Avatar billede larsvik Nybegynder
24. september 2006 - 18:20 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

En formattering med sata diske

Jeg har en maskine som er købt i Zitech.
Specs:
4400 dual core
1 gb ram
2 X 150 S ata
7800 gtx 256 mbram

Problemet er at jeg ikke kan få den formatteret... jeg startede med at indsætte min windows cd  mens windows kørte fordi den ikke ville finde mit cd drev ved ændring i bios'en (first boot cd drev)
Det virkede.. men ak da den var færdig fandt jeg ud af at den bare havde lavet en nyindlæsning af windows.. ergo lå mine gamle ting stadig på C drevet.
Nu har jeg så været i bios'en og lavet alle mulige ændringer for at få den til at formattere en sata disk... at få den til at fortsætte installationen efter genstart... den finde bare ud af at der sidder en windows cd i og starter forfra med at indlæse installations filerne igen.. total "løkke"
Jeg kan ikke komme videre... har gennemtæsket bios'en for ændringer og har slutteligt sat den til "optimized default settings".. lige lidt hjælper det...
Er virkelig ud at skide... nogen der har tid og lyst til at hjælpe mig..??
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. september 2006 - 20:34 #1
der er flere måder at gøre det på ...
Du kan bruge killdisk.-> http://www.killdisk.com/
Du kan prøve igen at installere, men så vælge at bruge ntfs(hurtig), så formatere den.
Du kan under instaletionen, få muligheden at slette hele partitionen.. tryk L..
Se her.->> http://www.windowsreinstall.com/winxphome/installxpcdoldhdd/indexfullpage.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. september 2006 - 21:51 #2
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. september 2006 - 00:57 #3
XP kender sikkert ikke din SATA controller. Derfor skal du, i guiden bartfreak henvender til (windowsreinstall), trykke F2 for at installere 3. parts drivere. Dem skal du så have på en diskette.

Det har intet med din bios at gøre.
Avatar billede larsvik Nybegynder
25. september 2006 - 23:02 #4
Det er som om at jeg ikke kan slippe af med mit problem..

Jeg er nødt til at aktivere en setting inde i bios'en for at den kan læse på mine diske. derfor "enable IDE SATA"... Og hvis jeg vil forsøge at installere en 3. parts driver til min controller, så kan maskinen pludselig ikke registrere mit tastatur.. (der hvor man skal trykke på F6 og ikke F2).. så jeg får ikke muligheden for at installere den driver til controlleren der gør at jeg kan bruge mine diske.. hvad gør en klog nu.. uanset hvordan jeg angriber problemet, møder jeg modstand.. hmm
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. september 2006 - 23:15 #5
Sorry for F2 fejlen. Vil det sige dit tastatur virker indtil du har trykket F6, eller går det først dødt under valg af driver? Du SKAL have installeret driveren. Har du trådløs tastatur?
Avatar billede larsvik Nybegynder
25. september 2006 - 23:41 #6
Nu har jeg lige sat i tastatur med tråd på og så virkede det.. Bare mærkeligt med det andet.. ja det er trådløst men virkede op til F6 og under valg af partition inde i windows installationen...
Men nu er det som sagt løst.. men nu hvor jeg kommer til at ligge de drivers ind jeg har hentet, beder den om (tro det eller lad vær) den diskette hvorpå filerne ligger.. jeg har ikke mulighed for at lave en diskette med de filer, for det eneste A drev jeg har sidder i den maskine jeg forsøger at lave.. (typisk).. Jeg har dog filerne på en USB key.. kan man omgå det medie den beder om så man kan vælge en usb key?
Ellers er jeg jo noget på røven..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 00:11 #7
Det skal så vidt jeg ved være på diskette.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 00:12 #8
kan du ikke flytte diskettedrevet?
Avatar billede larsvik Nybegynder
26. september 2006 - 00:15 #9
til min bærbare... tvivler på at man bare kan sætte et drev til en bærbar der er født uden.. og jeg tør heller ikke
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 00:20 #10
Så må du oprette disketten hos en anden.
Avatar billede larsvik Nybegynder
26. september 2006 - 00:21 #11
tjjaaa.. det er vel den eneste udvej.. men du mener at det er de filer der er nøglen til det hele?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 00:22 #12
En anden mulighed er at lave en unattended XP cd fra din bærbare.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 00:24 #13
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 00:32 #14
Hvordan du laver en unattended CD, kan du se her: http://unattended.msfn.org/unattended.xp/

