Avatar billede kaydk Nybegynder
17. november 2006 - 23:36 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Valg af IT overbygnings uddannelse

anart er jeg færdig med min bachelordel i civilingeniør i datateknologi:

http://www.studieguide.sdu.dk/studier/index.php?uid=27&id=227&picid=227

og skal til at vælge overbygningsretning, følgende fire muligheder er at vælge i mellem:

Robottekonlogi
Softwareudvikling
Moderne Kunstig Intelligens
Indlejrede Systemer

mere om disse retninger: http://www.mip.sdu.dk/education/

i denne forbindelse vil jeg derfor gerne høre jer, om i kan sige noget for og imod om nogle af disse retninger? jeg tænker bl.a. på i forbindelse med jobudbudet i DK og evt. i udlandet, samt mulighed for at starte eget firma.

for mit vedkommende sigter jeg mod noget praktisk arbejde og ikke så meget forskning. det skal være en god kombination af hardware og software, men ikke for meget elektronik. jeg hælder mest til noget programmering/styring af fyssiske systemer/enheder, og ikke så meget at bygge/designe kredsløb. Også kunne jeg tænke at komme til at arbejde med højniveau programmering og OOP, som C# og Java. noget som at transformere et fysisk problemstilling til en matematisk problem, og løse den ud fra matematiske værktøjer for herefter at transformere den tilbage og implementere løsningen, synes jeg også er meget interessant.

men jeg vil selvfølgelig også have en uddannelse, som er eftertragtet på arbejdsmarkedet, altså et hvor der er et stort jobudbud.

er der nogen, som har noget kendskab til arbejdsmarkedet, og kan give mig et godt bud på, hvad jeg i min situation bør vælge?
Avatar billede kaydk Nybegynder
17. november 2006 - 23:45 #1
anart=snart*
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2006 - 23:55 #2
Du har meget fornuftigt valgt en vidergående uddannelse og især ingeniør uddannelsen er et fornuftigt valg, da den kan drejen og detaljeres næsten som man vil. Det betyder igen at du har alle muligheder for atlave et ordentligt resultat da det jo vil være noget du interesserer dig for.

Helt generelt vil jeg sige at det ikke kan betale sig at vælge efter hvad der er hot lige nu vælg efter hvad du selv brænder for og sørg så for at blive den aller bedste til lige netop det.

De fire muligheder du stiller op er for så vidt alle fine, alle er brug bare i forhold til både dansk og international industrie.

Hvis jeg skal blive lidt hoven og storsnudet, så er det således, at hvis du brænder for et emne og sørger for at blive den i hele verden der ved mest om lige netop det. Så vil det kun være 1 til 2 jobs der er relevante og di vil med stor sandsynelighed have det bedste af de 2 jobs inden du er færdige på studiet eller du vil have skrevet din PHD ansøgning efter opfordring før du er færdig med studiet

Alt der er værd at gøre, er værd at gøre ordentligt, og gør man det ordentligt så kommer resten af sig selv
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 00:43 #3
Af emnerne vil jeg sige at:
  Softwareudvikling
  Indlejrede Systemer
er særdeles arbejdsmarkeds relevant, mens:
  Robottekonlogi
  Moderne Kunstig Intelligens
nok er mere akademisk orienterede.

Og det tror jeg ikke ændrer sig i løbet af 5 eller 10 år.

Men når det er sagt, så hvis du kan score 11 eller 13 i AI fag så vil de virksomheder
der er bare lidt kloge regne ud af du også kunne have scoret pænt i software
udviklings fag. Og i det som de har behov for.
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 09:36 #4
tak for svarene.
bufferzone, jeg har ikke så meget lyst til PhD, jeg har siddet i så mange år på skolebænken, jeg har ikke haft nogen pauser i mit skoleforløb (er 20 år), og trænger til at komme ud i verdenen og føle på noget praktisk, få noget erfaring og ikke mindst tjene nogle penge :).

arne_v, kan jeg få at vide hvor du arbejder, og hvad din daglige jobfunktion er? hvad er du udannet dig som?

jeg vil også lige høre, om du har nogle eksempler på job for en uddannet i indlejrede systemer? men indlejrede systemer er det ikke meget med at designe kredsløbssystemer?

