Avatar billede paradise_lost Nybegynder
23. september 2006 - 09:59 Der er 14 kommentarer

Problemer med phpMyAdmin installering

Hej

Jeg har et problem med at få phpMyAdmin til at køre på min pc. Jeg får følgende fejl når jeg prøvet på at åbne localhost/phpMyAdmin/index.php: "Kan ikke indlæse mysql udvidelsen". Og ligemeget hvad jeg prøver så blir jeg ved med at modtage den fejl. Håber derfor i kan hjælpe mig da jeg er ved at få grå hår :)

Hårde facts:

OS: Win Xp sp2
Php: 5.1.6
Apache: 2.0.55
phpMyAdmin: 2.9.0
Mysql: 5.0.24

Php.ini:

doc_root ="c:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs"

extension_dir = "C:\php5\ext"

;include_path = ".;c:\php5\includes"

extension=php_mysql.dll

Jeg har selvfølgelig kopieret libmysql.dll til c:\windows

Så nogen der har en ide til hvorfor phpMyAdmin ikke kan load php_mysql.dll??

På forhånd tak

/Ryan
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2006 - 13:27 #1
PhpMyAdmin skal være indstalleret i en mappe i htdocs

Jeg går ud fra at alt virker, blot kan du ikke starte phpmyadmin ?
det gør du sådan !
Start din browser og skriv link til din MySqlAdmin index.php
noget a. la. http://localhost/dir_hvor_din_mysqladmin_ligger/index.php
Med Apache ligger den normalt i c:/apache/htdocs, og så er linket
http://localhost/mysqladmin/index.php
Avatar billede paradise_lost Nybegynder
23. september 2006 - 14:27 #2
Hey, jeg har phpMyAdmin installeret i roden af htdocs. Og kører jeg localhost/phpmyadmin/index.php så er det at jeg får ovenstående fejl.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2006 - 15:03 #3
Jeg har før hørt et lignende problem, og har selv oplevet det, for længe siden, jeg skiftede til PHP4, så var problemet løst.

prøv det !!
Avatar billede paradise_lost Nybegynder
23. september 2006 - 15:41 #4
Oki, jeg har heller ikke haft prob med php4, men efter format c: så tænkte jeg at det var på tide at få 5eren ind. Men okay hvis der ikke er noget at gøre, så må 4eren jo ind igen.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2006 - 17:03 #5
Jo 5'ren kan sagtens køres men da der ikke er ret mange webhost der bruger den, er der jo ingen grund til at installerer den, når det hun er til localhost.

Du kunne evt. prøve at søge her på eksperten med 'php5' eller læs denne artikel
http://www.eksperten.dk/artikler/1020?Esession=48888be45b4bd43aa25c47cb839460e8
Avatar billede paradise_lost Nybegynder
24. september 2006 - 11:18 #6
Hej igen. Jeg fjernede php/apache/mysql/phpadmin for at prøve forfra med andre versioner. Men lige meget hvad så kan jeg kun connecte til mysql med MySQL command klienten.

Skriver jeg feks i alm command c:\mysql\bin\mysqltest så får jeg fejlen: Access denied for ODBC @localhost. Kan heller ikke connecte med phpmyadmin der får jeg fejlen: Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client.

Har installeret følgende nu:
Php: 4.4.4-Win32
MySQL: 4.1.21-win32
PhpMyAdmin: 2.8.2.4
Apache: 2.0.59-win32-x86-no_ssl

Kan det have noget at gøre med at jeg skal mysqli isteder for mysql? Dette prøvede jeg dog da jeg havde php5 og mysql5 inde uden held.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2006 - 13:24 #7
Det er måske fordi du ikke har fået slettet alt inden du indstallerede igen.
c:\mysql\bin\winmysqladmin.exe dobbelklik på den, mysqladmin starter og i løbet af et øjeblik forsvinder det igen fra di skrivebord.
I nederste højre hjørne af dit skrivebord (ved uret) vil der vise sig et "trafiklys" - højreklik på det og vælg 'Show me' - der er så et faneblad der hedder 'my.ini Setup' - klik på den, og du vil se noget lig dette:
#This File was made using the WinMySQLAdmin 1.4 Tool

#Uncomment or Add only the keys that you know how works.
#Read the MySQL Manual for instructions

[mysqld]
basedir=C:/mysql
#bind-address=87.49.93.39
datadir=C:/mysql/data
language=C:/mysql/share/danish
#slow query log#=
#tmpdir#=
#port=3306
#set-variable=key_buffer=16M
[WinMySQLadmin]
Server=C:/mysql/bin/mysqld-nt.exe
user=root
password=

Det viser dit Mysqlopsætning og det vigtigste er nederste 2 linier de skal være som her. Gem derefter, i venstre side 'Save modifikation'

