Avatar billede fleksto Nybegynder
15. maj 2001 - 13:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

css og highlight aktivt link (script?)

Jeg har lavet et stylesheet der styre hvordan et link ser ud (hover, active og det der).
Når jeg nu klikker på et link og sendes til en ny side, vil jeg gerne have at linket til den side jeg er havnet på forbliver fremhævet.

Når man bruger en menu i frames sker det af sig selv, da linket vil have status som aktivt,- men jeg vil undgå frames - så hvad gør jeg - skal der et script til ?

/fleksto
Avatar billede gryn Nybegynder
15. maj 2001 - 14:45 #1
Kan vi få en adresse?
Hvis ikke du bruger frames, hvorfor fremhæver du så ikke bare det pågældende link på dets eget html-dokument?

/gryn
Avatar billede fleksto Nybegynder
15. maj 2001 - 14:52 #2
Tjoo ... men det ville nu være nemmere hvis den selv kunne finde ud af det.

Jeg er ikke den store programmør, men jeg forestiller mig at man kunne spørge som så:
if det der står efter <a href=\" er lig med den aktuelle dokument-url then: class=\"fremhaev\"

er det helt dumt - og hvordan gør man ?

/fleksto
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. maj 2001 - 08:24 #3
Har du mulighed for at bruge ASP ?
Avatar billede fleksto Nybegynder
16. maj 2001 - 09:25 #4
Yes
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. maj 2001 - 10:05 #5
<% link = request(\"link\")

select case link
case \"link1\"
fremhaev1 = \"fremhaev\"
case \"link2\"
fremhaev2 = \"fremhaev\"
case \"link3\"
fremhaev3 = \"fremhaev\" %>

<a href=\"link1.asp?link=link1\" class=\"<%=fremhaev1%>link\">Link 1</a>
<a href=\"link2.asp?link=link2\" class=\"<%=fremhaev1%>link\">Link 2</a>
<a href=\"link3.asp?link=link3\" class=\"<%=fremhaev1%>link\">Link 3</a>

Så definerer du blot 2 classes:

- link
- fremhaevlink

Hvis ovenstående skal bruges på forskellige sider, bør du gemme menuen i en include fil og inkludere denne på alle dine sider. Så bliver vedligeholdelsen af menuen væsentlig nemmere... !

NB: Ovenstående er ikke testet !
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. maj 2001 - 10:06 #6
Vi prøver lige igen... Jeg havde glemt at lave fortløbende numre i linksene...

<% link = request(\"link\")

select case link
case \"link1\"
fremhaev1 = \"fremhaev\"
case \"link2\"
fremhaev2 = \"fremhaev\"
case \"link3\"
fremhaev3 = \"fremhaev\" %>

<a href=\"link1.asp?link=link1\" class=\"<%=fremhaev1%>link\">Link 1</a>
<a href=\"link2.asp?link=link2\" class=\"<%=fremhaev2%>link\">Link 2</a>
<a href=\"link3.asp?link=link3\" class=\"<%=fremhaev3%>link\">Link 3</a>
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. maj 2001 - 10:07 #7
select skal selvfølgelig afsluttes...

<% link = request(\"link\")

select case link
case \"link1\"
fremhaev1 = \"fremhaev\"
case \"link2\"
fremhaev2 = \"fremhaev\"
case \"link3\"
fremhaev3 = \"fremhaev\"
end select %>

<a href=\"link1.asp?link=link1\" class=\"<%=fremhaev1%>link\">Link 1</a>
<a href=\"link2.asp?link=link2\" class=\"<%=fremhaev2%>link\">Link 2</a>
<a href=\"link3.asp?link=link3\" class=\"<%=fremhaev3%>link\">Link 3</a>
Avatar billede fleksto Nybegynder
16. maj 2001 - 11:12 #8
Tusind tak - det virker !
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. maj 2001 - 11:14 #9
:-)