Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 18:07 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

At lave en MySQL server?

Hej eksperter.

Jeg ville hører om det er muligt at sætte ens egen hjemme computer her op til en MySQL server, og så connecte til den fra et website fra internettet ?

på forhånd tak =)
Avatar billede dr.big Nybegynder
16. oktober 2006 - 18:25 #1
Hvis du kører Mac OS X kan du bruge MAMP...
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 18:58 #2
Kører ikke Mac OS
Avatar billede coderdk Praktikant
16. oktober 2006 - 18:58 #3
Ja, det er det - Du skal sandsynligvis NAT'e port 3306 på din router og pege den på MySQL-serveren.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 19:01 #4
Coderdk - Det forstod jeg ikke så meget a.. Jeg kan da ikke styre porte på min router..

Og hvad hvis man slet ikke kører over router?..

jeg tænkte nu mere på MySQLadmin eller noget?.
Avatar billede coderdk Praktikant
16. oktober 2006 - 19:31 #5
Hvis du ikke har en router, så sidder din PC direkte på et ADSL-modem eller lignende. Så kan du sansyligvis godt nå MySQL-serveren fra nettet.
Avatar billede hardcorewizard Nybegynder
16. oktober 2006 - 21:27 #6
Det er samtidig også forudsat at din host tillader at du bruger en ekstern SQL-server.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 22:54 #7
Men hvis det er, at jeg gerne vil have opsat en MySQL server på min computer, som jeg kan connecte til fra mit site; Hvilket program(mer) skal jeg så bruge til det ?
Avatar billede hardcorewizard Nybegynder
16. oktober 2006 - 23:40 #8
MySQL er i bund og grund det eneste. Så skal du derudover bruge noget til at konfigurere den. Her er der både konsol-værktøjet (som vistnok følger med), eller et af de mange produkter på markedet. phpMyAdmin f.eks.

Hvilket OS kører du?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2006 - 14:51 #9
WindowsXP.. Men MySQL er det et program eller ?.. en server type eller?
Avatar billede hardcorewizard Nybegynder
17. oktober 2006 - 16:12 #10
Ja, i den forstand at alle processer på din computer er programmer ;). Jeg mener at den installerer sig som en service i XP. Herefter kan du bare tilslutte dig serveren med brugernavnet "root". Der skulle pr. default ikke være noget password, bare du er localhost.

http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.0.html#downloads
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2006 - 22:55 #11
jamen hvis jeg er Localhost kan jeg så godt connecte fra internettet ? :)
Avatar billede leif Seniormester
17. oktober 2006 - 23:02 #12
texton -> MySQL server er en server som du installerer og den kan så tilgåes via port 3306 med de brugernavne og password som er sat i serveren. Men er der nogen grund til at du vil have en MySQL på din egen maskine og et website ude i byen ?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2006 - 23:07 #13
Jamen kan jeg da også bruge min computer til at hoste websitet da?.

Ja det er fordi at jeg har lavet dette (ret store) site, som er at galleri hvor man kan uploade billeder af sin scooter.. Man opretter så en bruger og derefter kan man oprette gallerier.. der er også stort forum og markede.. samt en artikel og nyheds del og en tun test del o.s.v..

Men da jeg så åbnede sitet efter at have testet en masse og rettet alle fejl, var siden aben i 15 min ca. og jeg fik så fejlen: "MySQL server has gone away". på disse 15 min var der oprettet ca. 50 brugere.. Så jeg lukkede siden og skrev adskellige spørgsmål her inde på eksperten.dk og skrev til supporten (web10) men ingen kunne svare på hvad problemet var. Så nu sidder jeg fast :'(

så dette er mit næste forsøg.
Avatar billede leif Seniormester
17. oktober 2006 - 23:09 #14
Husker du at sørge for at lukke dine MySQL connections igen ?
Avatar billede leif Seniormester
17. oktober 2006 - 23:11 #15
Og desuden er din side lavet i PHP eller ASP ?
Avatar billede leif Seniormester
17. oktober 2006 - 23:16 #16
Men jeg mener nu at du har fået et "svar" på hvad fejlen er. Oftes ser jeg sådanne fejl pga. dårlig kodning.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
17. oktober 2006 - 23:22 #17
Du kan godt bruge din egen pc til at hoste en hjemmeside, men du skal have en rimelig hæftig opload når du har så mange billeder!!

Hvis du kører XP Pro så kan du bare installere IIS, men ellers findes der et hav af forskellige programmer til formålet :-)
Avatar billede leif Seniormester
17. oktober 2006 - 23:25 #18
Har du prøvet at låne en MySQL server et andet sted ?

Men der findes et hav af artikler om at installere sin egen server fx: http://www.eksperten.dk/artikler/1020
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 10:55 #19
Nej har ikke prøvet at låne en anden MySQL server, det har jeg ikke mulighed for. Det var derfor, at jeg vil oprette min egen nu.

Men ja det med at lukke connections var også min første tanke så jeg brugte en uge på at lukke alle connections på siderne havde nemlig glemt det mange af stederne.. men efter 15 min kom samme fejl for anden gang.

