Avatar billede riishoj Nybegynder
19. oktober 2006 - 17:54 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket sprog til ASP.NET?

Jeg har besluttet mig for at forsøge med ASP.NET 2.0. Mine forudsætninger er "almindelig" asp, og nu vil jeg gerne vide, hvilket sprog jeg skal satse på. Hvad er nemmest? Hvilket sprog ligner mest det jeg har kendskab til i forvejen?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 17:58 #1
du mener C# eller VB.NET ?

det er stort set samme sprog bare med lidt forskellig syntax

VB.NET syntax ligner VB6/VBS/VBA (jeg antager at du har brugt VBS i ASP)

C# syntax ligner C++/Java (og tildels JavaScript som du sikkert hat brugt client side)

ASP->ASP.NET er et stort spring - langt stoerre end skift af sprog

mit indtryk er at C# vaelges af flere end VB.NET

hvis du kender C++ eller Java vil jeg nok anbefale C# eller vaelg VB.NET
som ligner VBS i ASP mere
Avatar billede websam Nybegynder
19. oktober 2006 - 18:30 #2
Jeg kom selv fra asp/vb6 -> asp.net og valgte derfor vb.net, men som arne siger så er det ikke bare sådan lige at gå fra asp til .net

1. asp er ikke oop det er .net
2. alt i .net skal erklæres hvor det ikke er nødvendigt i asp

ASP :
mitnavn = "websam"

ASP.NET :
VB = Dim mitnavn As String = "websam"
C# = String mitnavn = "websam";

Du arbejder med namespace, class, metoder osv. hvilket rigtigt mange ikke bruger i asp.

Dertil kan jeg sige at jeg i dag koder både VB og C# hvilket også gør jobmulighederne bedre i det lange løb hvis du kan begge dele.

Min anbefaling vil være at starte med VB da det ligger nærmest asp og så forsøge dig med C# senere.

Jeg fik fra starten at vide at det ingen sag var at gå fra asp til .net, men der er altså en del mere i det end som lige så.

/Websam
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
19. oktober 2006 - 19:27 #3
Hvis du vil udvikle i vs ville jeg, hvis det var mig, vælge vb da det er min erfaring at vs er mere "vb-venligt" mht. autocompletion osv.
Avatar billede riishoj Nybegynder
19. oktober 2006 - 19:56 #4
Som I alle anfører, så har også jeg fundet ud af, at det ikke er så ligetil at gå fra asp til .net.
De får mig til at tænke på, om det nu er besværet værd? Jeg skal ikke leve af at lave web applikationer og jeg har aldrig lært noget programmeringssprog. Jeg er startet som så mange andre med ren html, har efterhånden fået behov for at kunne implementere databaseløsninger og derfor sat mig ind i asp. Eller sagt på en anden måde - byder .net på muligheder, som jeg ikke vil kunne lave med asp? Jeg er klar over, at .net applikationer afvikles hurtigere på serveren, at .net har indbygget mange forskellige controls etc. Desuden har jeg nået en alder, hvor indlæringshastigheden er noget reduceret:(
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 20:09 #5
hvis dine behov er ret beskedne (lad os sige mindre end 10 sider som ikke er specielt store) *og*
du ikke har speciel meget lyst til at laere noget nyt (fordi du ikke skal bruge det
erhversmaessigt og det at laere et nyt programmerings sprog ikke er et maal i sig
selv for dig), saa skal du nok serioest overveje at forblive paa ASP

der er en del ting som man skal laere for at kunne bruge ASP.NET fornuft - langt mere
end for at kunne bruge ASP - det er ikke noget problem for dem med en IT
uddannelse (medmindre de har snorksovet i alle timerne saa boer de kende
de objektorienterede begreber etc.), men det kan godt vaere noget af en hurdle
for "hobbyisten"
Avatar billede brynil Nybegynder
19. oktober 2006 - 21:12 #6
Men glemmer i ikke, at det er lang enklere fx. at arbejde med en database end det var i ASP?

Der er en wizard til at oprette login, brugerprofiler mm.

Det er da rigtigt at .NET er OOP og mere stringent, men jeg mener faktisk at hvis man ønsker at lave et mindre site, så er der flere værktøjer til rådighed end i ASP, som jeg personligt syntes kunne være rimeligt ulogisk.

Umiddelbart vil jeg da anbefale riishoj at springe til .NET.
Avatar billede brynil Nybegynder
19. oktober 2006 - 21:41 #7
Jeg vil foreslå dig at kigge på disse sider:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms178093.aspx

Under Guided Tour er der en del walkthroughs der tager dig i hånden og fører dig gennem mange elementer i VB.Net. Der bruges VWD Express som eksempel som kan hentes gratis herfra:

http://asp.net/downloads/default.aspx?tabid=62

Jeg synes de er gode til at begynde med.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. oktober 2006 - 02:29 #8
Udfra spørgsmål stillet her så er jeg ikke overbevist om VS wizardernes store
fordel. Folk får genereret noget kode som de ikke forstår. Det gør troubleshooting
hvis det ikke virker meget vanskelig grænsende til det umulige.
Avatar billede riishoj Nybegynder
21. oktober 2006 - 11:20 #9
Tak for jeres mange gode betragtninger omkring .net. Jeg tror, at jeg så småt vil prøve at gå igang med.net og så se, hvor langt mine evner rækker.
Hvis I gerne vil have point, så send et svar. Jeg vil så prøve at fordele de 15 point efter bedste evne:)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2006 - 15:51 #10
ok
Avatar billede websam Nybegynder
22. oktober 2006 - 20:25 #11
Får du her ;o)
Avatar billede brynil Nybegynder
22. oktober 2006 - 21:01 #12
Nej tak hér :)
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
23. oktober 2006 - 01:41 #13
Svar :)