Avatar billede davidfossil Nybegynder
23. november 2006 - 11:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Undgå namespace deklarationer i output

Jeg har et XSLT stylesheet som omformer noget XML til XHTML indeholdende diverse ASP.NET elementer som har et asp: prefix. For at kunne deklarere disse elementer i min XSLT har det været nødvendigt at tilføje en namespace declaration xmlns:asp="whatever" til min xsl:stylesheet.

I mit output vil jeg gerne beholde asp: prefixet, men jeg ønsker ingen xmlns:asp deklaration. I mit nuværende stylesheet klistres denne deklaration på det første og bedste element i mit output.

Jeg ønsker ingen xmlns: attributter i mit output overhovedet, men jeg vil gerne beholde min asp: prefixes. Kan jeg det?

På forhånd tak :)
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2006 - 12:35 #1
Velkommen til een af Microsofts fuldstændig hovedløse implementationer. :-)

Det har altid irriteret mig gevaldigt at det der asp: ikke er et rigtigt Namespace-prefix - for hvad f***en er ideen så?

Jeg tror ikke du kan slippe for den namespace definition, da din XSLT processor jo kun gør hvad den er blevet bedt om af XSLT-specifikationen :-)

Du må nok strippe den manuelt hvis den absolut ikke må være der... alternativt er den jo et godt sted at efterlade et "æg" til folk der lurer i koden - f.eks.:

<html xmlns:asp="http://it.dont.mean.a.thing.if.it.aint.got.that.swing">...

/CS
Avatar billede christian Nybegynder
23. november 2006 - 12:59 #2
Har glemt at indsætte asp i exclude-result-prefixes?

<xsl:stylesheet version="1.0"
  xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"
  xmlns:asp="http://asp"
  xmlns:nummer2="http://nummer2"
  exclude-result-prefixes="asp nummer2">
Avatar billede davidfossil Nybegynder
23. november 2006 - 13:26 #3
greystate > Det er hvad jeg frygter - indtil videre stripper jeg jeg det væk med en replace, men det er det ærgeligt at det ikke kan gøre pænere. Er helt enig i at det er bizart at MS ikke har valgt at gøre markup-delen af ASP.NET til rigtig XML.

christian > Har prøvet det, men så kommer namespace deklarationen bare senere i mit markup (direkte på det elementer som bruger asp: prefixet).
Avatar billede christian Nybegynder
23. november 2006 - 13:40 #4
Ser slutbrugeren namespacet?

Altså din xml kører vel gennem .net hvor at ASP.NET elementerne bliver omdannet til html
Avatar billede davidfossil Nybegynder
23. november 2006 - 14:22 #5
xmlns:asp="http://asp" bliver klistrer på det yderste tag for hver enkel asp.net kontrol i den endlige html-markup =\