i softwareudvikling, har man fag som hedder "virtual and augmented reality systems" og "pervasive and obiquitos systems", nogen som ved hvad det går ud på?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:07 #5
Jeg er uddannet cand.oecon. på Aarhus universitet, men har dog aldrig praktiseret
økonomi. Jeg har idag titel af Architect I og arbejder mest med reviews af og proposals
for IT løsninger. Og i mandags flyttede jeg ind i en ny kube i downtown Providence.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:13 #6
indlejrede systemer = embedded systems

har jeg ihvertfald tolket som software til samme

det er måske ikke IT med høj profil, men det er er utroligt udbredt

alt har jo indbygget computere idag: din mobil telefon, din bil (ABS, airbags, motorstyring),
dit fjernsyn og DVD etc.

så selvom man ikke hører så meget omkring den slags IT sammenlignet med
diverse store systemer som EPJ, Demars etc., så er der altså brug for mange folk
med den slags kompetancer

og noget af det er ret kritisk, det er vel ikke nogen katastrofe hvis du
skal slukke og tænde din mobil telefon fordi den er gået død, men virker
ABS ikke i en kritisk situation, så kan det koste menneskeliv
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:16 #7
virtual reality ved du vel godt hvad er - ren bullshit

pervasive computing plejer at betyde IT i mobiltelefoner, køleskabe etc. - ofte med
et lidt avanceret touch d.v.s. at dit køleskab bestiller mælk over internettet når
du tager den sidste mælkekarton
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 16:24 #8
Ok, men som jeg kan, har man på overbygning mulighed for 6 valgfag, så jeg kan i princippet vælge fx. embedded systems, og så vælge fagene fra softwareudvikling som valgfag eller omvendt. Vælger jeg profilen embedded systems får jeg også denne profil som når jeg bliver færdig som kandidat.

Hvilken profil er bedst at have, når man omgås på arbejdsmarkedet? Indlejrede systemer eller softwareudvikling?

Robotteknologi synes egentlig er ret interessant, men jeg tror det er svært at finde arbejde på det danske arbejdsmarked i forhold til softwareudvikling og indlejrede systemer. Robotteknologi retter mere til forskning eller skal det være store firmaer, mens de to andre har man også en mulighed i mindre og mellemstore virksomheder, man er altså mere fleksibel.

Er det opfattelse rigtig?

Kunstig intellgiens er nok ude af sigtelinjen for mit vedkommende, da jeg finder det  for teoretisk/filosisk og en anelse for abstrakt. Jeg er mere til noget konkret og som man kan relatere til sin hverdage.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 16:38 #9
software udvikling sigter jo lidt bredere end embedded systems

så der er vel per definition flere job hvor det er relevant, men den betragtning
er ikke relevant efter min mening - der er jobs til begge

og når du er færdig bliver du med en vis sandsynlighed ansat som "software developer"
uanset hvad

og du kan være så godt som sikker på at kome til samtale hos personale afdelinger som
ikke har hørt om embedded systems - de har hørt om objektorienteret, men de har
ingen anelse om hvad det betyder

og så er vi ved at være tilbage ved bufferzones pointe (i min fortolkning):
vælg noget du synes er interesant,
blive god til det, bliv færdig og få det første job mere eller mindre tilfældigt
og så ser du hvor du ender 20 år senere
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 16:54 #10
okie takker for svaret.

jeg har egentlig et spørgsmål til dig, du er jo uddannet økonom. men hvorledes og hvorigennem har du fået den IT viden som du besidder idag?

endnu et spørgsmål, har du følt at din økonom baggrund har givet dig nogen bonus i dit arbejde arbejde i IT branchen?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 21:16 #11
nu er der eller kan ihvertfald være en del IT i en økonomi uddannelse

og så har jeg læst flittigt gennem årene

man lærer meget af en videregående uddannelse uanset hvilken

og derudover så skader det vel heller ikke at kende nogle af de økonomiske termer
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 21:25 #12
hej arne_v, du svarede altså ikke på mit spørgsmål :)
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 21:27 #13
forresten bufferzone og arne_v, smid et svar så kan i få jeres point. det bliver 1/4 og 3/4, hvor 150 point vil gå til arne_v.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 21:42 #14
hvilket spørgsmål mangler du svar på ?
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 22:19 #15
ok jeg prøver igen.

