Avatar billede boye Nybegynder
20. november 1999 - 23:20 Der er 8 kommentarer

Hvor er CD-ROM-drevet?

Jeg har installeret RedHat 5 og xwindows på computeren, men hvordan får jeg, fra xwindows, adgang til CDROM-drevet. Det er noget med at det er indbygget i biblioteksstrukturen, men i så fald hvor?
Avatar billede bubby Nybegynder
20. november 1999 - 23:32 #1
du skal mount det.......
kig i http://www.sslug.dk/linuxbog
tror jeg nok, der står alle sådan nogle generalle ting i....
Avatar billede svindler Nybegynder
20. november 1999 - 23:34 #2
Det er højst sandsynligt blevet sat op til "/mnt/cdrom", du skal dog lige mount'e det først med kommandoen "mount /mnt/cdrom"
Avatar billede fido82 Nybegynder
21. november 1999 - 03:24 #3
det skla derudover også være ATAPI kompitabelt......
Avatar billede lyset Nybegynder
21. november 1999 - 18:54 #4
Du skal 'mount'e cdrom-drevet. Det kan du gøre på to måder: Den nemmeste er at bruge "User Mount Tool", som du (så vidt jeg husker) finder i control-panel eller eller som menuen "Disk Management". Her klikker du så bare på 'mount' udfor /dev/cdrom. Den anden måde, som er den "rigtige" Unix-måde, er at skrive "mount /mnt/cdrom" i et terminalvindue.
Når du er færdig med at bruge cdrom'en skal du 'umount'e enten i "user Mount Tool" eller ved at skrive "umount /mnt/cdrom" i terminalvinduet.
Når du skal bruge indholdet på cdrom'en ligger det under /mnt/cdrom. (Det er det, du har bestemt ved at mount'e, som du har gjort.)
På min maskine kan jeg ikke få cdrom'en ud, hvis jeg ikke har 'umount'et - vær lige opmærksom på det, hvis du ikke kan få cdrom'en ud igen
Avatar billede motu Nybegynder
07. februar 2000 - 22:20 #5
åben en xterm skriv: mount /mnt/cdrom

sådan

når du skal ha cden ud skriv: umount /mnt/cdrom

ps.

linux er ikke let!!
Avatar billede tuxi Nybegynder
24. juni 2000 - 00:17 #6
Som regel sidder til cd-rom drev på "primary" som nummer 2 på din computer = hdb i linux. Prøv at skrive: "mount /dev/hdb /mnt/cdrom"
Du kan eventuelt udskifte hdb med hda hdc og hdd.... Kræver i første omgang at du sætter en skive i drevet!
Avatar billede karlsen Nybegynder
24. oktober 2000 - 13:48 #7
sørg for at denne sætning er i din /etc/fstab sammen med alle de andre mount parametre.

/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,ro      0 0

når du så (som root) skriver mount /mnt/cdrom skulle dit cdromdrev være mounted på /mnt/cdrom
Avatar billede afour Nybegynder
30. januar 2001 - 14:52 #8
For at få adgang til cdrom drevet når du er logget på som user (ikke root) skal du i fstab erstatte linjen:
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,ro      0 0

med:
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,ro,user      0 0

Tip: Installere du RedHat 6.1 så vil den selv mounte når du indsætter en cdrom og umounte når du tager den ud.