Det er lidt kryptisk, men jeg hjælper gerne.
Avatar billede larsvik Nybegynder
26. september 2006 - 00:37 #15
jeg tror i første omgang jeg prøver at få de filer over på en diskette.. ellers vender jeg lige tilbage.. cool?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 00:45 #16
Cool.. fordelen ved en Unattended CD, er at du bruger den næste gang - uden disse problemer. Du kan integrere andre driver, seneste servicepack, XP CD key indtastet på forhånd, alle dine yndlingsprogrammer, Office med seneste servicepack, brugernavn og login, you (allmost) name it.
Skal du bruge CD'en på en anden maskine, skal du blot ændre adgangskoden, og evt en anden driver til SATA controlleren.
Avatar billede larsvik Nybegynder
26. september 2006 - 00:58 #17
nu har jeg lige gjort en anden "sjov" opdagelse... Den sata driver jeg skulle bruge (gigabytes) fylder 35 mb.. og som bekendt er der mulighed for 1.44 hvis jeg er heldig..
findes der en skrabet version man kan bruge?
Jeg tror jeg vil prøve at kigge nærmere på det der unattended tingeling der
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 01:08 #18
Du skal kun bruge DOS-driverne. Kig i .zip-filen, eller hvad du har, på driverne. Det står ofte også, hvilken driver du skal bruge.
Efter installation af XP, skal du så installere XP driveren.
Avatar billede larsvik Nybegynder
26. september 2006 - 01:11 #19
det er desværre en exe fil jeg hentet.. kunne ikke finde andet på det store indernet..
men du.. jeg vil fortsætte imorgen... jeg vil kigge lidt på den anden metode som du foreslog.. vi snakkes ved imorgen... nat
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 01:12 #20
Smid lige navnet på bundkort, eller SATA-controller.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 01:28 #21
Hvis du kun har en .exe

På din bærbare:
Åbn folderen C:\Documents and Settings\[brugernavn]\Lokale indstillinger\Temp\
Start exe-filen, og se hvilken mappe med driver der bliver oprettet.

1. Hvis du ser mappen, så kopier den til en ny destination, eksempelvis C:\SATA driver\
2. hvis filerne i temp-folderen ikke lægges i en underfolder, så tøm temp-folderen, luk exe installationsfilen, og start op igen. kopier alle filerne til C:\SATA driver\

Luk/annuller exe installationen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
26. september 2006 - 02:01 #22
I den folder med drivere du skal bruge, skal der være en fil der hedder TXTSETUP.OEM. Det er den XP skal læse fra.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. oktober 2006 - 10:48 #23
Hvordan går det her?
Avatar billede larsvik Nybegynder
14. oktober 2006 - 20:12 #24
Stille og roligt.. har den i øjeblikket til rep... får den tirsdag. Jeg ville vente med at poste svar til de havde givet mig en diagnose af problemet... Jeg har ikke lige haft tid til at kigge det der unattended igennem.. er startet nyt arbejde..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. oktober 2006 - 21:59 #25
Ok, vi venter med spænding.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 11:03 #26
...
Avatar billede larsvik Nybegynder
22. november 2006 - 22:48 #27
Ja der havde jeg sgu lige glemt jeg havde noget igang på eksperten.. Min kæreste og jeg er ved at gå fra hinanden, så tankerne er fyldt med andre ting...

Men til emnet... Jeg har fået den retur fra teknikeren inde hos Zitech og han havde umiddelbart ikke gjort andet end at oprette en partition med et raid image af windows incl. div drivers til SCSI.. Fremadrette var det bare at trykker på F10, så genoprettede den systemet... Jeg har haft en diskossion om det der image... For ved en genoprettelse tager den de her diske som er opsat i et raid 0 og overskriver altså begge diske selvom det kun måtte være system disken jeg var interesseret i at formatere..

Så enten finde jeg de driveres  selv (og de skal kunne ligge på en diskette, idet at Gigabyte med denne version bios kun har lavet mulighed for at den kan søge på disketter og ikke USB enheder Ex... mystisk.. og så en socket 939??)
Eller også må jeg finde mig i at den overskriver ALT ved en genoprettelse...

Hvad gør en klog?!?!

Du har fortjent point'z.... så læg et svar!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 23:12 #28
Synd med kærsten :-(

Hvis du kan sige hvilket bundkort du har, er det lidt nemmere at hjælpe: Mærke og model. Hvis jeg forstår dig ret har du 2 diske som skal køre i raid. Udover det har du andre partitioner som ikke må slettes. Korrekt?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. december 2006 - 09:48 #29
Lukketid?