Avatar billede jens12 Nybegynder
23. november 2006 - 15:58 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

vis index og ikke undermapper

Hej jeg har lige sat apache,php,mysql,phpmyadmin op..Og det kører næsten perfekt..Men når jeg skriver http://localhost/..Så viser den en oversigt over hvad der er af filer og mapper..Hvordan ændre jeg dette så at den viser min index.php ? Og sån at man ikke kan se mine filer i undermapperne og hvis index.php findes i undermappen så vises den istedet for en lang list over hvad der er af filer??
Et spørgsmål til..Hvordan ændre man brugernavn og adgangskode i phpmyadmin ?
Lige nu siger den når jeg går ind på http://localhost/phpmyadmin/ :
"Din konfigurationsfil indeholder indstillinger (root og intet kodeord) som svarer til en standard MySQL-priviligeret brugerkonto. Din MySQL server kører med denne standardindstilling, er åben for indtrængen, og du opfordres stærkt til at gøre noget ved dette sikkerhedshul."
Mvh:
Jens
Og tak for hjælpen på forhånd!
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2006 - 16:03 #1
tilføj index.php til DirectoryIndex i httpd.conf
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2006 - 16:03 #2
Avatar billede jens12 Nybegynder
23. november 2006 - 16:10 #3
>arne_v det er mysql 4.0 da jeg kunne finde ud af at sætte mysql 5.0 op..:(
Det virkede også det med at tilføje index.php til DirectoryIndex..Men man kan stadig se mine filer når man besøger en mappe som ikke har en index fil../:
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2006 - 17:48 #4
dere r vist ikke ændret meget i 5.0 - her er 4.1
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/default-privileges.html
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2006 - 17:49 #5
muligheden for at se directory listings styres også fra httpd.conf nemlig
via Directory Options Indexes
Avatar billede jens12 Nybegynder
26. november 2006 - 11:02 #6
>Hej arne_v..
Nu har jeg fundet den til at ikke vise mine filer i mine undermapper ved hjælp af
    Options None FollowSymLinks
...Men jeg kan stadig ikke få mit phpmyadmin/mysql til at virke med kodeord og brugernavn..Kan du evt give en step by step guide på dansk?(:
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2006 - 11:10 #7
Du kan sagtens komme ind i PHPMyadmin?
Klik på linket "Privilegier", og ændre for brugeren root
Hvilken ver. af PHPMyadmin?
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2006 - 11:10 #8
Og
Options None FollowSymLinks
skal blot være
Options FollowSymLinks
Avatar billede jens12 Nybegynder
26. november 2006 - 11:49 #9
>showsource..Nu har jeg lige installeret mysql 4.0.17 og phpmyadmin phpMyAdmin-2.9.0.3-all-languages.zip igen.. Og jeg har slettet filen config.sample.inc..Så at phpmyadmin indlæsser config.default i mappen libraaies...Og jeg kan nu godt gå ind i phpmyadmin..Skal jeg så gøre det som du skriver showsource ?
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2006 - 12:04 #10
Prøver lige at lægge samme PHPMyadmin version ind på min comp.
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2006 - 12:16 #11
Hmm, min config.inc.php

<?php

/* $Id: config.sample.inc.php 9472 2006-09-29 21:12:52Z  $ */
// vim: expandtab sw=4 ts=4 sts=4:

/**
* phpMyAdmin sample configuration, you can use it as base for
* manual configuration. For easier setup you can use scripts/setup.php
*
* All directives are explained in Documentation.html and on phpMyAdmin
* wiki <http://wiki.cihar.com>.
*/

/*
* This is needed for cookie based authentication to encrypt password in
* cookie
*/
$cfg['blowfish_secret'] = 'juhu'; /* YOU MUST FILL IN THIS FOR COOKIE AUTH! */

/*
* Servers configuration
*/
$i = 0;

/*
* First server
*/
$i++;
/* Authentication type */
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';
/* Server parameters */
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
/* Select mysqli if your server has it */
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
/* User for advanced features */
$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = '';
/* Advanced phpMyAdmin features */
$cfg['Servers'][$i]['pmadb'] = 'phpmyadmin';
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable'] = 'pma_bookmark';
$cfg['Servers'][$i]['relation'] = 'pma_relation';
$cfg['Servers'][$i]['table_info'] = 'pma_table_info';
$cfg['Servers'][$i]['table_coords'] = 'pma_table_coords';
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages'] = 'pma_pdf_pages';
$cfg['Servers'][$i]['column_info'] = 'pma_column_info';
$cfg['Servers'][$i]['history'] = 'pma_history';

/*
* End of servers configuration
*/

/*
* Directories for saving/loading files from server
*/
$cfg['UploadDir'] = '';
$cfg['SaveDir'] = '';

?>

Har sat $cfg['blowfish_secret'] og bruger cookie som login.
Har fjernet værdier ud for
$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = '';

da den skrev forkert password da de var defineret.
Du kan formodentlig bruge "root" som bruger, og så ikke noget password  ???
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2006 - 12:21 #12
Anyway, når du er inde på forsiden, så klik på "previlegier", og derefter "ret previlegier" for brugeren "root" og tilføj her et password.
Avatar billede jens12 Nybegynder
26. november 2006 - 12:47 #13
Arne_v og showsource smid et svar ! :) Det virker sku !
jeg brugte din config fil showsource! og så tilføjede jeg en bruger under
previlegier og slettede de andre der var..Og så virkede det sku !:)
1000 gange tak !
:)
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2006 - 12:54 #14
ehh, ja, men du har vel stadig root brugeren?
Avatar billede jens12 Nybegynder
26. november 2006 - 13:12 #15
Nej hvorfor ? :S
Forresten,skal mysql have noget password ?? Eller har jeg angivet det under phpmyadmin ?
Avatar billede showsource Seniormester
26. november 2006 - 13:16 #16
mysql?
"root" er jo den default bruger som må det hele!
Men ok, hvis du har givet alle rettigheder til den nye bruger går det vel også.
Altså, du er nødt til at ha' en bruger som har kontrol over alt.
Avatar billede jens12 Nybegynder
26. november 2006 - 13:17 #17
Det er det jeg har.. (: Ved en anden bruger (:..Har afmærket det hele under oprettelsen af en bruger..;)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. december 2006 - 20:52 #18
svar fra mig