Avatar billede jesper27 Nybegynder
15. maj 2001 - 11:23 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

function return value

Hvorledes retunerer jeg en en værdi fra en function i asp?
Avatar billede nute Nybegynder
15. maj 2001 - 11:26 #1
du skal bare legge en verdi i en variabel fom har samme navn som funksjonen:

funktion test( param )
  \'Her gjør do kanskje noe med ditt parameter
  test = param & \" blabla\"
end funktion

/nute
Avatar billede nuno Nybegynder
15. maj 2001 - 11:40 #2
hvis din funktion skal returnere et objekt - fx et recordset eller en db-connection skal du dog bruge \"Set\" når du sætter en returværdi på din funktion. Fx:

Function OpenConnection()
    Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")

    With Conn
        .ConnectionString = cnstr
        .Open
    End With

    Set OpenConnection = Conn
End Function

....læg mærke til \"Set OpenConnection = Conn\"
Avatar billede jesper27 Nybegynder
15. maj 2001 - 12:08 #3
Hvordan bruger jeg så værdien i den funktion hvortil denne værdi er returneret?

Eksempel:

function ok()
  testok

  dim b
  \' b skal være = 100 (a)
  b = (værdien retuneret fra testok)
End function

function testok()
  dim a
  a = 100
  testok = a
End function
Avatar billede nuno Nybegynder
15. maj 2001 - 12:25 #4
så sætter du
function ok()
dim b
b = testok()
end function

/nuno
Avatar billede jesper27 Nybegynder
15. maj 2001 - 12:58 #5
Stopper functionen testok ved

b = testok()

eller fortsætter den med at udføre den følgende kode?

Og hvornår retunerer den resultatet?
Avatar billede nuno Nybegynder
15. maj 2001 - 13:56 #6
når du kalder funktionen testok inde fra din ok funktion - så stopper testok igen lige så snart du har sat returværdien og den har nået \"end function\" statment. Dvs. den stopper når den har udført følgende kode

testok = a
End Function

Man kan nemlig godt udføre kode EFTER returværdien er sat - fx skrive noget data til en tekstfil el. lign.

Det du så kan bruge til noget er, at når din ok funktion igen overtager processtyringen - dvs. LIGE efter den linie du nævner (b = testok()) - så ER testok funktionen færdig med at køre og eksekveres ikke mere før du kalder den igen.

/nuno
Avatar billede nuno Nybegynder
15. maj 2001 - 13:59 #7
et eksempel på at udføre kode mellem man sætter returværdien og afslutter funktionen er:

testok = a

[kode hvor du fx også skriver funktionens returværdi til en tekstfil eller whatever]

End function

........altså (ikke helt som jeg egentlig antyder ovenfor) en funktion overgiver først igen flowcontrol i programmet til den kaldende enhed, når End Function er nået (eller under andre omstændigheder Exit Function - men det er en anden historie)

/nuno