I din MySqlAdmin som skal ligge i samme dir som du har dine doc, normalt C:\Apache\htdocs\MySqlAdmin i mappen skal du finde  filen config.ins.php - der skal du lige se efter at der står flg. på disse linier
$cfg['Servers'][$i]['host']          = 'localhost'; // MySQL hostname or IP address
$cfg['Servers'][$i]['user']          = 'root';      // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password']      = '';          // MySQL password (only needed

gør der det, er alt som det skal være ellers ret.
husk at se efter at filen bliver gemt under det rigtige navn, ved ike lige hvilket program du bruger til at editerer med.

så skal du starte din browser og skrive:

http://localhost/dir_hvor_din_mysqladmin_ligger/index.php

du skal logge på med user: root og ingen password.

Det er lidt svart at angive når jeg ikke nøjagtigt ved hvor du har installeret de forskellige ting.
............................................
Ellers prøv forfra : fra denne vejledning
http://www.ricocheting.com/server/apache.html

inden skal du sørge for at du har slettet alt fra din nuværende installation

find flg. vedr Mysql på din HD  og slet det.

c:\mysql\ hele mappen

og i din c:\Windows ...my.ini
Avatar billede paradise_lost Nybegynder
24. september 2006 - 15:06 #8
Jeg syntes ellers jeg slette alt inden j startede forfra

Filen c:\mysql\bin\winmysqladmin.exe har jeg slet ikke. Har en der hedder mysqladmin.exe og den gir ikke noget trafiklys. Har haft kørt den gamle WinMySQL 1.03 tidligere idag, ved ik om det kan have gjort noget.

I min htdocs har jeg heller ikke noget der hedder MySqlAdmin, jeg har PhpMyAdmin, var My en taste fejl fra din side? :D

Dette står der i min config.inc.php:

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (config:root) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '3306';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password']      = '';

/* End of servers configuration */

Men får stadig fejlen #1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Hvorfor er det lige koden i skal sendes med, gav jo root en kode da jeg installerede MySQL.

Tak for din hjælp!!
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2006 - 16:23 #9
Hvad står der i din my.ini (den ligger i windows)
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2006 - 16:26 #10
Er din mysql klient startet, når du prøver at benytte phpMyAdmin?
Avatar billede paradise_lost Nybegynder
24. september 2006 - 16:28 #11
I min my.ini står der:

# CLIENT SECTION
# ----------------------------------------------------------------------
#
# The following options will be read by MySQL client applications.
# Note that only client applications shipped by MySQL are guaranteed
# to read this section. If you want your own MySQL client program to
# honor these values, you need to specify it as an option during the
# MySQL client library initialization.
#
[client]

port=3306

[mysql]

default-character-set=latin1

# SERVER SECTION
# ----------------------------------------------------------------------
#
# The following options will be read by the MySQL Server. Make sure that
# you have installed the server correctly (see above) so it reads this
# file.
#
[mysqld]

# The TCP/IP Port the MySQL Server will listen on
port=3306

#Path to installation directory. All paths are usually resolved relative to this.
basedir="C:/MySQL/"

#Path to the database root
datadir="C:/MySQL/Data/"

# The default character set that will be used when a new schema or table is
# created and no character set is defined
default-character-set=latin1

# The default storage engine that will be used when create new tables when
default-storage-engine=INNODB

osv osv

Men den ligger ikke i Windows, den eneste my.ini på min hd ligger C:\MySQL
Avatar billede paradise_lost Nybegynder
24. september 2006 - 16:30 #12
Ja MySQL spinner i baggrunde som en windows service, hvis det er dette du mener :)
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2006 - 21:25 #13
Det forstår jeg ikke en 'brik' af - har du ikke installeret MySql via en setup.exe fil den skulle da placere en my.ini i windows-mappen - ved ikke om det er anderledes med 5. versionerne, jeg har kun brugt de tidligere 'stabile' og gennemprøvede versioner og der 4.x.x de sidste.

Men noget andet er :

du kan følge denne opskrift som jeg fandt http://www.thorsnet.dk/ eller hent en færdig pakke som installerer det hele for dig, der findes mange forskellige men een jeg ved der virker uden problemer er denne http://www.en.wampserver.com/download.php

For det kniber nok med min tid de følgende dage med at hjælpe dig.
Avatar billede paradise_lost Nybegynder
25. september 2006 - 07:20 #14
Hehe, det gør jeg heller for det er MySQL 4.1.21 jeg har installeret nu. Jeg må prøve helt forfra igen og håbe på det hjælper for må nok indrømme at jeg ikke er for glad for at bruge de færdige pakker.

Ellers mange tak for din hjælp :)