Avatar billede wolfgang Praktikant
12. november 2006 - 14:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Stored Procedure - Order by via Case

Hej Eksperter,
Jeg er fornylig gået i gang med at benytte Stored Procedures og jeg er allerede godt bidt af det. Det er virkelig en ny og behagelig verden der åbner sig, mht. system-design etc...

Desværre jeg rendt ind i et problem, som jeg håber I kan hjælpe mig videre med.
Jeg kan simpelthen ikke se mig ud af at lave en dynamisk/variabel order by vha. en case.

Når jeg tjekker syntax, for jeg fejlmeldingen: Error 207. Invalid Column name 'brand','TopReview','RRating'.

Jeg håber meget at I kan hjælpe med at få løst denne udfordring.

CREATE PROCEDURE getReviewListbyCat (
    @cid int,
    @OrderBy tinyint

)

AS

SET NOCOUNT ON

select distinct modelID,
(select COUNT(ModelID) FROM tbl_Reviews r9 WHERE r9.ModelID = tbl_Reviews.ModelID and ReviewActive=1) AS CountModelID,
(select DISTINCT TOP 1 ReviewDate FROM tbl_Reviews r9 WHERE r9.ModelID = tbl_Reviews.ModelID order by ReviewDate desc)as TopReview,
(select Username FROM members WHERE members.MemberID = (select TOP 1 memberID FROM tbl_Reviews r9 WHERE r9.ModelID = tbl_Reviews.ModelID order by ReviewDate desc))as TopMembername,
(select AVG(CAST(Rating AS decimal(10, 5))) FROM tbl_Reviews r9 WHERE r9.ModelID = tbl_Reviews.ModelID and ReviewActive=1) AS RRating,
(select Manufacturer from tbl_RManufacturers where tbl_RManufacturers.ManufacturerID=tbl_Reviews.ManufacturerID)as brand,
(select ManufacturerID from tbl_RManufacturers where tbl_RManufacturers.ManufacturerID=tbl_Reviews.ManufacturerID)as brandID,
(select Model from tbl_RModels where tbl_RModels.ModelID=tbl_Reviews.ModelID)as model
from tbl_Reviews where CatID=@cid and ReviewActive=1

ORDER BY CASE @OrderBy
WHEN 1 THEN cast(brand as sql_variant)
WHEN 2 THEN cast(TopReview as sql_variant)
WHEN 3 THEN cast(RRating as sql_variant)
END

GO
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
12. november 2006 - 18:55 #1
Du kan desværre ikke  bruge Case i order by, kun i selve select delen. Hvad du eventuelt kan køre, er at bygge op din sql som tekst, og bruge Execute til at eksekvere din SQL, noget i retning af:

Delcare @SQL as varchar(8000)
Declare @OrderByString as varchar(8000)

Set @SQL = 'Select ...'
Set @OrderByString  = Case @OrderBy
WHEN 1 THEN 'CAST ...'
WHEN 2 THEN 'CAST ...'

EXECUTE @SQL + ' ' + @OrderByString
Avatar billede wolfgang Praktikant
12. november 2006 - 19:28 #2
Hi lorentsnv, Mange tak for dit forslag.
Jeg afprøver det lige og vender tilbage.
Avatar billede wolfgang Praktikant
15. november 2006 - 09:08 #3
Hej igen, Jeg får en fejl 207.
+ er markeret som en fejl?
Avatar billede wolfgang Praktikant
20. november 2006 - 14:43 #4
lukker...