Avatar billede rbaap Nybegynder
02. november 2006 - 16:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Forkert installation af Netkorts driver

Hejsa..

Jeg har lige installeret en pc fra ny med winxp etc. etc. og brugte den driver der fulgte med der til netkortet - og det virkede fint... indtil...

Jeg ved et uheld installerede en anden Netkorts driver i troen om det var en lydkorts driver, da jeg først dobbelt-klikkede på "setup" gik det hele automatisk og så tænkte jeg ikke videre over det indtil jeg rebootede maskinen og lavede brok med netværkskortet, jeg har prøvet at fjerne netværkskortet fra enhedslisten -> reboot -> lade winxp installere det automatisk igen , men den installere med den forkerte driver.. Er der en måde jeg evt. kan slette den der "VIA Rhine II" driver, så winxp kan finde den rigtige driver igen..?

Mvh.
Rasmus
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. november 2006 - 16:50 #1
Via enhedshåndteringen bør du kunne fjerne driveren.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. november 2006 - 16:53 #2
Jeg har hos mig både mulighed for at fjerne driveren, samt vende tilbage til den forrige. Hvis det ikke virker, skal du bare manuelt vælge den rigtige driver ved at vælge "Opdater driver".
Avatar billede rbaap Nybegynder
02. november 2006 - 16:53 #3
Jeg kan fint fjerne netkortet fra enhedshåndtering , men så hver gang jeg rebooter (søger efter nyt hardware) installere den med den samme driver..
Avatar billede rbaap Nybegynder
02. november 2006 - 16:56 #4
Den kan åbenbart ikke finde den rigtige driver når jeg prøver "opdater driver" .. *suk* virkede fint igår aftes, kan man fjerne den manuelt ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. november 2006 - 19:00 #5
Skriv ned hvilke filer der hører til driveren. Inden du genstarter efter sletning, sletter du de pågældende filer.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2006 - 21:25 #6
Du kan også prøve at afbryde XP's "Found new hardware"- funktion midlertidigt på denne måde:

Find filen SP2.cab og omdøb den til SP2.cabold.

Prøv så at se, om du kan installere driveren manuelt.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2006 - 21:54 #7
FILEN  => Skulle være MAPPEN.

.... og her går jeg ud fra, du har SP2 installeret. Når du har prøvet det (med/uden held), skal mappen omdøbes til det oprindelige igen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. november 2006 - 22:12 #8
Driverne til netkortet ligger ikke i den cab-fil, så hvordan skulle det hjælpe?
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2006 - 22:24 #9
Ups, der fik jeg mig vist ikke tænkt ordenligt om :(
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2006 - 22:35 #10
.... og der fik jeg klikket "Send" uden at ville. Det går godt!

Er det et onboard eller PCI-kort?

Kan du ikke finde placeringen af driveren sådan Enhedshåndtering > Dobbeltklik netkortet > Driver > Driverdetaljer > Her skulle du kunne se placeringen på driveren > Åbn Explorer, find den her og slet den.

Du skal måske gøre det i fejlsikret tilstand eller først disable kortet i BIOS, hvis det er onboard.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. november 2006 - 22:41 #11
Kortet skal blot slettes først. Så burde filerne kunne slettes. Ikke for at træde i det, milter, men en cab fil er en komprimeret fil, og ikke en mappe ;o)
Det er et format Microsoft har brugt, siden win3.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2006 - 23:24 #12
akyhne > Det er en af de aftener;)

Når jeg tænker på ordet ".cab", følger "-fil" normalt med, men af en eller anden grund er der åbenbart sket en kortslutning i nullerne og etterne mellem mine ører i aften.

Grunden til, jeg nævner den fremgangsmåde, er, at jeg vil sikre mig, at driveren ikke er i brug, når han prøver at slette den. Om det har nogen betydning i dette tilfælde, ved jeg ikke, men min erfaring er, at man somme tider må improvisere lidt, når det drejer sig om computere :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. november 2006 - 00:31 #13
He, he. Vi kan allesammen opleve blackouts. Spurgte engang en fyr om hans skærm var en CRT eller TFT... på en bærbar.
Avatar billede rbaap Nybegynder
03. november 2006 - 00:52 #14
Hejsa - valgte nødløsningen da alt andet fejlede og geninstallerede xp, men problemet lå åbenbart også i at den ikke kunne få fat i DHCP serveren, men også i den forkerte driver.. Alt er fixet og klar nu... Men tak for responsen!
Avatar billede rbaap Nybegynder
03. november 2006 - 00:53 #15
Skal lige have en af jer - hvis ikke begge til at lave et svar så jeg kan give point ud.. Ved ikke om jeg kan splitte dem over så i får 15 hver ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. november 2006 - 07:48 #16
Det var en drastisk beslutning for et så lille problem. Du kan sagtens fordele pointene: http://www.racingcar.dk/eksperten/svar/svar.html
Avatar billede milter Ekspert
03. november 2006 - 12:10 #17
Jeg springer over, ellers tak :)
Avatar billede rbaap Nybegynder
03. november 2006 - 19:03 #18
Så skulle der vist være point delt ud .. Aner ik om jeg har gjort det rigtigt.

Drastisk og drastisk , den var ren formateret så tog ikke andet end 15 mins (+ -) at geninstallere ;)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. november 2006 - 21:20 #19
Ok. Tak for point.