Avatar billede norphf Nybegynder
30. oktober 2006 - 19:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

XHTML/HTML/CSS og så lige height

Hej

Jeg sidder og roder med en ny side.
Jeg er denne gang blevet enig med mig selv om, at jeg vil forsøge at kode efter en DOCTYPE standard og at alt hvad der kan ligge i CSS skal ligge der.
Men jeg har problmer med at få højden på en tabel til at være 100%.
Jeg har søgt, og kikke på mange spm her inde, og kan se at det er ikke helt "inn" at bruge table til at sætte et design op med, men lad nu vær med at hænge jer i det, for det er det jeg bruger til dette site.
Sitet er http://gallerihetner.dk/new.asp (Skal være new.asp ellers er det ikke det nye site :) )

Eftersom at ASP.NET vil bruger XHTML ville jeg også bruge det, men efter at jeg har rodet rundt her inde, lyder det til at folk ikke mener at XHTML er bedere ind HTML, så jeg ændrede min DOCTYPE i håb om at det ville løse mit hoved problem (100% højde). Men det gjorde det ikke.

I Min CSS har jeg altid bruge .Class men syntes også at jeg har fået intryk af at det er bedst med #id. Det vil også kunne ses i min .css fil, der er begge dele

Så mit spm går ud på hvordan få jeg gjort en tabel's højde 100%
og hvorfor vil IE 7 (har ikke lige en 6) ikke bruge den width jeg har givet den? -
Skal jeg bruge XHTML eller HTML?

(Havde jeg bare ladet være med at have en DOCTYPE på, så kunne alle kneb bruges :D )
Avatar billede norphf Nybegynder
30. oktober 2006 - 19:30 #1
og hvorfor virker min overflow: auto; ikke ?
Avatar billede norphf Nybegynder
30. oktober 2006 - 19:43 #2
Wee fik min højde til at virke :) med
body,html
{
  height: 100%;
}
Avatar billede norphf Nybegynder
30. oktober 2006 - 19:44 #3
Nu er det bare ingen andre height eller width der virker i IE
Avatar billede olebole Juniormester
31. oktober 2006 - 11:36 #4
<ole>

Det bedste, du kan gøre, er nok at sætte dig ind i webkodning. Du kan ikke kode efter en doctype standard - men til enhver markup-standard hører en doctype  =)

Derudover kan du ikke skifte mellem HTML og XHTML ved at skifte doctype ... resten af koden er også forskellig i de to standarder.

Det er ikke bedre at bruge ID-selectors end det er at bruge Class-selectors ... det er to helt forskellige ting, som man bruger til forskelligt. Faktisk er hovedidéen bag CSS nedarvning gennem klasser - så ID-selectors bør kun anvendes sparsomt (hvorfor man bør gå udenom sites som www.csszengarden.com, der skriver komplet misforstået CSS - med et hav af ID-selectors).

I øvrigt er det lidt af en misforståelse, at ASP.NET bruger XHTML. Endnu har MS ikke udgivet en browser, der understøtter XHTML - og jeg har stadig til gode at se en enkelt ASP.NET-kode, der er kompatibel med XHTML  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede norphf Nybegynder
15. september 2007 - 00:30 #5
Lukkes!