Avatar billede pnr Nybegynder
28. august 2006 - 12:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formatere beløb

Jeg mangler hjælp til at formatere et tal:

1043.20 skal formateres til kr. 1.043,20,-

Hvordan kan det lade sig gøre?
Avatar billede runee Nybegynder
28. august 2006 - 12:38 #1
(\d)(\d+)(\.)(\d\d) skal replaces med \1\.\2\3\4,-
Det er en meget begrænset løsning, men også et meget begrænset tal du kommer med...

Derudover er jeg ikke sikker du helt ved hvad du vil? =)
Notation ,- efter et tal, bruger man for at indikere at der ikke er nogle ører efter krone antallet.. Derfor er 1.043,20,- ikke en gyldig måde at skrive et tal på, det vil blot hedde 1.043,20 (eller 1.043,- hvis ikke der er ører på)
Avatar billede pnr Nybegynder
28. august 2006 - 14:18 #2
Hej runee

Tak for din kommentar!

Beklager min dårlige formulering, jeg skal have formateret beløbt til:

DKK. 1.043,20
Avatar billede runee Nybegynder
28. august 2006 - 14:37 #3
Er det altid det beløb? Eller kan det være et hvilket som helst beløb, hvor du bare vil have segmenteret det med punktummer hvis det er over 1000 ?
Avatar billede runee Nybegynder
28. august 2006 - 14:38 #4
Og hvilket sprog skriver du i ?
Avatar billede pnr Nybegynder
28. august 2006 - 14:46 #5
Nej det er ikke altid det beløb, det er alle beløb der skal formaters efter den "standard" DKK. xx.xxx,xx eller DKK. xx,xx.

Jeg arbejder i ASP.net
Avatar billede runee Nybegynder
28. august 2006 - 15:00 #6
Ok, kender ikke ASP's regex implementering.. Men du kan opnå hvad du vil med regex-lookaround.
Det er måske mere overskueligt, hvis du starter med at lave en simpel replace på punktummet til et komma, således at dit beløb ser sådan ud: 1043,20
Derefter laver du regex'en på den...
s/(?<=\d)(?=(?:\d\d\d)+(?:,\d\d))/\./g
Jeg kender ikke syntax'en i asp.. så det er en almindelig grep syntax, der siger at
s/"find alle punkter der har, som minimum, eet tal til venstre og minimum een gruppe af tre cifre til højre, talt fra et punkt der består af et komma efterfulgt af to cifre"/"Indsæt et punktum der"/g

Jeg håber det virker, har ikke mulighed for at teste hvor jeg sidder nu =P Men ellers kan det forhåbentligt give en idé om hvordan det kan skrives...
Avatar billede runee Nybegynder
29. august 2006 - 23:41 #7
Lykkedes det ?
Avatar billede pnr Nybegynder
22. november 2006 - 05:59 #8
Beklager jeg ikke er vendt tilbage før nu, ja det lykkes.

MANGE tak for hjælpen smid et svar!
Avatar billede pnr Nybegynder
04. august 2010 - 07:17 #9
vil du have point så smid svar!
Avatar billede pnr Nybegynder
18. august 2010 - 13:19 #10
lukker