Avatar billede jansoz Nybegynder
02. september 2006 - 12:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

a: makker ikke ret

Jeg arbejder med en enkelt css-fil hvor jeg har indsat denne kode som skal virke i et frameset med menuen til venstre og de indlæste filer til højre. Banal opbygning, men som i designet driller mig:

a:visited {color: #FFFFFF; text-decoration: none;}
a.menu:hover {color: #000000; text-decoration:none; background:#A0A77B;}

a:visited {color: #FFFFFF; text-decoration: none;}
a:hover {color:#000000; text-decoration:none; background:#CFC68D;}

Den eneste forskel på de to sæt koder er baggrundsfarven for teksten. Min idé er at det første sæt a: skal give links i menuen en baggrundsfarve, og at det andet sæt skal give links på de indlæste sider en anden baggrundsfarve. Jeg kan bare ikke få det til at virke. Jo, baggrundsfarven på menuensiden virker, men ikke på den indlæste side. Hvis jeg så bytter rundt på rækkefølgen af det første sæt a: og det andet sæt a:, ja, så virker det omvendt. Men jeg kan ikke få dem til at virke samtidigt efter hensigten. Jeg har også prøvet at definere dem med class, men det virker heller ikke. Det er som om at det er rækkefølgen af det ene og det andet sæt a: som bestemmer hvilket der virker. Men jeg vil have at begge virker samtidig. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede henninghabor Nybegynder
03. september 2006 - 09:46 #1
Hej,

Det er jo klart at det ikke virker, da nr. 2 redefinerer nr. 1.

Prøv i stedet at indsætte en class på dine links. F. eks.:

<a href="#" title="Links på højre side" class="hojre">Links på højre side</a>

Og i din css fil:

a:visited {color: #FFFFFF; text-decoration: none;}
a.menu:hover {color: #000000; text-decoration:none; background:#A0A77B;}

.hojre a:visited {color: #FFFFFF; text-decoration: none;}
.hojre a:hover {color:#000000; text-decoration:none; background:#CFC68D;}
Avatar billede jansoz Nybegynder
03. september 2006 - 17:52 #2
Kære henninghabor

Tak for dit svar som jeg har prøvet at følge, men jeg kan stadig ikke få det til at virke fuldt ud.

Her er min css-kode:

/* CSS Document */

body {background-color: #CFC68D}

p.tekst {font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size:12px;
    font-style:normal;
    color: #FFFFFF;
}

.menu {font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size:11px;
    font-style:normal;
    color:#FFFFFF;
    line-height: 70px;
    background-color: #A0A77B;
}

a {
    color:#FFFFFF; text-decoration: none; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
}

a:link {color: #FFFFFF; text-decoration: none;}
a:hover {color: #000000; text-decoration:none; background:#A0A77B;}

.hojre a:link {color: #FFFFFF; text-decoration:underline;}
.hojre a:hover {color:#000000; text-decoration:underline; background:#CFC68D;}

Her kommer et link i højre side hvor jeg godt nok får baggrundsfarven, men jeg ønsker at linket konstant skal være markeret

med en understregning, det sidste kan jeg ikke få til at virke:

<a href="http://www.abf-rep.dk/" class="hojre" target="_blank">ABF</a><br />

Og her så et link fra menuen, venstre side, hvor linkteksten skifter farve, men ikke få baggrundsfarven, og jeg ønsker ingen

understregning da det giver sig selv at der er tale om et link - også markeret med pil:

<a href="link.html" class="menu" target="indhold">>Links</a>

Hilsen

Jansoz
Avatar billede henninghabor Nybegynder
03. september 2006 - 19:13 #3
// HUSK AT ÆNDRE #000 TIL SIDENS BAGGRUNDSFARVE

.hojre a:link {color: #FFFFFF; background: #000;}
.hojre a:hover {color:#000000; background:#CFC68D;}

// HUSK OGSÅ AT ÆNDRE #000 TIL SIDENS BAGGRUNDSFARVE TEXT-DECORATION:NONE FJERNER UNDERSTREGNING

.menu a:link {color: #FFFFFF; text-decoration:none; background: #000;}
.menu a:hover {color:#000000; text-decoration:none; background:#CFC68D;}

Tjek evt. denne side: http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp
Avatar billede jansoz Nybegynder
03. september 2006 - 20:51 #4
Tak for svaret! Det har hjulpet mig videre. Nu er der nogle andre ting der driller, men det må være et spørgsmål om at finjustere definitioner for CLASS.
Jeg vil gerne give dig point, men jeg ved ikke hvordan man gør. Ved du?
Avatar billede henninghabor Nybegynder
03. september 2006 - 21:23 #5
Jeg har nu lagt et svar og hvis du logger ind kan du se mit navn i en firkant. Det markerer du og klikker på Giv points/Accepter svar. (Jeg mener det er sådan man gør.)

Tak for points. :)