Avatar billede snuf Nybegynder
02. september 2006 - 15:06 Der er 16 kommentarer

Sende mails ud på bestemt tidspunkt

Jeg behøver en metode til at sende mails ud på et bestemt tidspunkt, én gang i ugen. Det drejer sig om at sende en kort besked - en slags reminder - ud til en håndfuld mennesker (mellem 5 og 50 personer) som har abonneret på denne service.

Hvordan gøres dette? Nogle der ved?
Avatar billede supertekst Ekspert
02. september 2006 - 15:20 #1
Dette skulle være muligt at oprette en opgave/job, der afvikles på det bestemte tidspunkt. Det kunne f.eks. være en Word dokument med VBA, der sender mailen til modtagerne.
Hvor er modtagerne defineret?
Avatar billede snuf Nybegynder
02. september 2006 - 15:54 #2
De står i en MySQL database.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. september 2006 - 16:09 #3
Kan VBA-kode anvendes i MySQL?
Avatar billede supertekst Ekspert
02. september 2006 - 16:14 #4
Hvsi ikke - kan du eksportere mailadresser til en tekstfil eller Excel?
Avatar billede snuf Nybegynder
02. september 2006 - 16:34 #5
Jeg ved ikke hvad VBA er. Og ja, det burde vel være muligt at eksportere det til lidt af hvert, men er det nødvendigt?

Tænkte mere på et script på serveren der på et (an)givent tidspunkt eksekveres.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2006 - 22:00 #6
du skal have noget aktiveret en gang om ugen

linux => cron
windiws => windows scheduler

og så skal du have et program der læser fra DB og sender ud

PHP, Java, C# alt kan bruges
Avatar billede snuf Nybegynder
02. september 2006 - 23:17 #7
Ok, tak.

Kan du uddybe?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2006 - 00:18 #8
hvad vil du have uddybet ?
Avatar billede snuf Nybegynder
04. september 2006 - 09:28 #9
>> arve_v

Windows Scheduler er - såvidt jeg kan læse mig frem til - et program som ligger på min egen PC, hvilket kræver at den er tændt og online på det pågældende tidspunkt.

Det går desværre ikke. Databasen med emailadresserne ligger på en hostet server.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2006 - 16:15 #10
hvis du kører windows så har du windows scheduler

hvis du kører linux så har du cron

det gælder for din egen PC

og det gælder for den hostede server

nogen web hoteller giver faktisk deres brugere mulighed for at bruge den
service

hvis ikke den mulighed er der så kan du:
  - lade scheduler/cron på din PC kalde et script på web hotellet
  - bruge en ekstern service som cronjob.de
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2006 - 19:41 #11
snuf ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2006 - 04:34 #12
OK ?
Avatar billede snuf Nybegynder
05. oktober 2006 - 11:07 #13
Hej.

Beklager mit fravær, har haft andre - mere presserende - sager at se til. (Læs: Jeg er blevet far).

Anyways... Jeg har desværre ikke haft meget nytte af dit råd, simpelthen fordi jeg ikke forstår det (kan bl.a. ikke se hvordan en offline computer kan "kalde et script" på en server på et givent tidspunkt), men vil da gerne premiere dit råd med point alligevel. Det var venligt af dig at svare.

OK?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2006 - 13:55 #14
så kan du jo evt. lade cronjob.de kalde et script på din server
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2006 - 13:55 #15
og tillykke med den lille
Avatar billede snuf Nybegynder
05. oktober 2006 - 14:12 #16
Ok, tak.