Avatar billede jacpet Nybegynder
04. oktober 2006 - 21:25 Der er 7 kommentarer

2 routere og 1 NAS

Hej eksperter,
Jeg har en cybercity ADSL opkobling med VoIP og dermed fast IP.
Til denne opkobling stiller Cybercity en Zyxel Prestige 2602R-61 til rådighed (denne kører DHCP). Jeg har selv en Linksys WRT54G router efter Zyxel'en, som jeg bruger som accesspoint (kører også DHCP). Til Linksys routeren har jeg tilsluttet en Linksys NSLU2 NAS. Denne NAS kunne jeg godt tænke mig at få adgang til fra en tilfældig internetforbindelse og en tilfældig pc. Som jeg har forstået det er routerne man skal sætte op. Men her står jeg af.... Alt virker efter hensigten på LAN siden.
Hvad er det for porte og IP adresser der skal sættes op og hvordan lukkes der af for Uautoriseret adgang til mine data.
Avatar billede justme Nybegynder
11. oktober 2006 - 21:05 #1
Uden at kende din NAS server, så skal du som udgangspunkt gøre følgende:
->Sætte din router køre fast ip.adresse ud til klienterne (d.v.s. din NAS og dig selv mv.?)...
Det ville jeg gøre med dit hardware som du har:
1. Tilgå din router opsæt DDNS f.eks. hos http://www.dyndns.com/
2. Opsæt dernæst "Statisk dhcp" på din router
Dermed er du sikker på at din NAS og din egen pc altid får den samme ip.adresse.
Det ville naturligvis være lettere hvis du købte en fast ip.adresse hos ComputerCity, men det kan sagtens lade sig gøre via f.eks. dyndns.com...
Når du så har en fast ip.adresse både eksternt og internt, skal du sørge for at sætte routeren op til at forwarde nogle ip.adresser (altså den som du gav NAS serveren), men dette tager vi senere. Vend retur når du har fået en fast i adresse fra computercity eller opsat den hos f.eks. dyndns.com...
Er der LAN indbygget i din NAS server? eller kører den via usb til en pc?
Avatar billede jacpet Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:42 #2
Hej JustMe,
Tak for svaret. Jeg har ADSL Pro fra Cybercity og mener bestemt at jeg har een statisk IP tildelt. Jeg spørger dem for en sikkerheds skyld. Jeg får sat alle mine enheder op til at køre statisk IP internt i huset.
Min NAS har indbygget LAN og er sluttet til den inderste router (Linksys WRT54G) via LAN. Jeg skriver igen, når jeg har fået det op at køre.
Avatar billede justme Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:50 #3
ok :-0
Avatar billede jacpet Nybegynder
15. oktober 2006 - 20:41 #4
Hej igen,
Så lykkedes det mig at sætte det hele op. Jeg har statisk IP ind i huset. kører herefter 10.0.0.2 som fast ip fra første router. kører med fast ip 192.168.1.1 etc. fra den inderste router til NAS'en og de fire andre brugere.
Avatar billede justme Nybegynder
19. oktober 2006 - 17:55 #5
Hmm igen. Jeg har lige læst i vejledningen til din NAS, at den "kun" understøtter LAN adgang, men vi kan jo lege, og se om vi kan få det til at fungere...

Here we go:
Det som vi skal have gjort, er at få din router sat op til at forwarde forspørgelser som kommer ind fra X adresse f.eks.  80.161.142.12 (din router) til at sende disse forespørgelser videre til en intern adresse f.eks. 10.0.0.3 (din NAS-server) på et eller andet port nummer, her leger vi med FTP altså port 21 og 20...
1. Følg vejledning: http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1125730904006&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper
Og vælg "User guide" og slå op på side 63.
2. Opsæt din NAS-server jv. vejledningen og opsæt en konto til denne FTP bruger. Dette står vist på side 23 i din brugervejledning.

Ovenstående når du er færdig med læse og konfigurere (GAB...), skulle gerne gøre det, at når du logger på et eller andet sted ude i verden på din fixed ip.adresse som du nu har, at denne fixed ip.adresse, sender forespørelsen videre til din NAS-server som så efterspørger et brugernavn og adgangskode, som du så indtaster og får adgang, altså  FTP'e ind og ud... Lidt kort... men håber det er forståeligt, ellers skriver du bare retur...
Avatar billede jacpet Nybegynder
20. oktober 2006 - 21:48 #6
Here we go again :-)
Zyxel Prestige 2602R-61, denne er min første router. Her har jeg sat SUA/NAT til at forwarde port 20 til 80 til IP 192.168.1.2 (som er min anden routers IP adresse) Min linksys WRT54G router har jeg så sat til at forwarde port 20 til 80 til NAS'en (som har IP 192.168.1.5) Hvis jeg prøver at tilgå dette på indersiden som fra ydersiden, via min statiske IP adresse fra cybercity, finder den intet. Jeg er lost.... har jeg ikke fattet konceptet eller er skal det bare ikke lykkes.
Avatar billede justme Nybegynder
22. oktober 2006 - 16:54 #7
Undskyld det sene svar "jacpet". Nope du har helt korrekt fattet konceptet og det ser også ud til at du har gjort hvad der skulle til, for at få det til at funke. Du har fixet ip.adresse på din første router som kører wan/lan og fået denne til at sende besked videre til din anden router som kører fixet lan, så det burde fungere. Jeg må erkende at jeg bliver nødt til at give fortabt, da der er mange ting som kan spille ind hvorfor det ikke fungere som det egentlig burde. En sidste lille ting, som du evt. kan prøve er koble din NAS-server til din første router og se hvad der sker.
Husk iøvrigt at hvis du bruger Internet Explorer til at forsøge FTP, så deaktiver "...passiv ftp" i IE indstillingerne.
Jeg tvivler på at vi kommer meget videre her, men vil gerne forsøge at hjælpe dig videre...
Som fejlsøgning, bør du kigge i dine log-filer på dine to routere, hvad siger de?
Kan du se at du forsøger at FTP'e i din logfiler? Der burde stå noget yderligere til at fejlsøge...
Der står jo også i dokumentatioen for NAS-serveren, at den "kun" understøtter LAN-adgang. Så for at fejlsøge om der er ordentlig kommunikationen mellem din 2 routere, kan du eventuelt opsætte IIS / FTP på en af dine PC'ere. Hvis dette ikke fungere (og det skal det), så ligger problemet i kommunkationen mellem routerne... En lille guide til at opsætte IIS/FTP kan du finde her (den er tilgengæld let at opsætte):
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1491
Sig til hvis du ønsker at "lege" mere... ;0