Avatar billede bravida Nybegynder
23. november 2006 - 00:29 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Linje skift i formel

Jeg har oprettet en formel til indskrivelse af tekst.

Hvis jeg så indskriver som sådan her:

Så kommer teksten til at se sådan ud: 111 222 333

Hvordan får jeg lavet linje skift ??
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 00:57 #1
hvis du har mulighed for at bruge php script kan du gøre sådan
hente din tekst ud i variablen tekst og køre den igennem denne kode

$tekst = nl2br("$nytekst");

så indeholder $nytekst din tekst med linieskift
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 01:33 #2
sorry den skal se sådan her ud

$nytekst = nl2br("$tekst");
Avatar billede bravida Nybegynder
23. november 2006 - 09:27 #3
Hej Michael
Hvor i koden for formlen skal dette sættes ind: $nytekst = nl2br("$tekst");

Dette er min kode vedr. formlen.

<textarea name="tekst1" cols="40" rows="10" id="tekst1"><?php echo $row_rsEdit_menu_a['tekst1']; ?></textarea>
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 11:49 #4
Det skal ikke indsættes der, men det skal gøres der hvor du udskriver det.
gemmer du i en database eller udskriver du det bare midlertidigt på siden inden det bliver sendt i en mail til dig?

hvis du gemmer i database vil jeg anbefale at du venter med at køre teksten gennem min kode til det skal udskrives på siden, men hvis du bare udskriver det midlertidigt på siden så prøv dette.

dette script skal sidde på den side din form har  action til som også skal være den side du vil udskrive det på (scriptet skal sidde der hvor du vil have teksten udskrevet)
<?
$tekst1 = $_REQUEST["tekst1"];
$tekst1 = mysql_real_escape_string($tekst1);
$nytekst = nl2br("$tekst1");
echo"nytekst";
?>

gemmer du i en databse må du sige til så kigger vi på det
Avatar billede bravida Nybegynder
23. november 2006 - 12:19 #5
Det er et CMS program jeg er ved at lave med Dreamweaver 2004

Der er blevet oprettet en del formler til redigering og indskrivning af tekst, som så vises på den side som filen hører til.

Derfor er det vigtig at vedkommen admin kan indskrive en tekst, hvor man selv kan styre linje skift.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 12:27 #6
okay så det er med database
så laver du en forspørgsel i din databse tabel og henter teksten ud i en variabel
f.eks.
$tekst og så kan du gøre følgende

$nytekst = nl2br("$tekst");
echo"nytekst";
Avatar billede bravida Nybegynder
23. november 2006 - 12:48 #7
Er ikke lige med hvad du mener. Du kan se min database på denne link.

http://home1.stofanet.dk/duo2/
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 12:55 #8
jeg går ud fra du kan oprette forbindelse til databsen.
den forbindelse indsætter du der hvor der står //connect her

prøv denne kode:
<?
//connect her
$nyhed = mysql_query("SELECT * FROM menua") or die(mysql_error());
while ( $a = mysql_fetch_array($nyhed))
{
$tekst1 = $a[tekst1];
$nytekst = nl2br("$tekst1");

echo"$tekst1";
}
?>
Avatar billede bravida Nybegynder
23. november 2006 - 13:17 #9
Det kan ikke være rigtig at man skal til at lave koder for dette.

Kan du så fortælle mig, hvorfor at man i min formmail som er oprettet på samme måde som de andre formler, kan lave de linje skift som man ønsker og vises korrekt når man modtager mailen.

Formlen er opsat sådan: Char widht 50 - Multi line - Num Lines 100
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 13:34 #10
nej det ved jeg ikke jeg kender ikke lige felt typen CHAR.
men det er sådan her jeg gør i mit forum efter jeg fik af vide herinde at det var måden at gøre det på.

jeg kan kun hjælpe dig med ovnstående løsning
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 13:36 #11
jeg kom lige i tanke om at der muligvis er forskel på om teksten sendes til en mail eller gemmes i endatabse og derefter skal udskrives på siden
Avatar billede bravida Nybegynder
23. november 2006 - 13:50 #12
>nej det ved jeg ikke jeg kender ikke lige felt typen CHAR.<

Hvis du ikke kender Char, så tror jeg heller ikke du kender til Dreamweaver, så kan jeg jo godt se at du slet ikke kan hjælpe her, derfor også jeg satte spørgsmålet under "Dreamweaver"
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. november 2006 - 14:00 #13
nej jeg kender ikke dreamweaver, men kender til mysql databse og udtæk, som er det du skal bruge her.
så vidt jeg ved er Dreamweaver bare en avanceret editor til at lave hjemmesider i, men koderne der bruges må være de samme.

jeg har bare aldrig brugt felt typen Char
Avatar billede bravida Nybegynder
24. november 2006 - 17:39 #14
Godt - hvor vil du havde at denne kode som du beskriver skal indsættes, for den fil som indeholder flere formler til indskrivning af tekst.

Det er denne kode jeg mener: $nytekst = nl2br("$tekst");
Avatar billede michaeltryl Seniormester
24. november 2006 - 18:10 #15
se min kommentar 23/11-2006 12:55:54 det skulle gerne virke
Avatar billede bravida Nybegynder
24. november 2006 - 18:42 #16
Har nu afprøvet denne kode og det er stadig det samme som før.
>se min kommentar 23/11-2006 12:55:54 det skulle gerne virke< Det gør det ikke.

<?
//connect her
$nyhed = mysql_query("SELECT * FROM menua") or die(mysql_error());
while ( $a = mysql_fetch_array($nyhed))
{
$tekst1 = $a[tekst1];
$nytekst = nl2br("$tekst1");

echo"$tekst1";
}
?>
Avatar billede bravida Nybegynder
24. november 2006 - 18:56 #17
Lukker spørgsmål men oprettelse af nyt, hvor det er bedre beskrevet for dem som bruger det samme som jeg.