Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2001 - 15:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Layers mixes sammen!!

Jeg har oplevet at nogle siger at mine layers bliver blandet sammen når man ser dem på nettet.
Jeg har ikke selv oplevet det, men det er flere siger det som sagt og uafhængigt af hinanden. Selvom det kun er sket 5 gange på 2 år er det stadig formange.
Kan det være browseren eller hvad sker der? Kan disse layers låses??
Avatar billede crunch Nybegynder
20. maj 2001 - 15:11 #1
layers er afhængig af hvilken browser der viser dem.
der er 4 slags layers.
span
div
ilayer
layer

de 2 nederste er primært til netscape mens de øverste er til explorer.
du kan vælge mellem dem ved at klikke på dit layer og herefter vælge type i dit property window.
Avatar billede crunch Nybegynder
20. maj 2001 - 15:12 #2
der står en længere beskrivelse i dreamweavers hjælpefil. Gennerelt vil jeg anbefale at bruge tabels istedet for layers.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2001 - 15:16 #3
Kan man konvertere layers til tabels??
Tabels er det nyt i DW4?
Jeg har aldrig benyttet mig af tabels men kun af layers så...
Avatar billede crunch Nybegynder
20. maj 2001 - 15:18 #4
modify > convert > layers to table
Avatar billede crunch Nybegynder
20. maj 2001 - 15:20 #5
tables er mere \"rigtigt\" html. Alle større sider er baseret på usynlige tabeller. Så hvis jeg var dig vil jeg kigge lidt på det.
Layers er ikke rigtigt slået igennem som grundprincip, det er mere til visuelle effekter.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2001 - 15:31 #6
Jeg bruger også behav. det kan også laves med tabels?
Jeg spørger kun fordi du skriver at layers bliver brugt til visuelle effekter. Hvad kunne sådanne en visuelle effekt så være??
Avatar billede crunch Nybegynder
20. maj 2001 - 15:39 #7
f.eks. sammen med show/hide layer via behavior inspectoren. Det behaviorinspectoren gør er at lave javascript.

Javascript og Layers m.m. er mere dynamisk html end tabels er. Man kan f.eks. også bevæge et layer hen over skærmen etc.

Gennerelt er der dog tit problemer med browserne, fordi det netop er browserfortolket.

Tables har derimod været med fra starten og alle browsere kan vise tables. (dog kan alle ikke vise de nyere effekter der er kommet til dette som f.eks. baggrundsfarve / kantfarve etc.).

Nåe men det korte og det lange er at alle sider er baseret på tables som grundlayout.. tag f.eks. eksperten her. klik på \"view\" > \"source\" - og kopier koden ind i dreamweaver. så kan du se hvordan det er konstrueret med tabeller.

Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2001 - 01:24 #8
Er det korrekt forstået at du foreslår mig at ændre alle layers til tabels så længe behavior ikke benyttes.....!!!???
Avatar billede crunch Nybegynder
21. maj 2001 - 08:26 #9
ja. optimalt vil du dog lave dette med insert > tabels istedet (gør det næste gang). Det bliver pænere kode.
- så hvis jeg var dig vil jeg bruge tabeller så meget som muligt.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2001 - 12:44 #10
Jeg har forsøgt med de tabels men syntes ikke rigtigt at jeg kan rykke rundt på tabelen, hvis jeg eks ønsker at kunne manuere rundt med et billede eks. Jeg har ikke samme kontrol over en tebel som layer eller er det bare mig som fatter minus?
Avatar billede zagal Nybegynder
21. maj 2001 - 13:46 #11
Hej
Indsæt dette script i head delen af dit dokument og du undgår at dine lag klasker sammen i Netscape 4+

<script language=\"JavaScript\">
<!--
function MM_reloadPage(init) {  //reloads the window if Nav4 resized
  if (init==true) with (navigator) {if ((appName==\"Netscape\")&&(parseInt(appVersion)==4)) {
    document.MM_pgW=innerWidth; document.MM_pgH=innerHeight; onresize=MM_reloadPage; }}
  else if (innerWidth!=document.MM_pgW || innerHeight!=document.MM_pgH) location.reload();
}
MM_reloadPage(true);
// -->
</script>

Mvh
zagal
Avatar billede crunch Nybegynder
21. maj 2001 - 17:35 #12
Tabeller er i første omgang sværere at bruge men du kan lave stort set alt layoutmæssigt.

prøv at markere din tabel mens du har din property boks åben (window > property) - her vil du kunne se de mest anvendte funktioner.

Mere avancerede ting kan du gøre med (modifi > tabel) . det er sværere end layers - og derfor foreslår begynderhæfter ofte at man bruger layers - Men et design bygget på layers holder ikke i længden - og du vil aldrig se at en professionelt lavet side der udelukkende er bygget på layers.

Lær at bruge tabels. Det er fundamentalt for at lave ordentlige websider.\'
- lav evt. en tutorial. der ligger vist nogen i hjælpemenuen.