Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
19. august 2006 - 16:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Installation af RAID5 på eksisternede system.

Hej Eksperter!

Jeg har i det godt stykke tid efterhånden haft min server (Win2003SBSsp1) kørende med kun en fysisk disk, som jo ikke er særligt optimalt.

Jeg har anskaffet mig en RAID Controller (3Ware 9500S-4LP), samt 2 extra diske (i alt 3x 250GB SATA) som jeg gerne skulle have implementeret, i nærmeste fremtid.
Jeg vil gerne have systemet op og køre med RAID5

Ville det være muligt på en eller anden måde, at undgå en geninstallation?

/mvh
Avatar billede kim Nybegynder
19. august 2006 - 16:46 #1
Du kan ikke beskytte boot eller system partionen med RAID 5
Brug RAID 1
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
19. august 2006 - 20:11 #2
Hmm...det var ikke lige det spørgsmålet gik ud på, men det gode ved RAID5 er jo at hvis en disk står af, så udskifter man bare den disk der er problemer med, og så mister man ingen data.

/mvh
Avatar billede laasby Nybegynder
20. august 2006 - 08:39 #3
Ja det er muligt på 2 måder:

1. vha. Norton Ghost
Du skal dog afmontere harddiskene og benytte en arbejdsstation når du kopierer, idet du ikke kan benytte/installere Norton Ghost på en server (som 2003 er).

Du skal dog bemærke at der vil komme fejl mht. shadowcopy, da den benytter harddisk ID'en. Dette kan rettes - lav googlesøgninger til at finde ud af hvordan (ellers kig i SBS diva'ens blog - der står alt godt der er værd at vide vedr. SBS)

2. Microsoft Backup
Da du benytter en SBS2003 kan du "bare" tage en sikkerhedskopi. Installere Windows 2003 og genindlæse backuppen.
HUSK AT LÆSE VEJLEDNINGEN I SBS's HJÆLP INDEN

Min anbefaling er at benytte metode 1

Husk at installere drivere til RAID controlleren inden du går i gang, ellers kan Windows ikke finde controlleren når du booter efter kopieringen.

/Laasby
Avatar billede stroyer_dk Nybegynder
08. september 2007 - 15:32 #4
Umiddelbar løsning ikke mulig. Etablerede seperat system disk