Avatar billede benchmark Nybegynder
11. november 2006 - 12:02 Der er 3 kommentarer

FindControl i gridview

Hjælp.... :)

Jeg har et gridview hvor i jeg har lavet et TemplateField som indeholder en TextBox og en Knap...

Hvordan tilgår jeg data´ne i TextBoxen ved klik på knappen?

Hvad skal jeg abb på?

Håber på hurtigt svar :)
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. november 2006 - 12:34 #1
Kan du ikke vise din markup - og din handler til klikeventet?
Mvh
Avatar billede benchmark Nybegynder
11. november 2006 - 12:47 #2
Da jeg er ny til programering, må du lige specificere hvad der er du gerne vil have!

Er det html koden Gridviewet, eller?

Jeg har endnu ikke noget c# kode da jeg ikke er sikker på hvilken event jeg skal bruge.

Jeg skal hunne skrive et antal i textboxen, og så sende det videre til en funktion.
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. november 2006 - 16:00 #3
Ok ... Bare som et eksempel:

Her et grid der benytter bruger en datasource.

Denne datasource peger på en klasse der hedder ProductAccess - der har en metode der kan bruges til at hente alle produkter (GetProducts()).

I grid'et indsættes der et templatefield (der viser en tekstboks) og en knap (commandname sættes til ADD_TO_BASKET).

ProductId forestilles at være nøgle, og sættes som DataKeyName.

Der abbonneres på hændelsen RowCommand.

<form id="form1" runat="server">
    <asp:GridView
        ID="grid"
        DataKeyNames="ProductId"
        AutoGenerateColumns="False"
        runat="server"
        DataSourceID="ProductsDataSource"
        OnRowCommand="grid_RowCommand">
        <Columns>
            <asp:TemplateField>
                <ItemTemplate>
                    <asp:TextBox ID="txtNumberOfProductsToAdd" runat="server" />
                </ItemTemplate>
            </asp:TemplateField>
            <asp:ButtonField ButtonType="Button" CommandName="ADD_PRODUCTS" Text="Tilf&#248;l" />
        </Columns>
    </asp:GridView>
    <asp:ObjectDataSource
        ID="ProductsDataSource"
        runat="server"
        SelectMethod="GetProducts"
        TypeName="ProductAccess">
    </asp:ObjectDataSource>
</form>

I koden:
Hændelsen kan håndteres sådan her:

protected void grid_RowCommand(object sender, GridViewCommandEventArgs e)
{
    if (e.CommandName == "ADD_TO_BASKET")
    {
        // find index på den række der er klikket i
        int rowIndex = int.Parse(e.CommandArgument.ToString());

        // find productid
        int productId = (int)grid.DataKeys[rowIndex]["ProductId"];

        // find det aktuelle row i grid'et
        GridViewRow row = grid.Rows[rowIndex];

        // få fat i tekstboksen
        TextBox txt = row.FindControl("txtNumberOfProductsToAdd") as TextBox;
        // konverter indtastning til et tal
        int numberOfOrderedProducts = int.Parse(txt.Text);

        // hent det product der vises i linien
        Product product = ProductAccess.GetProduct(productId);

        // tilføj til indkøbskurv (produkt og antal)
        Basket.AddProduct(product, numberOfOrderedProducts);
    }

Nu kan den kode du har (og det du arbejder med) afvige en del fra eksemplet, men jeg håber du kan se proncipperne i det.

Mvh