($row[\'modtager\'], $row[\'overskrift\'], $row[\'besked\']);

Så sender php en mail til modtageren....
Er det det som du vil vide?
Avatar billede pluth Nybegynder
21. maj 2001 - 22:55 #10
Ja, det var det - Men jeg har selv fundet ud af det!!! Jeg har dog et lille spørgsmål - Er der en måde jeg kan få lov til at skrive forskellige HTML kommandoer. (Ihvertfald så jeg kan ændre skrifttype???)

Pluth
Avatar billede bigo Nybegynder
21. maj 2001 - 23:45 #11
f.eks.

<a href=\"mailto:<?php $row[modtager]; ?><font size=1>
Avatar billede bigo Nybegynder
21. maj 2001 - 23:48 #12
ok .. jeg er træt...
<?php

<a href=\"mailto:<?php $row[modtager]; ?>\">Mail <?php $row[modtager]; ?></a><font size=1>

?>
Avatar billede bigo Nybegynder
21. maj 2001 - 23:49 #13
ok .. jeg er træt... MEGET TRÆT!!! ,-)
<?php

<font size=1> <a href=\"mailto:<?php $row[modtager]; ?>\">Mail <?php $row[modtager]; ?></a>

?>
Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
22. maj 2001 - 02:02 #14
Tror det er noget i denne stil, vi skal have fat i:

<?php

$db = mysql_connect(
        \"servernavn\",
        \"adminuser\",
        \"password\") or die (mysql_error());

mysql_select_db(\"databasenavn\",$db) or die (mysql_error());

$sql = \"select * from tabelnavn\";
$res = mysql_query($sql);

$besked = \"<html><font size=\\\"4\\\">Velkommen til...</font></html>\";

while ($row = mysql_fetch_array($res))
{
mail($row[\'modtager\'], $row[\'overskrift\'], $besked);
} // End while
?>
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 10:56 #15
Det kan jeg ikke lige få til at virke! Jeg har gjort sådanne:

$besked1 =  \"<html><font size=\\\"4\\\" face=\\\"verdana\\\">\";

mail(\"$modtager\",\"$emne\",\"$besked1\",\"From: $afsender\\nHej $navn\\n\\n $besked\\n\\n $atekst\\n \");

Men det får den bare til at printe teksten i mailen! Nogen der kan se hvad jeg gør fokert??

Pluth
Avatar billede barefoot Nybegynder
22. maj 2001 - 11:50 #16
du skal ikke bruge \" når det er vailabler:

$besked1 =  \"<html><font size=\\\"4\\\" face=\\\"verdana\\\">\";

mail($modtager, $emne, $besked1, \"From: $afsender\\nHej $navn\\n\\n $besked\\n\\n $atekst\\n \");
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 12:07 #17
Nu skriver den også <br>, når jeg laver mellemrum!!!

Pluth
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 15:13 #18
jamen..

$besked1 =  \"<html><font size=4 face=\'verdana\'>\";

mail($modtager, $emne, $besked1, \"From: $afsender Hej $navn $besked $atekst\");

bør da virke.. men ikke med /n da den tydeligvis ikke kan finde ud af at lave nylinie.. har prøvet og aldrig fået det til at virke..
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 15:24 #19
Det virker desværre ikke... Det kommer ud som en tekst!!! Kan jeg evt. sætte print ind et eller andet sted???

Men \\n virker hos mig!!!!

Pluth
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 20:21 #20
2 sek.. eller mange timer efter.. har noget liggende...  kigger lige..
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 20:23 #21
Modtager: <input type=\"text\" name=\"til\">
Dit navn: <input type=\"text\" name=\"navn\">
Din em@il:<input type=\"text\" name=\"email\">
Emne:<input type=\"text\" name=\"emne\">

mail(\"$til\",\"$emne\",\"$besked Hilsen $navn\",\"from:$email\");
echo \"<FONT SIZE=\\\"2\\\">Din em@il er nu sendt til $til</FONT>\";
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 20:30 #22
Bigo-> Jeg ved ikke om vi misforstår hinanden... Det er når folk læser mailen i deres mailprogram, at jeg gerne vil kunne skrive en bestemt skrifttype, og måske farve m.m.

Det du giver svar på der, er det ikke den tekst der kommer til mig, når jeg har sendt mailen til listen???

