Avatar billede natsort Nybegynder
17. maj 2001 - 12:19 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

opdeling af celler.

Jeg ligger inde med en database hvor post nr og by er i samme celle. \"2400 København NV\".
Hvordan får man denne splittet op i 2 celler. \"2400\" og \"København NV\"??

Desuden er der mellem hver data-række, 2 tomme rækker. findes der en funktion, der kan slette tomme rækker??

David
Avatar billede mosha Nybegynder
17. maj 2001 - 12:21 #1
Er det i Excel?
17. maj 2001 - 12:22 #2
Data / Tekst til kolonner - er det menupunkt du skal lege med for dine postnumre og by navne.
Avatar billede janvogt Praktikant
17. maj 2001 - 12:23 #3
Under DATA i menuen er der et punkt, som hedder \"Tekst til kolonner\".
Den kan klare dit første problem.

Det andet problem kræver en makro.
17. maj 2001 - 12:27 #4
Den makro til sletning af linier kunne se således ud:

Hvis du har mere eller mindre end 5000 rækker, så ændre tallet.

Sub SletTomme()
Dim iX As Integer

For iX = 5000 To 1 Step -1
    If Range(\"A\" & iX) = \"\" Then Range(\"A\" & iX).EntireRow.Delete
Next iX

End Sub
Avatar billede janvogt Praktikant
17. maj 2001 - 12:27 #5
Det kan også løses med følgende formler:
Postnummer: =LEFT(A1;4)
By: =MID(A1;6;20)

hvor A1 er den celle, hvor dine data ligger.
17. maj 2001 - 12:30 #6
Jan--> hvis bynavnet er mere end 20 karakter !!

By: =MIDT(A1;6;LÆNGDE(A1)-5)

6 tallet er vel og mærke hvis du har to mellemrum mellem postnummer og by - skriv 5, hvis du kun har 1 mellem rum, og ændre samtidig det sidste 5 tal til 4.
Avatar billede janvogt Praktikant
17. maj 2001 - 12:32 #7
Forkert flemming - mellemrum er også en karakter! :-)

Hvis bynavnet er længere end 20, kan formlen selvfølgelig ændres.
Avatar billede janvogt Praktikant
17. maj 2001 - 12:37 #8
>>> flemming - vedr. slette-makroen

Hvad nu hvis antallet af rækker ændrer sig, så skal du ind og kontrollere makroen hver gang!

Denne tæller antal rækker hver gang:

Sub DeleteEmptyRows(DeleteRange As Range)
\' Deletes all empty rows in DeleteRange
\' Example: DeleteEmptyRows Selection
\' Example: DeleteEmptyRows Range(\"A1:D100\")
Dim rCount As Long, r As Long
    If DeleteRange Is Nothing Then Exit Sub
    If DeleteRange.Areas.Count > 1 Then Exit Sub
    With DeleteRange
        rCount = .Rows.Count
        For r = rCount To 1 Step -1
            If Application.CountA(.Rows(r)) = 0 Then .Rows(r).EntireRow.Delete
        Next r
    End With
End Sub
17. maj 2001 - 12:57 #9
Man kan jo lave det på mange måder - min er meget simpel og meget hurtig, hvorimod jeg synes, at din er lidt overdrevet når den kun skal køres 1 gang. Desuden skal du have en anden makro til at kalde den, når du har DeleteRange As Range inde i parantesen!
Avatar billede sorensfar Nybegynder
17. maj 2001 - 14:12 #10
Heja Heja

:-)
17. maj 2001 - 14:27 #11
hehe - (griner min røv i laser) - hehe
17. maj 2001 - 18:21 #12
Undskyld - du behøves ingen makro til dette job. Hvis det ingen betydning har for dig, at sorterer dine data via Data/Sorter. Når du sorterer, så får du de tomme rækker enten øverst eller nederst - det må da være det nemmeste :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
18. maj 2001 - 13:55 #13
Hvis man f.eks. har en kolonne A, med et antal rækker, hvoraf nogle er blanke, kan man også ved hjælp af formler lave en kolonne B, hvor data i kolonne A er \"trukket sammen\" altså UDEN de blanke celler.

Avatar billede sdh Mester
18. maj 2001 - 18:10 #14
Med hensyn til de tomme rækker, er det næmmeste så ikke bare at marker den kolonne dataene er i, herefter aktiver menu ctrl+G - speciel - tomme celler - ok - højre klik på mus - slet - hel række - ok.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. maj 2001 - 18:24 #15
>>> sdh

Det er ihvertfald endnu en mulighed.
Natsort har efterhånden mange muligheder at vælge mellem. Der er frit valg på alle hylder........ :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
06. juni 2001 - 00:42 #16
>>> natsort

Godkender du ikke lige ét eller flere svar, så vi kan få spørgsmålet fjernet fra \"Åbne\".
17. juni 2001 - 14:00 #17
>>>natsort - mangler du informationer for at have det svar du har brug for ? Hvis ikke så Accepter et eller flere svar, så spørgsmålet kan blive lukket.