Avatar billede matthiasmarkussen Nybegynder
05. september 2006 - 12:12 Der er 2 kommentarer

Hjælp til IF-sætning eller lign.

Jeg har en (lang :-) ) SQL-sætning, hvor der opdateres i en tabel.

SQLstmt = "UPDATE report SET status = '" & request.form("status") & "',besoeg = '" & request.form("besoeg") & "', tekniker = '" & request.form("tekniker") & "', fejlbeskrivelse = '" & request.form("fejlbeskrivelse") & "', arbejde = '" & request.form("arbejde") & "', transbeloeb = " & request.form("transbeloeb") & ", koersel = " & request.form("koersel") & ",stdtime = " & request.form("stdtime") & ", edbtime = " & request.form("edbtime") & ",reservedel =  reservedel + '" & request.form("antal0") & " stk " & request.form("res0") & " á " & request.form("pris0") & " , " & request.form("antal1") & " stk " & request.form("res1") & " á " & request.form("pris1") & " , " & request.form("antal2") & " stk " & request.form("res2") & " á " & request.form("pris2") & " , " & request.form("antal3") & " stk " & request.form("res3") & " á " & request.form("pris3") & " , " & request.form("antal4") & " stk " & request.form("res4") & " á " & request.form("pris4") & " , " & request.form("antal5") & " stk " & request.form("res5") & " á " & request.form("pris5") & "', restotal = " & request.form("sum") & ", kommentar = '" & request.form("kommentar") & "' WHERE id = " & Request("id")

Som det ses, har jeg en er der et felt "reservedel" der tilskrives antal, del, pris fra en formular i alt 6 gange.

Hva hvis hele formularen ikke udfyldes.
Eksempelvis hvis der kun udfyldes en reservedel i min formular?
Så tilskrives "reservedel" også 'antal1' stk 'res1' á 'pris1', 'antal2' stk 'res2' á 'pris2', 'antal3' stk 'res3' á 'pris3', 'antal4' stk 'res5' á 'pris5','antal5' stk 'res5' á 'pris5'

Hvordan undgår jeg dette!?

Felterne antal og pris er som std. sat til 0 ...
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
05. september 2006 - 12:17 #1
hm kan det ikke gøres ved at sætte if request.form("antal1") != "" then gem antal1 og gøre det samme med resten
Avatar billede janus_007 Nybegynder
14. september 2006 - 12:59 #2
Uha pas på med det der... Pludselig en dag er hele din tabel slettet eller droppet! Du må aldrig bruge formvalues direkte i dit sqlstatement.

Pil hver enkelt request.form ud i en seperat variabel, undersøg hver for korrekt syntax og lav så din statustext, herunder kan du også styre hvad der så skal stå hvis noget ikke er udfyldt.

God fornøjelse!