Avatar billede charley78 Novice
17. november 2006 - 16:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvad er forskel på td og th tags?

Er der nogen der i forbidnelse med svar på det ovenførte, kan henvise til en html-ordbog?

Mvh C
Avatar billede old-faithful Praktikant
17. november 2006 - 17:50 #1
TH er table header og TD er table data. Altså er TH som udgangspunkt en slags "overskriftscelle".

    CITAT:
    |  The Table Header(TH) and Table Data(TD) elements
    |  are part of the original Simple Table Model <../
    |  tables.htm> and are also part of the newer,
    |  backward compatible Complex Table Model <../
    |  tables.htm>. These two elements are used to
    |  identify table cells for HTML tables. All
    |  displayable content in a table will be contained
    |  within a TH or TD cell. Header cells are
    |  identical to data cells in all respects except
    |  common rendering: the TH typical default
    |  horizontal alignment is CENTER and text within is
    |  made BOLD - TD typical default horizontal
    |  alignment is LEFT and text within is unmodified.

// Old-Faithful™
Avatar billede charley78 Novice
17. november 2006 - 18:43 #2
ok, men hvad bruger man den ene til og hvad bruger man den anden til? Alt det der med hvad de hedder, og hvorfra de i virkeligheden hidhører, fortæller jo ikke noget om hvad forskellen egentlig er, eller...?
Avatar billede charley78 Novice
17. november 2006 - 18:44 #3
... jeg skal gerne ryste op med lidt flere points, hvis situationen kræver det ;o)
Avatar billede old-faithful Praktikant
18. november 2006 - 12:57 #4
Jamen der er jo reelt ingen forskel, som det fremgår ovenfor. TH bruges som regel til "overskriftsceller" og tekst heri vil som standard være centreret og i fed skrift, modsat TD som er de "normale" celler.
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2006 - 13:18 #5
ok, og tak! altså en betydningsløs forskel, forstår jeg. Jeg kan ikek rigtigt se, hvornår det vil være en fordel at bruge den ene eller den anden. Eller hvornår der er noget den ene kun kan bruges til, men ikke den anden, med mindre de ligefre, er preprogrammerede til at have fx tyk skrift. Måske det de i virkeligheden skal bruges til at for den der arbnejder direkte i koder bedre kan overskue, hvad der ligger hvor.
Jeg har kun oplevet at programmet selv har valgt, men ikke rigtigt hvorfor valget har varieret, men programmmet har alstå forsøgt at sjusse sig frem til hvornår der foreligger en forskel som den du nævner.
... altså ingen nævneværdig betydning! (?)
Avatar billede old-faithful Praktikant
18. november 2006 - 13:31 #6
Ingen nævneværdig betydning ud over det normalt er meningen at TH bruges til overskrifts-cellerne. Tal for point.
Avatar billede old-faithful Praktikant
18. november 2006 - 13:44 #7
"Tak" skulle der stå ;-)
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2006 - 15:00 #8
selvtak! :o)
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2006 - 15:16 #9
<ole>

Der er kæmpe stor forskel på th- og td-elementer! Semantisk er det to vidt forskellige elementer og derfor behandler f.eks. de højtlæsere, blinde og svagtseende anvender, også de to elementtyper helt forskelligt ... og lur mig, om ikke også mange søgemaskiner gør forskel på de to. Det burde de i hvertfald  ;o)

Ydermere bør th-elementer lægges i et tr-element - der igen lægges i et thead-element.
td-elementer lægges også i tr-elementer, men disse lægges i et tbody-element.

/mvh
</bole>
Avatar billede charley78 Novice
21. november 2006 - 18:49 #10
ok og tak Olebole. Min viden er desværre ikke sofistikeret eller bare udviklet nok til at jeg helt at med på alt hvad du skriver om, men det er heller ikek så relevant længere lige nu. Jeg håber old-faithful og andre kan dragev fordel af din kommentar, som jeg nu ikke engang kan ggive dig points for. Mvh Charley