Pluth
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 20:44 #23
Faktisk fandt jeg noget som var meget bedre.... ;-)

<?
if($navn && $besked){
mail(\"$til\", \"$emne\",\"
\".$besked.\"

Hilsen

\".$navn.\"
Email:\".$email.\"
\");

skriv det sådan og det er sådan det sendes..
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 20:45 #24
hmm kigger lige igen..
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 21:00 #25
<?
$headers .= \"Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1\\n\";
if($navn && $besked){
mail(\"$til\", \"$emne\",\"
\".$besked.\"

Hilsen

\".$navn.\"
Email:\".$email
,$headers);

så kan der skrives html i besked feltet.. f.eks. en ny linie skal være <br> ellers står det bare i en række..
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 21:01 #26
der kan man jo så lave en lille if og et afkrydsningsfelt..hvis html sæt header=..bla..
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 21:10 #27
Bigo-> Jeg har dette kode, kan du ikke prøv at vise hvad du mener??

$modtager = $row[\"email\"];
    $navn =  $row[\"navn\"];
    $afsender = \"xxx@xxxx.dk\";
    $atekst = \"For afmelding gå til adressen http://www.tribone.dk/vis.php?id=9&mid=$row[mid]&email=$row[email]\";
    $headers .= \"Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1\\n\";

    mail(\"$modtager\",\"$emne\",\"$besked1\",\"From: $afsender\\nHej $navn\\n\\n$headers$besked\\n\\n$atekst\\n\");

    }
    ?>Mail sendt<?
    exit;
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 21:22 #28
$modtager = $row[\"email\"];
$navn =  $row[\"navn\"];
$afsender = \"xxx@xxxx.dk\";
$atekst = \"For afmelding gå til adressen http://www.tribone.dk/vis.php?id=9&mid=$row[mid]&email=$row[email]\";
$headers .= \"Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1\\n\";

mail(\"$modtager\", \"$emne\",\"
\".$besked1.\"

Hilsen

\".$afsender.\"

\".$atekst
,$headers);

    }
    ?>Mail sendt<?
    exit;
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 21:26 #29
eller lidt pænere..

$atekst = \"For afmelding gå til adressen <a href=\'http://www.tribone.dk/vis.php?id=9&mid=$row[mid]&email=$row[email]\'>tribone\";
Avatar billede BacceDK Juniormester
22. maj 2001 - 21:27 #30
afskriver mig lige mailen
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 21:35 #31
så får du lige nye linier mellem de forskellige..

$modtager = $row[\"email\"];
$navn =  $row[\"navn\"];
$afsender = \"xxx@xxxx.dk\";
$atekst = \"For afmelding gå til adressen http://www.tribone.dk/vis.php?id=9&mid=$row[mid]&email=$row[email]\";
$headers .= \"Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1\\n\";

mail(\"$modtager\", \"$emne\",\"
\".$besked1.\"
<br><br>
Hilsen
<br><br>
\".$afsender.\"
<br><br>
\".$atekst
,$headers);

    }
    ?>Mail sendt<?
    exit;
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 21:47 #32
Ja, så sender det vist OK - men kommer der ikke afsender adresse på. Fortæller jeg den det i mailen, der hvor man plejer, så kan den ikke sende mails! Det er ikke nemt det her.....
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 22:05 #33
Jeg mener i fra feltet!!! (eks. From: $afsender\\n)
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 22:46 #34
åhh.. det skal ud sætte i din php.ini..

der har du en sendmail_from:
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 22:48 #35
Jeg kan ikke rette i PHP ini filen - Ligger den ikke ho smin webhotel udbyder??? Hvad mener du med en send mail_from????????
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 22:51 #36
den ligger hos din udbyder.. på den server som du kører din phpkode fra..

i php.ini er der et felt sendmail_from hvor du angiver hvilken server(mailadresse) du sender fra..

min sender f.eks. fra me@localhost.com (selv om domainet som jeg kører fra hedder www.dulmens.dk)
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 22:53 #37
Er det muligt at ændre dette??? Min sender fra Djarnis@dht.dk!!!!!
Avatar billede bigo Nybegynder
22. maj 2001 - 23:18 #38
*MEGA GRINEREN*
Djarnis drengen... Coke du, masser af coke.. ;-)

Det kan du ikke bare når du ikke selv har magten over php.ini (afaik)
Avatar billede pluth Nybegynder
22. maj 2001 - 23:29 #39
Bigo-> Jeg fik den ændret!!!

MEN MANGE MANGE tak for for hjælpen! Uden dine mange GODE råd, var jeg aldrig blevet færdig!!!

Ja, endnu engang mange tak!!!

Pluth
Avatar billede bigo Nybegynder
23. maj 2001 - 10:36 #40
No problemo.. hjalp mig selv til at få mit eget pænere ;-)