Avatar billede moreless Nybegynder
28. august 2006 - 18:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

sortering af array

hej

jeg håber i kan hjælpe med at sortetere dette array. jeg vil gerne kunne sortede det multidimensionelle array efter f.eks. fornavn eller efternavn.. osv

var myFriend = new Array();
myFriend[32] = new Array('Hans1', 'Hans', 'Hansen', 'male', 'Nordjylland', 3, 1);
myFriend[65] = new Array('Mikkel7', 'Mikkel', 'Andersen', 'male', 'Østjylland', 3, 1);
myFriend[40] = new Array('Claus4', 'Claus', 'Clausen', 'male', 'Østjylland', 1, 1);

/moreless
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. august 2006 - 21:34 #1
Puha :D
... måske ?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

</head><body>
<script type="text/javascript">

sorts={"0":0,"1":1,"2":2,"3":3,"4":4,"5":5,"6":6,"7":7,"8":8,"9":9,"a":10,"b":11,"c":12,"d":13,"e":14,"f":15,"g":16,"h":17,"i":18,"j":19,"k":20,"l":21,"m":22,"n":23,"o":24,"p":25,"q":26,"r":27,"s":28,"t":29,"u":30,"v":31,"w":32,"x":33,"y":34,"z":35,"æ":36,"ø":37,"å":38}; // Beregning af tals værdi i række placering

function sorter_fornavn(a,b){

  var tala=talb=0;

  for(i=0,i2=a[1].length;i<i2;i++){
  tala+=sorts[a[1].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1);
  }

  for(i=0,i2=b[1].length;i<i2;i++){
  talb+=sorts[b[1].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1);
  }

  return tala-talb;

}

function sorter_efternavn(a,b){

  var tala=talb=0;

  for(i=0,i2=a[2].length;i<i2;i++){
  tala+=sorts[a[2].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1);
  }

  for(i=0,i2=b[2].length;i<i2;i++){
  talb+=sorts[b[2].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1);
  }

  return tala-talb;

}

function sorter_brugernavn(a,b){

  var tala=talb=0;

  for(i=0,i2=a[0].length;i<i2;i++){
  tala+=sorts[a[0].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1);
  }

  for(i=0,i2=b[0].length;i<i2;i++){
  talb+=sorts[b[0].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1);
  }

  return tala-talb;

}

var myFriend = new Array();
myFriend[32] = new Array('Hans1', 'Hans', 'Hansen', 'male', 'Nordjylland', 3, 1);
myFriend[65] = new Array('Mikkel7', 'Mikkel', 'Andersen', 'male', 'Østjylland', 3, 1);
myFriend[40] = new Array('Claus4', 'Claus', 'Clausen', 'male', 'Østjylland', 1, 1);

window.onload=function(){
  myFriend.sort(sorter_fornavn);
  test();
}

function test(){
  document.getElementById("test").firstChild.nodeValue=myFriend;
}

</script>

<div id="test">Resultat her</div>

<b onclick="myFriend.sort(sorter_fornavn);test();">Sorter efter fornavn</b><br><br>
<b onclick="myFriend.sort(sorter_efternavn);test();">Sorter efter fornavn</b><br><br>
<b onclick="myFriend.sort(sorter_brugernavn);test();">Sorter efter brugernavn</b>

</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. august 2006 - 21:39 #2
En lille rettelse:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

</head><body>
<script type="text/javascript">

sorts={"0":0,"1":1,"2":2,"3":3,"4":4,"5":5,"6":6,"7":7,"8":8,"9":9,"a":10,"b":11,"c":12,"d":13,"e":14,"f":15,"g":16,"h":17,"i":18,"j":19,"k":20,"l":21,"m":22,"n":23,"o":24,"p":25,"q":26,"r":27,"s":28,"t":29,"u":30,"v":31,"w":32,"x":33,"y":34,"z":35,"æ":36,"ø":37,"å":38}; // Beregning af tals værdi i række placering

function sorter_fornavn(a,b){

  var tala=talb=0;

  for(i=0,i2=a[1].length;i<i2;i++){
  tala+=(tn=sorts[a[1].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1))?tn:0;
  }

  for(i=0,i2=b[1].length;i<i2;i++){
  talb+=(tn=sorts[b[1].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1))?tn:0;
  }

  return tala-talb;

}

function sorter_efternavn(a,b){

  var tala=talb=0;

  for(i=0,i2=a[2].length;i<i2;i++){
  tala+=(tn=sorts[a[2].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1))?tn:0;
  }

  for(i=0,i2=b[2].length;i<i2;i++){
  talb+=(tn=sorts[b[2].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1))?tn:0;
  }

  return tala-talb;

}

function sorter_brugernavn(a,b){

  var tala=talb=0;

  for(i=0,i2=a[0].length;i<i2;i++){
  tala+=(tn=sorts[a[0].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1))?tn:0;
  }

  for(i=0,i2=b[0].length;i<i2;i++){
  talb+=(tn=sorts[b[0].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1))?tn:0;
  }

  return tala-talb;

}

var myFriend = new Array();
myFriend[32] = new Array('Hans1', 'Hans', 'Hansen', 'male', 'Nordjylland', 3, 1);
myFriend[65] = new Array('Mikkel7', 'Mikkel', 'Andersen', 'male', 'Østjylland', 3, 1);
myFriend[40] = new Array('Claus4', 'Claus', 'Clausen', 'male', 'Østjylland', 1, 1);

window.onload=function(){
  myFriend.sort(sorter_fornavn);
  test();
}

function test(){
  document.getElementById("test").firstChild.nodeValue=myFriend;
}

</script>

<div id="test">Resultat her</div>

<b onclick="myFriend.sort(sorter_fornavn);test();">Sorter efter fornavn</b><br><br>
<b onclick="myFriend.sort(sorter_efternavn);test();">Sorter efter fornavn</b><br><br>
<b onclick="myFriend.sort(sorter_brugernavn);test();">Sorter efter brugernavn</b>

</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. august 2006 - 21:43 #3
tala+=sorts[a[1].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1);
rettet til:
  tala+=(tn=sorts[a[1].charAt(i).toLowerCase()]/(40*i+1))?tn:0;
(hvis nu ikke der er en char værdi i sorts ...)

... bruger denne her /(40*i+1) ... da tegnet i næste tegn rækkefølge
har en lavere sorteringværdi end det laveste tegn i den tidligere ...

(men måske skal scriptet rettes lidt til så .,-_ også får en værdi defineret i sorts) ... men /(40*i+1) <- 40 i den linje skal altid være højere end den højeste værdi i sorts)
Avatar billede roenving Novice
31. august 2006 - 10:39 #4
>>mclemens

-- prøv at kigge nærmere på ecma-script implementeringen af .sort() ...

F.eks. sorter efter fornavn:

function sort_navn(a,b){
  var tmp1 = a[1]+a[2], tmp2 = b[1]+b[2];//Hvis fornavn er ens, må efternavn tilføjes
  return tmp1>tmp2?1:tmp1==tmp2?0:-1;
}

alert(myFriend.sort(sort_navn)[0][1]);
Avatar billede moreless Nybegynder
31. august 2006 - 14:17 #5
tak for hjælpen mclemens, det virker, har dog kogt koden ned til et par linjer, men nu forstår jeg bedre sortering i javascipt.

roenving, dit eksempel er meget godt, sad nemlig lige og overvejede hvordan jeg skulle sortere efter mere end 1 kriterie.
Avatar billede mclemens Nybegynder
31. august 2006 - 15:02 #6
Takker for point :o)

... Og tak for tippet - det var en hel del
hurtigere end det skidt jeg legede med :D