Avatar billede morano Nybegynder
03. september 2006 - 15:13 Der er 11 kommentarer

RichTextBox og padding

Hej,
jeg sidder og skal have noget tekst i en richtextbox til at være 46px væk fra kanten(indad) så har prøvet at se om der fandtes noget RichTextBox.Padding noget man kunne det med, men det ser det ikke ud til der er.
Kan det gøres på andre måder?
Avatar billede nielle Nybegynder
03. september 2006 - 15:53 #1
Noget i denne stil?

this.richTextBox1.Location = new System.Drawing.Point(46, 10);
Avatar billede morano Nybegynder
03. september 2006 - 17:59 #2
nej. Ikke fra kanten er winduet eller hvad du nu prøver på;) fra kanten af richtextbox'en.
Denne her boks jeg skriver i lige nu(her på eksperten) den har en grå kant. Det jeg skal have lavet, er at teksten jeg skriver er rygget 46px væk fra katen. Så der ligesom er et tomt stykke hvor der intet er, inde i richtextbox'en
Avatar billede bulgroz Nybegynder
03. september 2006 - 18:06 #3
Så prøv at sætte SelectionIndent!
Avatar billede morano Nybegynder
03. september 2006 - 18:23 #4
Det virkede næsten... Det skal både sættes fra top, right, bottom, left... Og det ser det ikke ud til at man kan med SelectionIndent!
Avatar billede bulgroz Nybegynder
03. september 2006 - 19:26 #5
Der er også for højre, men ikke top og bund.
Alternativt smid den i et panel eller tilsvarende.
Avatar billede morano Nybegynder
03. september 2006 - 19:57 #6
nej for det jeg faktisk skal have gjort er at have sat mellemrummet fra teksten og kanten i bunden til 0 og fra venstre til omkring 40 og højre 10 og top 0.
Avatar billede bulgroz Nybegynder
03. september 2006 - 20:12 #7
Det pan du da også med et panel!

Placer et panel, hvor du ønsker det. Sæt padding som ønsket og tilfør derefter din RichTextBox med borderstyle = none.

På dit panel sætter du din borderstyle til hvad du ønsker, og background color til samme background color som din text box. Derefter vil det se ud somom du har padding på din text box.
Avatar billede morano Nybegynder
03. september 2006 - 20:35 #8
Desværre ikke.
Jeg har det allerede sådan, med et panel der har dockstyle left, men så starter teksten bare under panelet se de første 6-7 bogstaver er under panelet så de ikke kan ses
Avatar billede bulgroz Nybegynder
03. september 2006 - 20:58 #9
Det lyder mærkeligt. Virker normalt fint. Har du andre kontroller docket?
Avatar billede morano Nybegynder
04. september 2006 - 15:14 #10
jeg har menustrip docket til top, richtextbox docket til fill og panel docket til left
Avatar billede bulgroz Nybegynder
05. september 2006 - 15:32 #11
Docking har nu altid været problematiskt når man docker til mere end en side. Prøv evnt at docke din menustrip (eller toolstrip) til toppen, og derefter sætte en split container til fill. De to derved fremkomne panels kan du anvende som du har lyst.

F.eks. i venstre panel, sæt din label til fill, og i det højre sæt din RchTextBox. Splitcontaineren lader dig sætte padding som ønsket.

Og vedrørende padding så er eksemplet fra MSDN som følger:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.padding.aspx

// This code example demonstrates using the Padding property to
// create a border around a RichTextBox control.
public Form1()
{
    InitializeComponent();

    this.panel1.BackColor = System.Drawing.Color.Blue;
    this.panel1.Padding = new System.Windows.Forms.Padding(5);
    this.panel1.Dock = System.Windows.Forms.DockStyle.Fill;

    this.richTextBox1.BorderStyle = System.Windows.Forms.BorderStyle.None;
    this.richTextBox1.Dock = System.Windows.Forms.DockStyle.Fill;
}

Med andre ord så anbefales det at smide richtextboxen i et panel (eller tilsvarende) og anvende dennes padding.