Avatar billede kwudo Nybegynder
27. august 2006 - 21:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fra ftp til apache serveren.

Hej alle sammen :-)

Jeg har lige installeret en Apache 2 med det hele, php 4, mysql 3, phpmyadmin 2.6.4-pl4
Og har nu fået gjort min apache server offentlig.
Men da det er meningen jeg gerne vil hoste små sites, på min server.

Vil jeg høre om det kan lade sig gøre og få en ftp server hvor når man uploader filer der, kommer de over i brugerens mappe på apache serveren.

Altså det skal foregå således:

Man logger ind med et brugernavn og et kodeord på en ftp.
Og de filer man ligger op på ftp'en kommer så over på Apache serveren i brugerens mappe der.
Altså ftp'en er en form for "mellem" forbindelse.
Så når en bruger ligger filer på ftp'en, kommer de automatisk over på apache serveren.

Kan dette overhovedet lade sig gøre?
Og hvordan gør man?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
27. august 2006 - 22:35 #1
Grundlæggende er det blot at konfigurere FTP-serveren så den enkelte brugerkonto ryger over i et forudbestemt bibliotek når han logger ind (det skal så være det bibliotek Apache kigger i), og har dette som sit rod-bibliotek (dvs. han ikke kan komme højere op end det bibliotek).

Jeg vil i øvrigt KRAFTIGT anbefale dig at skifte til PHP 5 og MySQL 5.0 - MySQL 3 er meget forældet nu om dage. (Det nævnte jeg vist også da vi to arbejdede med det med rettigheder.)
Avatar billede kwudo Nybegynder
28. august 2006 - 19:12 #2
Tak for hjælpen :-)

Ja det rigtigt.
Men problemet er jeg ikke kan finde ud af installere php5, har du evt. En dansk guide til det?
Avatar billede kwudo Nybegynder
28. august 2006 - 19:56 #3
Har nu installeret php 5.0.24 og mysql 5.
men nu melder den følgene fejl i grant:

GRANT SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, FILE, CREATE, ALTER, INDEX, DROP ON hej.* TO 'test'@'localhost' IDENTIFIED BY 'test';

fejl:

#1221 - Incorrect usage of DB GRANT and GLOBAL PRIVILEGES
Avatar billede pidgeot Nybegynder
28. august 2006 - 21:44 #4
FILE kan ikke tildeles på database-niveau, men kun globalt (dvs. på alle databaser, *.*). Jeg ved ikke om der er noget problem i at lave en GRANT på kun det bagefter, og om det vil have nogle sikkerhedsmæssige problemer med sig, men det er alligevel forholdvist sjældent man skal bruge den, så det burde ikke skabe de store problemer at fjerne den.

Der er jo i øvrigt kommet en del ting (og dermed privilegier) til i MySQL 4.x og 5.0, så du bør nok også tage disse privilegier med: CREATE TEMPORARY TABLES, LOCK TABLES, EXECUTE, CREATE ROUTINE, ALTER ROUTINE
Avatar billede kwudo Nybegynder
22. september 2007 - 20:56 #5
lukker, tak for jeres svar :-)