Men kan man godt connecte til IIS fra internettet?.. og er adressen så ens IP eller?
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2006 - 11:01 #20
Ja, eller ens domæne.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 11:35 #21
hvordan tilføjer man sit domæne til IIS ?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 11:36 #22
Jeg koder ASP
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 11:38 #23
Den Apache HTTP-server som beskrives i http://www.eksperten.dk/artikler/1020 er kan den fungere som et webhotel med MYSQL server og det hele?
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2006 - 11:59 #24
Ja, men med Apache har du ikke ASP understøttelse der skal du bruge IIS
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 12:19 #25
Okay men er det muligt at oprette MySQL database i IIS, som kan connectes fra internettet?.. d.v.s. et webhotel ?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
18. oktober 2006 - 22:56 #26
Ja det kan man godt, men som jeg skrev tidligere, når du har så mange billeder, og hvad man nu ellers har, så skal du have en frygtelig stor upload hvis det ellers skal kører nogenlunde!!
Der er vist også noget med at man kun kan have 10 samtidige brugere på IIS under Win XP!!
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2006 - 23:12 #27
texton -> Til ren test vil du prøve at smide det på en server som ikke bruges pt. af andre ?
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2006 - 23:15 #28
Sorry, kom lige i tanke om at du kørte ASP, den er ikke køreklar pt., så der kan jeg ikke hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2006 - 12:09 #29
nej okay ellers tak leif.. Men det er sjovt fordi, at det virker fint når der ikke er andre end mig selv som klikker rundt på sitet..

Men Lundorff jeg har læst om det der med 10 brugere ad gangen, det er vist noget med en mini-udgave af IIS eller noget i den retning, så vidt som jeg forstod det på det ...

Men hvordan foregår det så når man skal tilføje et domæne til IIS fx.?.. Er helt ny på dette område.
Avatar billede leif Seniormester
19. oktober 2006 - 12:21 #30
IIS på XP er ikke beregnet til reel server brug, men så vidt jeg ved beregnet i udviklingssammenhæng

Du overevjede ikke at Google den når du ikke fik et svar ? http://www.google.dk/search?hl=da&q=add+domain+IIS&meta=
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2006 - 17:18 #31
okay men skal man have IIS eller Apache for at få en MySQL server op at stå?.. (Som jeg kan connecte fra min side ?
Avatar billede leif Seniormester
21. oktober 2006 - 17:19 #32
Nej, det var kun hvis du også ville hoste din egen side, IIS skal du bruge da du ønsker ASP understøttelse
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2006 - 17:44 #33
Okay det vil sige at jeg "bare" skal installere http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.0.html#downloads og så connecte til min IP når serveren er sat op ?

Og det kan sagtens kører på XP eller hvad ?
Avatar billede leif Seniormester
21. oktober 2006 - 17:52 #34
Ja, og konfigurer den og åbne 3306 i din firewall
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2006 - 19:35 #35
okay nu har jeg fået det installeret.. Men hvordan connecter jeg så nu?.. Skal jeg have fat i en manager som EMS MySQL Manager eller hvordan ?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2006 - 19:50 #36
Jeg har nu installeret Navicat en MySQL Manager.. og jeg kan oprette databaser og tabeller o.s.v.. Jeg kan connecte til min MySQL server..

MEN jeg connecter til Localhost og jeg kan jo ikke bare skrive localhost i min ASP kode?
Avatar billede leif Seniormester
21. oktober 2006 - 20:05 #37
Nej, i din ASP kode skal du skrive din externe IP adresse, men har du husket hvis du har router at åbne 3306 ?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2006 - 20:24 #38
det kan godt være at jeg spørger dumt, men skal jeg åbne porten på routeren ?.. og hvordan ?
Avatar billede leif Seniormester
21. oktober 2006 - 21:36 #39
Så er jeg fræk og kalde det en gætteleg, da det er meget forskelligt fra router til router
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2006 - 03:06 #40
Okay men hvordan kan man finde ud af det ?.. søge på produktcentens website eller ?.. og det er noget man gør fra computeren ikke?

Er det alle routere som man SKAL gøre det ved for at det virker ?
Avatar billede leif Seniormester
22. oktober 2006 - 11:26 #41
Ja, men det er forskelligt fra router til router, men på producentens hjemmeside eller den manual du fik med. Nu når du ikke gider at fortælle hvad det er for en.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2006 - 14:59 #42
jamen jeg ved det faktisk ikke helt.. men kan lige prøve at finde ud af hvad det er en .. Men vi har både Trådløst netværk og hub i én (mener jeg), det er min far der har styr på det der.. det er den som fingerer som router, som jeg har forstået det ..e

Men skal nok lige prøve at finde ud af hvad det er for en hurtigst muligt.

Jeg beklager at det tager lidt lang tid om, at svare her i hverdagene, men det er fordi at jeg er på efterskole.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2007 - 17:25 #43
Lukker...