Din brede viden inden for IT, hvordan har du erhvervet dig den? Du skriver, at du har læst flittigt gennem årene, er det gennem internettet og bøger, eller har du også har haft kurser/undervisning? (Jeg kunne bare godt tænke mig at vide, om det rent praktisk er muligt ved selvstudium, at erhverve sig viden i et IT-område (fx. programmering) på sådan et tilstrækkeligt niveau, at man kan finde arbejde med det.

Eksempelvis et område som OOP, synes jeg ikke er noget man snildt kan beherske/forstå, hvis man intet kender til det, og ringe kendskab til programmering har.

Mit andet spørgsmål er har du følt at din økonom baggrund har givet dig nogen bonus i dit arbejde arbejde i IT branchen? Fx. at du har kunne bruge den i dit arbejde med IT? Eller det har givet dig nogen fordele i forbindelse med jobansøgning? Eller større muligheder med jobfunktioner.

Jeg spørger fordi, jeg selv er igang med HD, som er en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse. Og jeg regner med at tage specialet i afsætning.

Jeg sigter nemlig mod en jobfunktion som konsulent, sælger/forhandler inden for IT produkter eller projektleder i IT-branchen. I sidste ende håber jeg på at kunne starte mit eget firma/virksomhed og være min egen herre :).

Men selvfølgelig hopper man ikke ud i topstilling i første hug, men det er bare mit ønske og mål.
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 22:21 #16
Civilingeniørstudiet er et fuldtidsstudium, HD er et deltidsstudium der uafhængig af civilingíørstudiet, som jeg tager ved siden af som aftenkursus, hvis der skulle opstå forvirring.
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 22:22 #17
Og smid svar, hvis du vil have point.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 22:40 #18
IT fag på studiet
læse bøger
learning by doing
arbejdsgiver betalte kurser
news-groups & mail-lists
www.eksperten.dk
o.s.v.

Et universitetsstudium er er jo langt hen af vejen et selvstudium. Bare med nogle
små intermezzoer et par gang om året kaldet eksamener. Man kan vel principielt
lære hvad som helst som selvstudium. I den virkelige verden er det imidlertidig
bedst at lære det på et studium mens man er ung, fordi det er meget svært at
studere effektivt med arbejde, kone, børn, hus, have, bil, hund etc.etc.etc..

----

Min nytte af økonom uddannelsen har primært været den metodiske tilgang. Sekundært
lidt økonomisk terminologi.

----

Med hensyn til job søgning er det bedst med en relevant uddannelse.

Autodidakte er ikke i høj kurs.

Og jeg havde da også en del problemer i sin tid, når jeg søgte job fordi
min uddannelse ikke matchede jobbet.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2006 - 22:40 #19
og et svar
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 23:12 #20
Tak for svarene. Jeg venter lige til imorgen og ser om bufferzone ikke også svare, ellrs får du hele lagkagen.

Jeg lige kigget forskellige jobdatabaser igennem, job med omkring softwareudvikling/indlejrede systemer af forskellige former flyder faktisk overalt. Mens job i AI og robotteknologi slet ikke er til at opdrive.
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. november 2006 - 23:19 #21
...Eller der er ihvertfald et meget fåtal af dem.

Og siden informationsteknologi og computer er begyndt at udgøre en større og større del af vores hverdag, og først rigtig i begyndelsen af denne årtusinde at tage hastig vækst, så formoder og samtidig forventer jeg, at der vil være brug for flere og flere folk med kompentencer inden for SW og indlejrede systemer i fremtiden (som du også selv påpeger).

Så det bliver sandsynligvis også mit valg, valget er både baseret mine interesser og arbejdsmarkedet, så jeg håber mit valg er korrekt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. november 2006 - 23:43 #22
Jeg skal ikke have point for min kommentar. Unge mennesker der tager længerevarende videregående uddannelser er landets fineste råstof. Som nogle vil vide arbejder jeg til daglig på Hærens Officersskole, hvor vi har en fantastisk gruppe unge gående, klart bland de beste i danmark. Hvis jeg kan medvirke bare lidt til at et par flere finder deres plads og udfylder deres fulde potentiale, så er jeg mere end tilfreds.