Avatar billede jonatanharring Nybegynder
24. september 2006 - 19:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er dosprompten?

Hej, jeg vil gerne begynde på at programmere JAVA.
Men jeg ved simpelt hen ikke hvad dosprompten er!
Jeg går ud fra at dosprompten er det program hvori man skal skrive en titel på en side, hvori der ligger noget JAVA, og at den så bliver vist.
(Jeg læser artiklen: http://udvikleren.dk/Article.aspx?tech=3&id=150)

Hvad er dosprompten?
Hjælp mig tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. september 2006 - 20:14 #1
dosprompten er det vindue do får op i f.ek.s
XP når du i start - køt - skriver cmd
Avatar billede jonatanharring Nybegynder
24. september 2006 - 20:18 #2
Ok!
Men det virker tilsyndladene ikke, jeg tror at det skyldes, at jeg først skal kompilere min JAVA fil...
Men hvordan?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. september 2006 - 20:29 #3
For det første skal din java kildekode kombileres
For det andet skal du have java installeret på maskinen så den kan køre din jave executable

Hvordan du kombilerer kommer lidt an på dit udviklingsmiljø og hvad du har skrevet det i, jeg har selv kun programmeret java på en linux box
Avatar billede jonatanharring Nybegynder
24. september 2006 - 20:33 #4
Jeg har installeret Java Sun, det eneste jeg mangler er at kompilere min Java fil, sådan at jeg kunne køre den ! (:

Så jeg vil såmænd bare have en forklaring på HVORDAN jeg kompilerer en JAVA fil!
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. september 2006 - 20:55 #5
Jeg kan ikke huske hvordan det gøres på windows
Avatar billede jonatanharring Nybegynder
24. september 2006 - 21:01 #6
Vis der er nogle der kan, må i meget gerne fortælle det! (:
Avatar billede thomaswinterberg Nybegynder
24. september 2006 - 21:57 #7
Har du installeret java JDK. På min Windows maskine ligger java jdk i
C:\Java\jdk1.5.0_07.

Hvis du vil bruge prompten skal du lige sætte PATH(stik) op. Det gøres på følgende måde.

1) Højreklik på denne computer og vælg egenskaber

2) Vælg fanebladet avanceret

3) Vælg miljø variabler (nederst i venstre hjørne)

4) Der er nu to vinduer. Vælg knappen rediger i det nederste vindue

5) Vælg sti("path"). I variabel værdi tilføjer du i enden af det skrevne
  C:\Java\jdk1.5.0_07\bin. Klik ok, klik ok, klik ok.
  Husk lige af hvis der står noget i forvejen. Afsluttes det med ;
  Der står f.eks følgende i min PATH
  C:\PROGRA~1\COMMON~1\SONICS~1;C:\Java\apache.ant_1.6.5\bin;C:\Java\jdk1.5.0_07\bin;

6) gå ud i prompent og skriv java -version. Nu skulle der stå noget a la
  java version 1.5.0_07

7) Hvis din fil *.java fil ligger i f.eks
  C:\Documents and Settings\ditNavn
  Skriver du nu
  javac filnanv.java ("filen compiles nu")
  java filnanv  ("du vil se outputtet af din fil")

Hvis du skal til at lave lidt mere java kode vil jeg helt klart anbefale en editor
såsom Eclipse, NetBeans osv. Da det er besværligt at bruge en prompt
Avatar billede jonatanharring Nybegynder
25. september 2006 - 15:34 #8
Allright, men hvor skal jeg skrive det der, javac filnanv.java ("filen compiles nu")
  java filnanv  ("du vil se outputtet af din fil")?
Avatar billede thomaswinterberg Nybegynder
25. september 2006 - 21:50 #9
Ok hvis du f.eks. laver en fil der hedder Test.java

public class Test {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello World");

    }

og gemmer den i mappen C:\Documents and Settings\jonatanharring

Klik på start, kør, skriv cmd og tryk <ok>
skrive følgende

javac Test.java
java Test

Du skulle gerne se følgende på skærmen

C:\Documents and Settings\jonatanharring>
Hello World

Hvis du gør så virker det :-)
Avatar billede margitbork Nybegynder
03. juli 2007 - 13:18 #10
Jeg vil da helt klart anbefale at du bruger et værktøj til at lave din kode i. Den vil så også kompilere for dig og have knapper til at køre dit program.
Eclipse er en gratis og virkelig god editor. http://www.eclipse.org/