Avatar billede morano Nybegynder
20. august 2006 - 02:39 Der er 9 kommentarer

window programmering

hej,
nogen der kender en god c++ lær-at-lave-window-programmerings bog, der kan købes for penge og over nettet(altså bestilles over nettet i en net-boghandel)?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2006 - 02:43 #1
Win32 API:

Programming Windows / Charles Petzold
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2006 - 02:44 #2
men medmindre du har meget gode grund etil at skulle lære Win32 API, så vil jeg nok anbefale
dig at lære .NET !
Avatar billede morano Nybegynder
20. august 2006 - 10:14 #3
jeg har faktisk aldrig nogensinde fundet ud af .NET... Altså hvad det præcist er -> altså asp.net, vb.net og c#.net... Men anyway, er C++ ikke et meget mere bredt sprog end .NET? flere muligheder og sådan? jeg ved det ikke, så jeg spørg bare:)
Avatar billede petersen_f Nybegynder
20. august 2006 - 12:24 #4
Download PDF versioner af diverse lærebøger fra nettet.
Ingen grund til at betale for noget der alligevel bare skal læses.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2006 - 15:31 #5
.NET er MS's svar på SUN's Java: et runtime environment + et kæmpe klasse
bibliotek

men i modsætning til SUN der kun understøtter et sprog så understøtter MS
flere sprog: C#, VB.NET og C++ (plus J# og JScript.NET)

jo C++ er bredere end .NET, men nu bad du jo om noget til Windows programmering
og det var derfor jeg anbefalede .NET
Avatar billede morano Nybegynder
20. august 2006 - 20:01 #6
ah ja okay.
Altså Egentligt leger jeg bare rundt med forskellige sprog for at finde det rigtige til mig!
Jeg skrev mit første program i c++ for lidt over et år siden, men selvom jeg har brugt det meget - altså c++, føler jeg ikke det er det "rigtige sprog til mig"...
Så grunden til jeg ledte efter noget til window programmering i c++ var for at få godt og grundigt arbejdet med det, for forståelse for så meget for muligt omkring c++, og se om jeg kunne skifte mening:)

Jeg har her idag installeret Microsoft Visual C# og jeg synes sproget er rimeligt... lækkert:P Men det jeg har lidt svært ved at finde ud af, er om jeg bare skal starte med at lære det i msdn tutorial'ne og bare bruge tool-liste tingen, eller om jeg skal lærer fra starten at skrive det hele selv. Altså selv skrive koden der laver et tekst felt osv... Eller om det overhovedet er nødvendigt, når programmet kan selv.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp omkring ovenstående:)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2006 - 20:10 #7
mit indtryk er at de fleste VS udviklere faktisk bruger GUI designeren

jeg bruger kun GUI designeren til at klaske lidt kode ind og så håndretter
jeg koden

men jeg er anderledes end de fleste på det område

der er masser af online materiale omkring C# - også andre steder end hos MS
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 23:13 #8
OK ?
Avatar billede hardcorewizard Nybegynder
11. september 2006 - 23:22 #9
Windows API programmering er en pain in the ass, og tager VIRKELIG lang tid. Så er det forresten også proceduralt, hvilket vil sige at du højst sandsynligt kommer til at skrive dine egne wrapper classes i sidste ende alligevel. Jeg vil anbefale nogle af alle de gode alternative der er:

.NET Frameworket - Nemt og ligetil, men er vist ikke helt gratis (har ikke så meget viden om Visual Studio Express Edition, men det er måske en mulighed)

MFC - C++ framework, også et Microsoft-produkt. Udmærket, velintegreret i Visual Studio (så heller ikke gratis her)

wxWidgets - Open source, cross platform. Rimelig omfattende, og gratis! Du kan udvikle GUI-programmer på tværs af platforme. Frameworket understøtter et hav af API'er (Windows, GTK+, osv.), og implementerer wrappers for nogle vigtige systemkald, som f.eks. threads og mutexes.

QT - Endnu et OO framework, cross platform.

GTK+ - Gnome Toolkit, har ikke rodet så meget med det (men mener ikke at det er OO, medmindre der er lavet andre implementeringer. Hæng mig dog ikke op på det).

Og der er garanteret mere derude :). Jeg udviklede for noget tid siden et mindre program kun ved hjælp af Windows GUI API'en, og for at være helt ærlig, så er det spild af tid! Umuligt at vedligeholde, medmindre at du genopfinder hjulet og laver dit eget mini-framework, men det er jo dumt når der findes så mange gode værktøjer ude på nettet!