Avatar billede hald. Nybegynder
26. september 2006 - 11:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ordre Design til E-Commerce

Jeg søger blot lidt gode råd vedrørende mit e-commerce design, da jeg er ved at finpudse et api, der kobler op imod en betalingsgateway.

Min spørgsmål får ud på, at jeg har to tabeller som begge kan betegnes som ordre-tabeller.

1) serviceOrders: anvendes i forbindelse med, at brugere kan købe såkaldte tjenester, rettigheder etc. - altså ikke-fysiske produkter.

2) productOrders: anvendes som alle andre shop-moduler. her snakker vi udelukkende fysiske produkter. En ordre består af en eller flere ordrelinier, der hver består af en product (af en given produkttype), antal etc.

Grunden til at jeg ikke arbejder med én ordretabel skyldes ganske enkelt, at de to "produkt-former" er så forskellige, at jeg mener det retfærdiggører det.

Nu til udfordingen:

Når man skal foretage en transktion via en betalingsgateway, skal der her angives et ordrenummer, der identiferer det enkelte køb. Derfor står jeg med følgende overvejelser:

Skal lade de to tabellers ordrenummer være en streng som eksempelvis:

serviceOrder:
  OrderID = S278987 (altså streng formatet S#####)

productOrder:
  OrderID = P278987 (altså streng formatet P#####)

ELLER:
indføre en transaktions-tabel.

transaction-tabel:

-----------------------------------------
ID |  ServiceOrderID  |  ProductOrderID
-----------------------------------------
1  |      23          | NULL
-----------------------------------------
2  |      NULL        | 23
-----------------------------------------
etc.

er der nogle, der har erfaringer med lignende design eller bare har lidt gode forslag, vil jeg MEGET gerne have lidt input.
Avatar billede hald. Nybegynder
26. september 2006 - 11:39 #1
og det er så transaktionstabellens ID, der angives når der skal foretages en betaling via gatewayen.
Avatar billede hald. Nybegynder
26. september 2006 - 12:10 #2
jeg kører videre med transaktionstabellen, da jeg så slipper for at skulle oprette helt nye ordre i tilfælde af at der skulle ske afvisning fra betalingsgateway'ens side. i stedet kan jeg så nøjes med at oprette en ny transaktion.