Avatar billede shosho500 Nybegynder
18. august 2006 - 20:03 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Image resizing i .NET?

Jeg er ved at lave en photoside, hvor jeg kan uploade min billeder og få dem vist. Og jeg vil gerne, at når de bliver uploadet, så bliver de gemt i 3 forskellige størrelser.

400x300, 120x90 og den originale størrelse.

Har søgt på google og diverse .net sites, men har ikke kunne finde noget der helt passer på det jeg gerne vil.

Hvis nogen kender en side eller har en løsning på, hvordan man gør det, er i meget velkomne til at poste, tak.
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. august 2006 - 20:31 #1
Der er relativt mange eksempler på den slags på nettet, og også her på eksperten... Hvad er problemet med de løsninger du har fundet?
Mvh
(Vi du gerne have de reelt bliver gemt.... Du kan også bare får dem vist i en specificeret størrelse runtime hvis du vil det)
Avatar billede websam Nybegynder
18. august 2006 - 22:23 #2
Google søgning giver dette resultat :

http://www.google.dk/search?hl=da&q=image+resize+asp.net&meta=

Der må være en af dem der kan give dig en ide til det du gerne vil have.

En søgning her på eksperten giver :

http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Script/ASPNET/?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&status_3=on&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&find=image+resize&engine=exp

Jeg er ret sikker på at du kan finde noget imellem dette du kan bruge ;o)

/Websam
Avatar billede shosho500 Nybegynder
21. august 2006 - 17:14 #3
Well havde håbet på der var en anden, som måske havde gjort det jeg gerne ville, for det er vel noget de fleste kommer ud for. Men jeg må vel se om jeg kan få bikset et eller andet sammen ud af det de andre har lavet, selvom der ikke er noget som passer på det jeg gerne vil.
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 19:10 #4
Det ville fortsat være fint hvis du skrev hvad det var du fandt utilstrækkeligt ved de eksempler du har fundet... Det er vanskeligt for os at komme med bedre bud, når vi ikke ved hvad der er galt med det eksisterende.
Mvh
Avatar billede shosho500 Nybegynder
21. august 2006 - 19:59 #5
De eksempler jeg har fundet laver godt nok billede om til thumnails eller resizer dem, de gør det bare vha en funktion, som tager alle billeder i en mappe og resizer dem og det er ikke det jeg vil.

Jeg vil når jeg har valgt billedet og trykket på upload knappen, så skal den gemme de originale billedet, samtidigt med den laver 2 kopier af billedet, bare med en anden størrelse og gemmer dem et andet sted på serveren.
Avatar billede shosho500 Nybegynder
21. august 2006 - 19:59 #6
Det her er det jeg tror jeg kan bruge mest af:

public void GenerateThumbNail(string sPhysicalPath,string sOrgFileName,
                                                                string sThumbNailFileName,ImageFormat oFormat)
      {

            try
            {

                  System.Drawing.Image oImg = System.Drawing.Image.FromFile(sPhysicalPath + @"\" + sOrgFileName);

                  System.Drawing.Image oThumbNail = new Bitmap(this.ThumbNailSize.Width,
                                                                                                                this.ThumbNailSize.Height, oImg.PixelFormat);

                  Graphics oGraphic =  Graphics.FromImage(oThumbNail);

                  oGraphic.CompositingQuality = CompositingQuality.HighQuality ;

                  oGraphic.SmoothingMode = SmoothingMode.HighQuality ;

                  oGraphic.InterpolationMode = InterpolationMode.HighQualityBicubic ;

                  Rectangle oRectangle = new Rectangle(0, 0, this.ThumbNailSize.Width, this.ThumbNailSize.Height);

                  oGraphic.DrawImage(oImg, oRectangle);

                  oThumbNail.Save(sPhysicalPath + @"\" + sThumbNailFileName,oFormat);

                  oImg.Dispose();

            }
            catch (Exception)  { }

      }
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 20:07 #7
Ja - det er vel også fint nok ... den tager et billede fra en eller anden placering, og lavet et nyt... Den kan du jo sådan set bare køre to gange - med to forskellige størrelser.
Bare gør størrelserne til parametre på metoden også ... Så kan du når du kalder den fortælle hvor stort billedet skal være.
Mvh
Avatar billede shosho500 Nybegynder
22. august 2006 - 17:48 #8
smid et svar for point someone
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. august 2006 - 19:08 #9
Skal vi lægge svar her websam?
Mvh
Avatar billede websam Nybegynder
22. august 2006 - 19:14 #10
Det gør vi da bare ;o)

/Websam